"היתה פה רשלנות של הפרקליטות. לא ניתן למטפלת הזאת להתעלל שוב"

"אנחנו נלחמים כדי שכוכבית תקבל את מה שמגיע לה". | צילום: (אילוסטרציה): GettyImages

כוכבית היצקלמז טיפלה במשך שבע שנים בכמה עשרות פעוטות, במשפחתון שלה בשכונת גילה. שלושה מהם הובהלו לבית החולים, ביניהם שניים שסבלו מפגיעות שמתאימות ל"תסמונת התינוק המנוער" • עשרה תינוקות נוספים חזרו הביתה עם שטפי דם או פנסים בעין • כשנודע להורים על המקרים האחרים, הגישו 13 מהם תלונות במשטרה - אבל בפרקליטות החליטו לסגור את התיק בנימוק של חוסר ראיות • עכשיו החליטו ההורים לצאת למאבק משפטי והגישו לפרקליטות ערר על ההחלטה: "כשיש 13 תלונות, ברור שהאירועים לא מקריים. אם מסתכלים על כל המקרים יחד, רואים שקרה פה משהו נורא"

כבר תשע שנים שכנרת מנצורה לא מצליחה לישון בשקט. תשע שנים היא מתהפכת במיטה, חושבת, כואבת, מנסה לשחזר את צעדיה, לראות אם היתה יכולה לחסוך סבל מבנה.

תשע שנים עברו מאז שכוכבית היצקלמז, המטפלת של בנה ל', אז בן חמישה חודשים, התקשרה אליה באמצע היום והודיעה לה שהתינוק מפרכס. כנרת זוכרת היטב את הנסיעה הטרופה שלה ושל בעלה אבישלום מהצד השני של ירושלים אל המשפחתון בשכונת גילה, שבמהלכה הזעיקו את מד"א. בידיים רועדות היא נזכרת כיצד ל' היה כחול כשאביו לקח אותו מידי המטפלת ורץ איתו למטה, עד שהוא חזר לנשום והובהל לבית החולים.

תשע שנים עברו מאז שהתינוק שלהם אובחן עם פגיעות המתאימות ל"'תסמונת התינוק המנוער", והוא עדיין סובל מבעיות התפתחותיות ומקושי ביצירת קשרים חברתיים. כנרת ואבישלום נעצרו, נחקרו, והתיק נגדם נסגר מחוסר עניין לציבור. מהבהלה, הם לא חשבו לרגע שהחבלה היתה עלולה להיגרם על ידי המטפלת. המחשבה הזאת תשתנה שש שנים מאוחר יותר, כשיתחילו להופיע ברשת עדויות על התעללות לכאורה של אותה מטפלת, כוכבית היצקלמז, גם בילדים אחרים, ויובילו למעצרה ולחקירתה במשטרה.

"בהתחלה נבהלנו מאוד", אבישלום עוצם את עיניו בחוזקה, ופוקח אותן אחרי דקה ארוכה. "אני קיבלתי ילד מת לידיים", הוא מדגיש כל מילה, "כשהגענו לבית החולים, שאלתי את הרופא 'אולי זה משהו שאני עשיתי?', והוא אמר שאין סיכוי שזה בגללי. אני קיבלתי מהמטפלת לידיים ילד שלא נשם, וכשירדתי למטה מהמשפחתון, כשהוא בידיים שלי, הוא חזר לנשום. הרופא אמר לי שזה דימום טרי, והרי אנחנו בכלל לא היינו איתו, הוא היה אצל כוכבית.

"שאלו אותנו בחקירה אם אנחנו חושבים שזו המטפלת, ואמרנו שלא. היינו תמימים, לא שיערנו שמישהו יכול לעשות את זה. רצינו רק שיסגרו את התיק נגדנו וייתנו לנו להיות ליד הילד שלנו, שהיה מאושפז כמעט שלושה שבועות. ממש פחדנו שייקחו מאיתנו את הילד, ושמחנו כשהתיק נסגר אחרי כמה שבועות.

"אחר כך התחלנו לחשוב מי עשה לו את זה. הרי זה לא אני, את זה אני יודע. זו גם לא אשתי, זה בטוח. ואין עוד אנשים שטיפלו בילד. לפני שנתיים, כשנתקלנו בתלונות על התעללות לכאורה במשפחתון של כוכבית, קפאנו. הסיבה היחידה שהסכמנו להיחשף ככה היא כדי שהיא תואשם".

כוכבית היצקלמז,

• • •

המשפחתון של כוכבית פעל במשך שבע שנים, בקומה הרביעית בבניין רב קומות בשכונת גילה. היא עבדה לבדה וקיבלה עד שישה תינוקות בכל שנה. בתמונות שנשלחו להורים היא מחייכת ומחבקת את הילדים, בניסיון לשדר אווירה נעימה ונינוחה. כשחלק מהילדים חזרו עם סימני פגיעות על גופם, החלו להידלק אצל ההורים נורות אדומות.

הפרשה התפוצצה בתקשורת ב־8 ביולי 2019. כשבועיים לפני כן הובהל ע', אז בן חמישה חודשים, לבית החולים, לאחר שפרכס במשפחתון ואיבד הכרה. לפי המתואר בערר, כמו בנם של כנרת ואבישלום, גם ע' היה אצל כוכבית רק כמה ימים, וסבל מסימנים שמתאימים ל"תסמונת התינוק המנוער", כמו דימומים בקרקעית העיניים ומתחת לקרום הקשה של המוח.

בתוך זמן קצר החלו להיאסף במשטרה תלונות נוספות נגד המטפלת. בסך הכל הוגשו נגדה 13 תלונות, המתארות מקרים רבים של התעללות לכאורה. על פי הערר, התלונות העיקריות נגעו לפגיעות פיזיות בתינוקות, ששלושה מהם הגיעו לבית החולים: התינוק ל', שפונה לבית החולים ב־2013; התינוקת מ', בתם של שירן ורוני גיל, שפונתה ב־2014, יממה לאחר ששהתה במשפחתון וסבלה משבר ברגל; והתינוק ע', שאושפז בטיפול נמרץ ביוני 2019, לאחר שאיבד את הכרתו במשפחתון.

בנוסף, לפי העדויות שהוגשו בפני הפרקליטות שעליהן מסתמכים בערר הועלו נגד כוכבית טענות על התקפי זעם (שנשמעו היטב בהקלטות מהטלפון שלה, שנלקח למשטרה, ובהן היא צועקת על הילדים ומקללת), ואי הקפדה בשמירה על הילדים, המתבססת בין השאר על עדויות של בת זוגה, שהיתה מגיעה מדי פעם למשפחתון. זו סיפרה ש"כוכבית לעיתים הכינה אוכל כשהתינוקות באחריותה".

למרות שכוכבית עבדה לבדה, מהעדויות שהעבירה המשטרה לפרקליטות עולה כי מדי פעם היו מגיעות למשפחתון חברות או שכנות, והיא צילמה אותן ושלחה להורים. אחת מהן סיפרה: "כוכבית אמרה לי שהיא מצלמת אותי כדי שההורים יהיו רגועים".

כשבוע לאחר אשפוזו של ע', המשפחתון הפסיק לפעול. באמצע יולי נסגר המשפחתון סופית על ידי הרשויות. כוכבית נעצרה ב־22 ביולי ושהתה במעצר 13 יום, ואז שוחררה למעצר בית בתנאים מגבילים בבית אמה בלוד.

מלבד שלושת התינוקות שהגיעו לבית החולים, הצטברו במשטרה תלונות של הורים שילדיהם נאספו מהמשפחתון עם סימני פגיעה שלא ניתן להם הסבר מספק. כך, למשל, התלוננו הוריה של התינוקת ש', שהיתה בגן ב־2014, כי בתם נאספה מהמשפחתון עם פנס בעין, ובפעם אחרת סבלה משטף דם בתוך גלגל העין. הוריו של התינוק א', שהיה בגן עד יולי 2017, העידו כי פעמים רבות גילו סימנים על עיניו, על מצחו ועל גופו, המגובים בצילומים שאותם לא הצליחה כוכבית להסביר.

ולמרות כל אלה, הודיעה הפרקליטות לפני חודשים אחדים על סגירת התיק נגד כוכבית, בטענה של חוסר ראיות. תשעה מתוך 13 זוגות ההורים שהתלוננו נגדה החליטו לא לוותר, גייסו כספים לצורך המאבק המשפטי, ולפני שבועיים הגישו לפרקליטות ערר על ההחלטה באמצעות עו"ד דוד ברהום.

כנרת מנצורה מתכווצת בכיסאה. "אני נושאת על כתפיי את המקרים האחרים. אולי באמת אם היינו נכנסים בה בכל הכוח ב־2013, לא היו עוד מקרים. אולי אם היינו חושבים על זה אז, כשהכל קרה, לא היו נפגעים ממנה ילדים נוספים. כשיש 13 תלונות נגדה, תשע מתוכן של הורים שהגישו את הערר, ברור שהאירועים הם לא מקריים. ופה הפספוס. כי אם מסתכלים על כל המקרים יחד, רואים שקרה פה משהו נורא. נורא מאוד".

כנרת ואבישלום מנצורה, עם בנם ל'. "רק אחרי שהכל התפוצץ הבנו שנרדמנו בשמירה. פתאום אנחנו מגלים שאנחנו היינו ראשונים בשרשרת", צילום: אפרת אשל

• • •

"אנחנו נלחמים כדי שהיא תקבל את מה שמגיע לה", זועמת שירן גיל (33), "אני רוצה שייעשה פה צדק. אני רוצה שהפרקליטות תיקח את התיקים ברצינות. שיבינו שהיא צריכה לקבל כתב אישום, כי אם זה לא יקרה, בעוד כמה שנים אנחנו נשמע על המקרה הבא שייגרם בגללה. אני לא חשבתי שאשמע על המקרה הבא, אבל הנה הוא קרה".

שירן נשואה לרוני ואם לשתיים. היא אדריכלית ומעצבת פנים ומתגוררת היום עם משפחתה במושב אילניה שבגליל התחתון. בתה הבכורה, מ', נכנסה למשפחתון של כוכבית בירושלים באוקטובר 2015 בגיל תשעה חודשים - פעם ראשונה במסגרת רחוקה מהוריה.

על פי העדויות, ב־22 בנובמבר 2015 הגיע סבא של מ' לאסוף אותה מהגן והבחין שהיא שקטה מדי. באופן חריג, היא ישנה לאורך כל הנסיעה, עד שהגיעה לבית אמה. כשהגיעה, מספרת שירן, היא נרדמה מ־4 וחצי אחר הצהריים עד 10 וחצי בלילה.

שירן גיל ובתה מ'. "אני לא חשבתי שאשמע על המקרה הבא, אבל הנה הוא קרה", צילום: אנצ׳ו גוש-ג׳יני

"במהלך אותו יום שוחחתי עם כוכבית בטלפון כמה פעמים. כל הזמן שמעתי צרחות של הבת שלי ברקע, אבל כוכבית אמרה שיש לה כאב בטן ושהיא מנסה לעזור לה. הרגשתי שמשהו לא בסדר, לא הייתי רגועה.

"כשהבת שלי התעוררה בלילה, ראיתי מייד שקרה לה משהו ברגל. היא לא היתה מסוגלת לעמוד עליה. התקשרתי לכוכבית לשאול אם קרה משהו. היא אמרה לי שהיא לא יודעת על מה אני מדברת.

"בבוקר לקחנו אותה לרופא המשפחה, שהפנה אותנו למיון בדחיפות. שם עשו לה צילום וגילו שבר ברגל. הבנתי מייד שזו כוכבית. עברו לי סיוטים בראש. לא יודעת מה קרה שם. כעסתי מאוד. חקרו אותי, בדקו אותי, ואני הגשתי נגדה תלונה במשטרה, אבל התיק הזה נסגר מחוסר ראיות".

שירן הוציאה מייד את בתה מהמשפחתון, אבל לא הצליחה לעורר את המשטרה לבצע חקירה מעמיקה יותר. בחוות דעת של ד"ר ריקרדו נחמן מהמכון לרפואה משפטית, שניתנה לאחר הגשת התלונה למשטרה בנובמבר 2019, הוא מציין ש"השבר באותו יום היה טרי מאוד", ו"לא הוסבר כיצד נגרם נזק שנדרש כוח גדול כדי לגרום אותו".

שירן לוקחת נשימה עמוקה. "פעם האשמתי את עצמי, שלא עשיתי יותר בזמן אמת, כשהבת שלי הגיעה לבית החולים. אבל אני כבר לא מאשימה את עצמי. אני חושבת שהיתה פה רשלנות של המשטרה והפרקליטות.

"רק אחרי שהכל התפוצץ, הרגשתי שהמשטרה סוף־סוף עושה את העבודה. אבל התיק הגיע לפרקליטות, ושם לא עשו את ההקשר. הורה אחד יכול להתעלל בילד שלו. שני הורים, אולי. אבל שלושה מקרים שמגיעים לאשפוז מאותה מטפלת, ולה אין יד בדבר? זה מקומם".

• • •

העדויות שהציגו תשעת זוגות ההורים במשטרה כוללות, בין היתר, סימני חבלה על גופם של התינוקות, סימנים כחולים בפנים, שריטות, סימני מכות.

רחלי, אמו של א', לא מבינה עד היום איך פספסה את כל הסימנים. בנה נכנס למשפחתון בינואר 2017, בגיל ארבעה חודשים, ונשאר בו עד יולי של אותה שנה. "משוש חיי", מגדירה אותו רחלי, שכל כך רצתה בן אחרי שתי בנות.

"באתי לכוכבית כשכבר היו לי שתי ילדות בגנים אחרים, אבל לא חשדתי בכלום. עד היום זה מפתיע אותי, איך לא ראיתי שמשהו קורה? הבן שלי היה חוזר הביתה עם סימנים של פגיעות ומכות. פעם סימן אדום במצח, פעם סימן כחול בלחי, פעם עין אדומה. בכל הפעמים היא לא ידעה להגיד לי מה קרה.

"בעלי ואני רצינו להכניס מכשיר הקלטה לגן, אבל היא לא נתנה לנו בכלל את האופציה הזאת, כי ברגע שהיינו באים עם התיק של הילד היא היתה מוציאה ממנו את כל הדברים ושמה בתא שלו, ומחזירה לי את התיק. חשבנו אולי לשים על השולחן מחזיק מפתחות שיש בו מכשיר הקלטה, אבל לא התקדמנו עם זה.

"באחד הימים שאלתי אותה בסמס למה יש לילד סימן, והיא כתבה לי שהוא נפגע בריצה. תינוק בן שבעה חודשים לא רץ. התקשרתי אליה יותר מאוחר, והיא אמרה שהוא קיבל מכה מהמריצה. אמרה שזה משחק כזה. אחרי שהכל התפוצץ, המשטרה ערכה בינינו עימות והיא הכחישה בתוקף ואמרה שלא היה לה משחק כזה של מריצה. היא גם לא ידעה להסביר מה קרה לו באותו יום".

בסוף יולי 2017, לקראת היציאה לחופשת הקיץ, אספה רחלי את בנה מהגן וגילתה סימני פגיעה קשים בגבו. "ממש ראו על השכם סימנים של פסים, כמו אצבעות. לא רציתי להאמין שהיא עשתה את זה. חשבתי שאולי הכלב שלה במקרה דרך עליו או משהו.

"הבנתי שאני לא רוצה שהוא יהיה שם יותר. זה היה השבוע האחרון לגן, אני ובעלי היינו ממש עמוסים בעבודה, ורציתי לסיים בצורה יפה. אז הוא נשאר בגן עוד שבוע, וזהו. אחרי שהכל התגלה עברנו מירושלים למבשרת, וכבר לא שמתי את הילד במשפחתון. קרובת משפחה שלי שמרה עליו בבית. אבל היו לו קשיים להתחבר אלי. במשך כמה חודשים הוא לא חיבק אותי, היה הולך רק לבעלי.

"הוא חווה פוסט־טראומה באופן הכי קשה שיש. בכל ערב הוא היה מתעורר בבכי קשה, ולא מתקרב אלי. לאט־לאט הייתי צריכה להתקרב אליו ולכבוש אותו מחדש, ונגמרתי. זה שבר לי את הלב.
"זמן קצר אחרי שהפרשה התפוצצה, האסימונים התחילו ליפול אצלנו. הוא כעס עלי, כי אני זו שלקחה אותו לגן בכל בוקר ואספה אותו משם אחר הצהריים. עד גיל 4 הוא לא דיבר וסבל מעיכוב התפתחותי.

"עד היום אני משננת לו כל הזמן שאמא אוהבת אותו הכי בעולם, אבל אני לא מצליחה להשתחרר מתחושות האשם".

• • •

אמו של ע', התינוק שאשפוזו ב־2019 גרם למעצרה של כוכבית, מתקשה לדבר על המקרה. "זה מציף אצלה את הכאב הנורא שחוותה אז", אומרת קרובת משפחתה.

האם היתה במסיבת יום הולדת, כשכוכבית התקשרה אליה ואמרה לה: "בואי מהר, הוא לא מגיב, אני לא יודעת מה קרה לו". "האמא היתה צריכה לקשר בין כוכבית למד"א, כי כוכבית לא חשבה על זה בעצמה, היא המשיכה לטפל בילדים", מספרת קרובת המשפחה.

על פי הערר שהוגש לפרקליטות, ע' הגיע לבית החולים הדסה עין כרם עם דימומים במוח ודימום ברשתית, ואושפז במחלקת טיפול נמרץ ילדים. הרופאים קבעו שמדובר בתינוק שעבר טלטול. ד"ר אסף מנדל, רופא במחלקה, קבע ש"הדימומים מעידים על כך שמדובר ביותר מטלטול אחד". מאוחר יותר קבע גם פרופ' משה גומורי, מנהל יחידת הנוירו־רנטגן וה־MRI, כי אבחן אצל ע' לפחות שני אירועים של טראומה כזאת.

גם כאן, כמו במקרה של כנרת ואבישלום, ההורים נעצרו לחקירה. התיק נגדם נסגר שבוע וחצי לאחר שבנם שוחרר, אבל בפרק הזמן הזה נאסר עליהם להיות איתו לבד, והם נאלצו להתגורר אצל קרובת משפחה.

אחרי כחצי שנה הוא שוב הגיע לבית החולים בעקבות דימום בעין. ההורים נחקרו שוב, ושוב נסגר תיק החקירה.

"כשפעוט מגיע לבית חולים עם חבלה, מייד אומרים שאלה ההורים", כועסת ד', "למה לא שואלים מאיפה הוא הגיע? הרי אם הוא הגיע מהמשפחתון, איך ההורים יכלו לפגוע בו? לכל ההורים שטוענים שכוכבית התעללה בילדים שלהם, יש עוד ילדים. איך יכול להיות שאף אחד מהילדים האחרים לא עבר התעללות על ידי ההורים? איך אף אחד לא קישר בין הדברים?"

• • •

גם ר', הבת של פולינה (38), היתה במשפחתון באותה שנה, 2019. היא נכנסה אליו בגיל חמישה חודשים והספיקה לשהות בו חודשיים, עד שנסגר. אמה מספרת שפעמים רבות, בערבים, היתה מגלה שר' נחבלה.

"בכל פעם ששאלתי את כוכבית מה קרה, היא היתה נותנת כל מיני תירוצים. 'לא ידעתי', 'ילד אחר פגע בה'. לפעמים היא היתה מקדימה אותי ושואלת 'מה זו המכה הזאת?', כאילו כדי שלא אחשוד בה.

"ר' היא הבת השלישית שלי, לא הראשונה, אבל אני לא שמתי לב לסימנים. בכל פעם שהייתי באה לקחת אותה, ר' היתה בחדר אחר משאר הילדים, בחושך. כוכבית אמרה שככה היא ישנה יותר טוב. ברגע שהייתי באה לאסוף אותה, היא רצתה לינוק. הייתי מניקה במשפחתון, ואז הולכת הביתה. כשהכנסנו אותה למשפחתון, היא היתה באחוזון ה־20 של טיפת חלב. אחרי חודשיים היא הגיעה לאחוזון 5, שזה אומר שהיא לא אכלה כמו שצריך".

בבוקר שבו פונה ע' לבית החולים, התקשרה כוכבית לכל ההורים וביקשה שיבואו לאסוף את הילדים, "כי קרה אסון".

"היא סיפרה שאחד הילדים פוּנה לבית החולים, ושלוקחים אותה לחקירה כי חושבים שזה טלטול", אומרת פולינה, "הנחתי שמשהו לא בסדר עם אותו ילד, בלי קשר למשפחתון. הגעתי בערך 20 דקות אחרי שהיא התקשרה ומצאתי אותה בסערת רגשות, חצי מעולפת.

"היא המשיכה להפעיל את הגן עד 4 ביולי, וכמה ימים אחר כך הוא נסגר. ב־9 ביולי נתקלתי בפוסט ברשת שדיבר על פגיעה בילדים במשפחתון שלה, ורק אז התחלתי לחבר את הנקודות. הבנתי שהבת שלי כנראה עברה התעללות. שכל מה שחשבתי שהיה רשלנות, שהיא נפצעה במקרה, היה משהו אחר לגמרי".

פולינה ובתה ר'. "כשנתקלתי בפוסט ברשת שדיבר על פגיעה בילדים במשפחתון שלה, התחלתי לחבר את הנקודות", צילום: אורן בן חקון

• • •

את הפוסט שבו נתקלה פולינה כתבה שירן גיל ב־6 ביולי 2019. היא תיארה את האירוע המטלטל שעברה בתה מ' אצל המטפלת. באותה תקופה התעוררה סערה גדולה עקב פרשת כרמל מעודה, שנעצרה בחשד להתעללות בפעוטות, הוקם מטה המאבק נגד התעללות בגיל הרך והתארגנו מחאות רבות ברחבי הארץ.

כששירן שמעה על המקרה של מעודה, היא החליטה לפתוח שוב את הפצע האישי של בתה כדי להעלות את המודעות לתופעה. "כתבתי את הפוסט בלי שמות, לא רציתי להיכנס ללשון הרע", היא אומרת, "אבל כתבתי בפוסט שזה משפחתון בגילה. פתאום התחלתי לקבל פניות מהורים בגן. כנרת, שאותה לא הכרתי עד אז, כתבה לי: 'זו כוכבית, נכון?'

"פה התחלתי להבין שהדבר הזה גדול. והמקרה של מעודה נתן לי את הכוח הזה להילחם, להבין שיש פה מפלצות ושאסור לתת לכוכבית להתחמק מעונש".

כרמל מעודה. הטריגר,

בעקבות הפוסט קיבלה שירן הודעה מאחד ההורים לילדים בגן באותה שנה, שסיפר לה שהגן נסגר בעקבות אשפוזו של התינוק ע'.

"רעדתי. בדיוק התחלתי לעבוד במקום חדש, ולא יכולתי לתפקד. הורים כתבו לי שיש פעוט בבית החולים, ושלכוכבית יש דיון בבית משפט השלום בירושלים כי היא מבקשת להפעיל שוב את המשפחתון. היא עדיין לא היתה במעצר, רק באה לבקש שיאפשרו לה לפתוח.

"החלטתי לעשות רעש גדול, להגיע לדיון ולפוצץ את הכל. כשהיא ראתה אותי, אמרה לי שהיא לא זוכרת אותי. אחרי שהראיתי לה תמונה של הבת שלי, היא אמרה שהיא קצת זוכרת, ואני הבטחתי לה שהיא לא תשכח אותי יותר לעולם. אני לא אתן שיעברו על זה בשקט".

בין הראיות בערר נמצאת גם הקלטה של שיחת טלפון, שהיתה בטלפון של כוכבית. ההורים, שנחשפו להקלטה בעקבות הגשת הערר, הזדעזעו. השיחה בוצעה ביום שבו פונה ע' לבית החולים, כרבע שעה לפני שכוכבית דיברה עם מד"א. היא נשמעת בה משוחחת עם אמא שלה, ותוך כדי הדברים צורחת על התינוקות ומקללת אותם.

תמלול ההקלטה הופך את הבטן. הוא גדוש בשפה נמוכה שאינה ראויה לאדם בוגר, ולא כל שכן לאדם שאמון על ביטחונם של תינוקות.

"יש דיסוננס גדול בין ההקלטה הנוראית הזאת לבין השיחה למד"א, אחרי רבע שעה", כועסת רחלי, "בשיחה אחת היא צועקת ומקללת את התינוקות, ולמד"א היא אומרת שהיא לא יודעת מה קרה. איך אפשר לא להתייחס לזה כראיה?"

מחומר החקירה מתברר כי לאחר השיחה למד"א התקשרה כוכבית לשתי סוכנויות ביטוח. "לא היה לה ביטוח במשפחתון", נכתב בערר, "ושיחות הטלפון הללו מעידות על תחושת אשם כבדה, על קור רוח מקפיא דם וחיפוש כל דרך להימלט מהדין. היא לא באמת דאגה לתינוק שהובהל לבית החולים, אלא לעצמה".

בערר מבקשים ההורים להסתכל על כל המקרים כמכלול כדי ליצור תמונה שלמה, המעידה על שיטה. "אין ראיה ישירה לתקיפה מצד כוכבית, אך קיימות ראיות נסיבתיות בעלות עוצמה רבה, שיש בהן, כמכלול, להוכיח שכוכבית אחראית לפגיעה בילדים, למצער ברשלנות", נכתב.

"הכמות הרבה יחסית של האירועים והדמיון הרב בין סוגי הפגיעות, כמו גם הופעתן לראשונה בעת השהייה במשפחתון, מסבכים את כוכבית ומעבירים את הנטל אל כוכבית להצביע על הסיבה לפגיעות - והיא נכשלה בכך כישלון חרוץ. ההסבר היחיד לכך שהתינוקות נחבלו, נשרטו, וחלקם אף הגיעו למצב שהצריך התערבות רפואית דחופה, טמון במעשה ידיה, שכן אין כל הסבר סביר אחר לפגיעות.

"הראיות הרלוונטיות בעניינה של כוכבית אמינות ביותר. מדובר בשיחות מוקלטות בזמן אמת, בצילומים מזמן אמת, הודעות טקסט מזמן אמת, חוות דעת רפואיות ועדויות של הורים, שלא היה ביניהם קשר במשך התקופות הרלוונטיות. ניכר שההורים מסרו גרסה מאוזנת ולא מתלהמת או מגמתית... התקיפות החמורות כלפי ל', מ' וע' חייבו הפעלת כוח רב ובאופן מכוון. גם הפגיעה בגלגל העין של התינוק ש' חייבה הפעלת כוח מכוון. אין חולק כי לא מדובר בתאונות".

עו"ד ברהום, המייצג את ההורים, אמר לנו השבוע: "לדאבון הלב, ניתוח הראיות באופן מדוקדק מוביל למסקנה אחת ויחידה, שלפיה כוכבית תקפה את הפעוטות בהשגחתה. אני מאמין שקולם של הפעוטות לא ייפול על אוזניים ערלות, ושהפרקליטות תורה על הגשת כתב אישום נגד כוכבית. איני רואה מנוס מכך".

עו"ד דוד ברהום,

• • •

שירן מבטיחה שלא תנוח עד שימוצה הדין עם כוכבית. "אני הקרבתי את החיים שלי כדי שהצדק ייעשה. הנישואים שלי כמעט הלכו בגלל זה, איבדתי עבודות וזה פגע בי כלכלית, פגע בילדה שלי, במשפחה שלי. אני לא מוכנה שזה יפגע בנו יותר. אני רוצה שיקבעו שהיא אשמה, ושהיא תקבל את העונש שלה.

"איך יכולים לסגור תיק כזה מחוסר ראיות? אני מכירה את האימהות ואת הסיפורים שלהן, קשה מאוד להכיל את כולם. כשראיתי שיש גם הקלטות של הקללות שלה והכעסים שלה, ובכל זאת סגרו את התיק - זה מרתיח.

"בשיחת הטלפון הראשונה הילד חי ונושם והיא מקללת אותו, ורבע שעה אחר כך הוא בלי הכרה. שלושה פעוטות הגיעו לבית החולים, שניים מתוכם הגיעו לטיפול נמרץ והיו מאושפזים כמה ימים. עשרה תינוקות נוספים סבלו מפגיעות בפנים או בעיניים. לא ניתן שדברים כאלה ימשיכו לקרות".

אבישלום (41) וכנרת (43) מתקשים להתנער מתחושות האשם שתוקפות אותם. "רק אחרי שהכל התפוצץ, לפני שנתיים, הבנו שנרדמנו בשמירה", אומר אבישלום, "פתאום אנחנו מגלים שאנחנו היינו ראשונים בשרשרת, והתחושה היא שכל האחריות על הילדים שנפגעו אחר כך היא עלי. כי אולי, אם אני הייתי רב איתה, היא לא היתה ממשיכה. אבל כשאנחנו הגשנו תלונה, היא נסגרה מחוסר עניין לציבור. וזהו, נסגרה".

"אני בחרתי את המשפחתון הזה בשביל הבן שלי", ממשיכה כנרת, "זו תחושת אשמה נוראית שאי אפשר להשתחרר ממנה. לא משנה כמה טיפולים אני אעבור וכמה פסיכולוגים יגידו לי את זה, התחושה הזו קיימת. כמו אדם שדרס מישהו שהתפרץ לו לכביש.

"אבל באיזשהו שלב את עוברת תהליך ומנסה להבין שאולי זו לא אשמה, אלא אחריות. זה לא באשמתי, אבל זה היה באחריותי. וכל יום אני אומרת, איזה נס קרה לי שקיבלתי אותו בחזרה. הרי זה היה יכול להיגמר אחרת.

"אני החלטתי לעזוב את העבודה שלי כאחות, ובספטמבר אני פותחת משפחתון קטן בעצמי בבית לחמישה ילדים, כולל הבן הצעיר שלי, בן השנתיים. וזה גם כדי לעשות איזשהו תיקון, לגרום לכך שיהיה משפחתון שאפשר לסמוך עליו". 

עורך דינה של כוכבית היצקלמז: "אין ראיות להתנהלות רשלנית"

עו"ד עמית בר טוב, שייצג את כוכבית היצקלמז בהליך המשפטי, מסר: "מהחומרים הידועים לי, אין בתיק כל ראיות להתעללות מרשתי בפעוטות, אין ראיות להתנהלות רשלנית, ואף אין ראיות להתנהלות שקרית שלה מול הורי הילדים. לכן, ולמרות הסערה הציבורית, הפרקליטות החליטה לסגור את התיק.

"מדובר במקרים בודדים הנפרשים על פני שנים רבות, כשברוב המוחלט של המקרים מרשתי תיעדה בזמן אמת חבלות ושלחה להורים תמונות. לימים, כשנחשפה פרשת כרמל מעודה וברוח הסערה הציבורית שבאה בעקבותיה, פתאום מספר תמונות שנשלחו להורים במשך השנים הפכו לטענות ל'התעללות'.

"בעקבות אותה סערה ציבורית הוקם במשטרה צוות חקירה ייעודי, שחקר ובדק את האירועים, לרבות אלה שכבר נחקרו בזמן אמת על ידי צוות חקירה קודם, שאף הוא החליט על סגירת התיק. למען הסר ספק, מרשתי שיתפה פעולה בחקירותיה באופן מלא, עברה בהצלחה בדיקת פוליגרף, ענתה על כל השאלות שנשאלה ונתנה הסברים".

מהפרקליטות נמסר: "ההחלטה לסגור את התיק התקבלה לאחר בחינה מעמיקה של מכלול הראיות, שבסיומה הוחלט כי אין בחומר הראיות די כדי לגבש סיכוי סביר להרשעה. הערר יטופל בהתאם כמקובל".

batchene@gmail.com

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר