רשת ביטחון: מפורסמים למען ישראל

"לעצור את הטרור והטילים". פוסט של דנית גרינברג | צילום: מתוך אינסטגרם

גל גדות אמנם נזהרה במילותיה, אבל ישראלים רבים אחרים לוקחים חלק בקרב המתנהל לצד מבצע "שומר החומות" - הקרב על התודעה • הם נאבקים מול מפיצי השנאה, ביניהם דוגמניות־על כמו האחיות בלה וג'יג'י חדיד וכוכבים הוליוודיים, ומוכנים גם לשלם מחיר • "חשוב לי לספר לעולם על המציאות היומיומית בישראל", אומרת מורן אטיאס, "היא הרבה יותר מורכבת ממה שרואים בתקשורת"

מאחורי הקלעים של מבצע "שומר החומות" פועלת קבוצת ווטסאפ שאפשר להגדיר כנשק ההסברתי החשוב שלנו בעולם. בקבוצה, שזכתה לשם "מערך ההסברה הישראלי", חברים עשרות מפורסמים ומשפיענים, ובהם גל גברעם, קורין גדעון, נטלי דדון, ליאל אלי, דנית גרינברג, קווין רובין ועוד, לצד מחלקת הדיגיטל של משרד החוץ, ארגוני הסברה ומשרדי פרסום. יחד הם מציפים את הרשתות החברתיות בסרטוני הסברה ובמסרים שמטרתם לשבור את הפייק ניוז, לספר את הסיפור האמיתי בסכסוך הישראלי־פלשתיני ובסופו של דבר להשפיע על דעת הקהל.

"במתכוון או שלא, הפכנו לכיפת ברזל של הרשת", אומרת נטלי דדון, אחת מחברות הקבוצה. "זו חזית חדשה, כך שאפילו משרד החוץ מצא את עצמו בזירה שהוא לא בקיא בה. ברגע שקלטנו מול מה אנחנו עומדים, יצאנו לדרך ולא הפסקנו. אני לא מפסיקה לירות".

מה גרם לזה לקרות?

"ידענו כל הזמן שיש פייק ניוז, אבל לא דמיינו שהתבטאויות של שתי דוגמניות יכולות להוביל לשנאה כל כך גדולה. כשהבנתי שזה מה שקורה בחוץ, ידעתי שאני חייבת לנסות להשפיע".

הדוגמניות שעליהן מדברת דדון הן האחיות ודוגמניות העל בלה וג'יג'י חדיד, שאביהן מוחמד, יליד נצרת שעבר עם משפחתו ב־1948 לסוריה, הוא ממוצא פלשתיני. האחיות חדיד, שמתחזקות יחד חשבונות ברשתות החברתיות שבהם יותר ממיליון עוקבים, פרסמו בשבוע החולף עשרות סטוריז נגד ישראל, כולל שידור לייב מהפגנה פרו פלשתינית בניו יורק, עם דגל פלשתיני.

"אי אפשר לתמוך בשוויון ללהט"בים, לנשים ולגזעים, לגנות משטרים מושחתים, ולהתעלם מהדיכוי הפלשתיני", כתבה בלה חדיד באחד מהסטוריז שהעלתה. "אתם לא יכולים לבחור איזו מזכויות האדם חשובה יותר מהאחרות".

מי שהשיבה לחדיד היא הדוגמנית אסתי גינזבורג, שמתגוררת בשנים האחרונות בלוס אנג'לס ביחד עם בעלה וילדיה. "היי ג'יג'י", כתבה גינזבורג, "להיות להט"ב בעזה זה לא חוקי, והעונש על כך הוא עשר שנות מאסר. באותה העת, הקהילה הגאה בישראל היא אחת התוססות בעולם. תודה לך על חוסר הידע, וכדאי שבפעם הבאה תדבקי בדוגמנות. תחנכי את עצמך לפני שאת מדברת בפני מיליוני אנשים".

מפיצה שנאה. בלה חדיד בהפגנה נגד ישראל, צילום: מתוך אינסטגרם

 

• • •

למרות התשובה הניצחת של גינזבורג, האחיות חדיד לא נמצאות, למרבה הצער, לבדן בחזית המאבק נגד ישראל. נדמה שהתמיכה בפלשתינים הפכה לטרנדית בהוליווד, כשברשימת המפורסמים שיצאו נגד ישראל ניתן למצוא את קיילי ג'נר, דואה ליפה, דה וויקנד, סוזן סרנדון, אלן פומפאו ורבים נוספים. מנגד, יש גם כוכבים שתומכים בישראל, למשל אדם סנדלר שהעלה פוסט שבו כתב "גאה לעמוד לצד ישראל והישראלים".

אבל מי שהצליחה להרגיז את היושבים בציון יותר מכולם היא השחקנית זוכת האוסקר נטלי פורטמן, שנולדה וגדלה בירושלים ושיתפה בשבוע שעבר פוסט תמיכה בתושבים הערבים של שכונת שייח ג'ראח במזרח ירושלים. "ישראל כבשה את מזרח ירושלים, יחד עם הגדה המערבית ועזה, במלחמה בשנת 1967", נכתב בפוסט ששיתפה.

"עד שלא ייפול לה טיל בתוך הבריכה, היא אף פעם לא תבין מה אנחנו חווים בישראל", אומר בכעס איש יחסי הציבור רני רהב. "כל ישראלי באשר הוא צריך לצאת להגנה על המדינה בחירוף נפש. המלחמה היום היא לא רק במנהרות ולא רק מהאוויר, אלא גם באינטרנט. אנחנו חייבים להכות כמה שאנחנו שיכולים".

מה זה אומר?

"כל המפורסמים שיש להם עוקבים מכל העולם צריכים לתמוך בישראל ולעשות הסברה עבור המדינה. חובתו של כל ישראלי, ולא משנה איך קוראים לו, להוציא כמה שיותר פוסטים ביום. ברגעים מסוימים, כמו עכשיו, לא מעניינות אותי שום רגישויות. בסוף היום מישהי כמו גל גדות תצטרך לחזור לכאן, למקום שבו נמצאים המשפחה והחיים שלה. אם יהיה גל אנטישמיות, היא תחזור.

"לכן, היא צריכה לתמוך בישראל גם אם זה יפגע לה בסרט אחד או שניים, אז מה? במצב כזה אתה לא יכול להיות מהאו"ם. הישראליות היא מעל הכל, וככל שיהיו יותר בעדנו כך נצליח יותר".

"להגן בכל מחיר". רני רהב, צילום: פיני סילוק

 

אל מול הסלבס ההוליוודיים מתייצבת כאמור שורת מפורסמים מישראל, כולל כאלה שמצליחים בעולם, אולם לרגע אחד בתחילת מבצע "שומר החומות" נדמה היה שהעיניים כולן נשואות לגל גדות - וונדר וומן שלנו. בארץ המתינו בקוצר רוח לתמיכה של הכוכבת הכי גדולה שלנו בעולם, ודיונים שלמים נפתחו ברשתות: האם היא צריכה להגיב, איך ומתי.

ביום רביעי שעבר הגיע הפוסט המיוחל, אולם הוא נוסח בזהירות מרבית. "הלב שלי נשבר, המדינה שלי נמצאת במלחמה ואני דואגת למשפחה שלי, לחברים שלי, לעם שלי", כתבה גדות בחשבון האינסטגרם שלה, שלו 53.5 מיליון עוקבים.

"המעגל האכזרי הזה קורה יותר מדי זמן", המשיכה, "לישראלים מגיע לחיות במדינה חופשית - ולשכנים שלנו מגיע אותו הדבר. אני מתפללת למען הקורבנות ומשפחותיהם, מתפללת שהמצב הזה ייגמר. אני מתפללת שהמנהיגים שלנו ימצאו לזה פתרון, כדי שנוכל לחיות זה לצד זה בשלום. מתפללת לימים טובים יותר".

בחרה את המילים. גל גדות, אי.אף.פי

 

המילים בפוסט נבחרו בקפידה, התגובות אליו נחסמו וגם החשבון הרשמי של וונדר וומן נחסם לתגובות. אפילו וידאו חדש של גדות ובעלה ירון, שעלה ביוטיוב, נחסם לתגובות גם הוא. ההערכות הן שגדות ומנהליה חששו מתגובות קשות בעמוד, אבל הפוסט עצמו התפשט במהירות ברחבי הרשת וגרר כמובן תגובות רבות.

על פי חברת "סקופר", המתמחה בניטור מדיה ומחקרי שיח ברשת, מלבד יותר ממיליון הלייקים שקיבלה גדות על הפוסט, כולל אחד דווקא מנטלי פורטמן, הוא שותף כמעט 40 אלף פעמים והתנהלו סביבו 51 אלף שיחות. נתון מעניין נוסף מצביע על כך ש־50.1 אחוזים מהתגובות ברשת סביב הפוסט של גדות היו אנטי ישראליות, 40.1 אחוזים היו ניטרליות ותשעה אחוזים בלבד תמכו בישראל.

הפוסט של גל גדות באינסטגרם,

 

• • •

מי שנזהרה פחות מגדות היא השחקנית והדוגמנית מורן אטיאס, שלה ניסיון הסברתי לא מועט. אטיאס פשוט פרצה בבכי מול כמעט חצי מיליון עוקביה, תוך שהיא מנסה להסביר על הטילים שנשלחים ברגעים אלה לכיוון ישראל.

"זה זעק ממני, לא היתה לי שום התלבטות", מבהירה אטיאס, "חשוב לי לספר את המציאות היומיומית בישראל, שהיא הרבה יותר מורכבת ממה שמוצג בתקשורת".

העמדה שלך יכולה לפגוע בעבודות עתידיות?

"אני מרגישה שאני חייבת להוציא את האמת. התקשורת בחו"ל אומרת הרבה דברים שהם פשוט לא נכונים. היא מציגה נרטיב מעוות, אז אני לא חושבת אם העמדה שלי תפגע בעבודה או לא, אלא על המלחמה שלי להציג את האמת של ישראל בכל מחיר. המינימום שאני יכולה לעשות הוא לספר את הסיפור שהישראלים חווים ולומר שהמצב הוא לא שחור ולבן כמו שהתקשורת עושה ממנו".

בכי מול העוקבים. מורן אטיאס בסרטון שפרסמה, צילום: מתוך אינסטגרם

 

עוד מישהי שלא נוהגת להסתיר את דעותיה ועמדותיה היא ניקול ראידמן, הצפויה להצטרף בקרוב למועדון מיליון העוקבים באינסטגרם. מלבד תמונתה עם נשק, לצד הכיתוב "מוכנה לצו גיוס, ממתינה לקרב על המדינה שלי", ראידמן לא מפסיקה להפיץ מסרים בעד ישראל.

"אני מקבלת ממש איומים, לצד אלפי הודעות נאצה מבלוגרים וממשפיענים פרו פלשתינים, בערבית ובאנגלית", היא מספרת, "מכיוון שאני רואה באזרחי ישראל הערבים חברים, מאמינה בשלום ובדו־קיום ומפמפמת בלי סוף שהאויב הוא בחוץ ולא חלק מאיתנו, אחרי ההסלמה התחלתי לקבל תגובות מקבוצות קיצוניות של פסיכופתים משני הצדדים, שמתסיסים את האווירה. אני מקבלת הודעות מאוד לא נעימות מהימין הקיצוני שבהן קוראים לי, לניקול ראידמן הציונית, הימנית והפטריוטית - טרוריסטית.

"עם השנים למדתי להתמודד עם רוע של אנשים שחושבים שמי שמביע דעות שמנוגדות לשלהם הופך לאויב. אני לא אויב של אף אחד, יש לנו אויב משותף שקוראים לו חמאס".

"יש לנו אויב משותף - חמאס". הפוסט של ניקול ראידמן, צילום: מתוך אינסטגרם

 

בין הראשונים שהפגינו תמיכה פומבית בישראל היה ליאור סושרד, שבשנים האחרונות עובד הרבה יותר מעבר לים והפך לחביב ה"איי־ליסטים" של הוליווד ולדמות מוכרת בתוכניות אירוח בארה"ב. ברשימת הכוכבים שהזמינו את סושרד להופעות נמצאים קים קרדשיאן, ברברה סטרייסנד, דרייק, ג'ניפר לופז ועוד, ולחשבון האינטסגרם שלו יותר מרבע מיליון עוקבים, רבים מהם מחוץ לישראל.
"ישראל תחת מתקפה, אני בצד של ישראל", כתב סושרד כבר בתחילת הלחימה, "יותר מ־400 טילים נורו מעזה לישראל. אני לצד ישראל. הרוח שלנו חזקה". לצד קרוב ל־30 אלף הלייקים שגרף הפוסט, בחשבונו של סושרד נרשמה גם ירידה של 8,000 עוקבים.

התלבטת לפני שהחלטת להעלות את הפוסט?

"לא היתה לי שום התלבטות. זה משהו שבא מהבטן, בלי לחשוב יותר מדי. לא חשבתי שאולי אחטוף, וזה גם לא מזיז לי. זה לא היה שיקול. יש לי בעמוד הרבה אנשים מהעולם, בעיקר מארה"ב, והיה לי חשוב להראות להם את הצד שלנו. לא חשבתי באיזה מילים להשתמש או מה יהיו התגובות.
"חשוב להבין שאני לא משפיען אינסטגרם ולא אחד שמעלה הרבה פוסטים או שיתופים. האינסטגרם בשבילי הוא כלי לשמירת קשר עם עוקבים ומעריצים. כשירדה לי כמות העוקבים אמרתי 'איזה באסה', אבל לא חרב עלי עולמי, ואחרי שקיבלתי תמיכה מעמודים כמו גיא פינס, נוספו לי יותר מ־20 אלף עוקבים חדשים. קיבלתי הרבה מאוד הודעות תמיכה, וזה מחמם את הלב".

"הרוח שלנו חזקה". הפוסט של ליאור סושרד,

 

• • •

הנושא הכמותי הוא אכן שובר שוויון במלחמת הרשת, שמלבד הסטוריז והפוסטים המדוברים מתקיימת בעוד כמה זירות. אחת מהמטרות העיקריות במלחמה הזו היא לגרום לירידה בחשיפה של עמודים פרו פלשתיניים, ולהעצים עמודים פרו ישראליים.

"ראיתי הרבה עמודים מחו"ל ש'נכנסים' בישראל, אבל ברגע שמדווחים עליהם הרבה - החשיפות שלהם צונחות", מסביר מתן בנרויו, בעל משרד הפרסום "גו מדיה" וחברת הסייבר "דוקטור האק".
לדבריו, "כשיש המון דיווחים, הם יכולים לגרום למחיקת סטוריז או פוסטים, ובמקרים אחרים להגיע אפילו להחשכת עמודים (מצב שבו העמוד נמצא רק כאשר מחפשים עד השם המלא שלו - ע"ס)".

מה עשיתם כדי להטות את הכף לטובת ישראל?

"ריכזנו את כל העמודים שמפיצים שקרים, שנאה והרס כלפי ישראל והתחלנו להתקיף אותם. בפועל, ביקשתי מהעוקבים שיעדכנו אותנו איזה עמודים מפיצים שקרים ודיווחנו עליהם, עד שירדה להם החשיפה.

"הדוגמה הכי טובה להצלחה היא בלה חדיד, שהעלתה סטורי שבו היא מתלוננת שלא רואים סטורי אחר שלה ושאי אפשר להיכנס ללינק שהיא העלתה. ככה הבנו שהיא קיבלה החשכה על עמוד מסוים. אחרי פעילות של כמה ימים, ראיתי שחלק מהעמודים והאנשים שהפיצו עמדות אנטי ישראליות נזהרים ולא מעלים יותר, או מעלים פחות.

"במקביל, זיהינו עמודים שהפיצו מסרים של תמיכה בישראל. ביקשתי מאנשים להיכנס לסטוריז שלהם. ברגע שאינסטגרם מזהה הרבה צפיות, הוא נותן יותר חשיפה. מתנהלת כאן מלחמה על התודעה, וידענו שלא מספיק רק לפעול בעמודים שלנו, צריך גם נוכחות בעמודים שלהם. בשלב מסוים שלחנו רובוטים ותגובות פיקטיביות פרו ישראליות, וכשאתה שולח רובוטים הם משתלטים על הפוסטים.

"אם פתאום דואה ליפה רואה בעמוד שלה אלף תגובות בעד ישראל, היא באופן אוטומטי נבהלת. בסופו של דבר, אלה אנשים שתלויים באהבת הקהל וזקוקים לה, וברגע שיש רוב ישראלי - הם מייד פועלים ויש פחות פוסטים".

מי שנכוותה מהדיווחים האנטי ישראליים היא נטלי דדון, שאינסטגרם הגבילה השבוע את העמוד שלה. "באופן אבסורדי אני מוגבלת כרגע מלשלוח הודעות, כי הרבה פרו פלשתינים דיווחו על העמוד שלי", היא אומרת, ובאותה נשימה מוסיפה כי לא זה, ולא האיומים שהיא מקבלת, יעצרו אותה מלעמוד לצד ישראל.

"בחרתי צד ויש לכך השלכות וסיכונים", היא אומרת, "אבל אני מביאה את זה בחשבון וכרגע אני עוסקת רק במטרה אחת - להדוף את השנאה כלפינו".

"בחרתי צד". נטלי דדון, צילום: רפי דלויה

 

• • •

"המלחמה כאן תיגמר בסוף, עם הרוגים לשני הצדדים לצערי הרב", אומרת דנית גרינברג, ששמה על הכוונת של 324 אלף העוקבים שלה את האחיות חדיד.

"באופן אישי, הקדשתי את כל השבוע האחרון למלחמה ברשת, והיו איתי עוד מובילות דעה מדהימות. באזעקה הראשונה חוויתי התקף חרדה, שחיזק אצלי את ההבנה שחובה לעמוד לצד ישראל, כדי שאף אזרח או ילד לא ירגיש כמו שהרגשתי, ואני כמובן כלום לעומת תושבי הדרום.

"אני מרגישה שיש לפוסטים שלנו השפעה ועובדה שהרבה מפורסמים מהעולם מחקו פוסטים נגד ישראל וגם פרסמו התנצלות. עם זאת, יש עלייה באנטישמיות ואת זה צריך לעצור. אני מקבלת מאות הודעות נאצה כל יום, כולל איומים על חיי, אבל זה רק אומר שמה שאנחנו עושים מזיז למישהו ואני מאמינה שביחד ננצח". 

erans@israelhayom.co.il

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר