הדרך הטובה לחסוך כסף: הכירו את המכירות הכי שוות

חפצים, אילוסטרציה | צילום: גטי אימג'ס

מחירי המוצרים בישראל רק מתייקרים, מה שגורם לנו לחפש דרכים חדשות למציאת פריטים בהנחה • איפה מוצאים חפצים במחיר מופחת, האם נוכל למצוא גם פריטים חדשים ולמה במקרים מסוימים יותר משתלם לנו לקנות בארץ מאשר בחו"ל? • כתבה ראשונה בסדרה

על רקע עליית המחירים במשק, כל חיסכון הוא משמעותי. צרכנים רבים שרוצים לחסוך יכולים למצוא מוצרי יד שנייה במצב טוב ובהנחה משמעותית, שנמכרים באתרי יד שנייה השונים או בכל מיני מכירות מיוחדות, המציעות גם פריטים שטרם השתמשו בהם. דרכי מכירה אלה מתאימות גם למודעות לשמירה על איכות הסביבה, שכן מה שמישהו קנה ולא רצה בו לבסוף, יכול להיות ה"זהב" של מישהו אחר. ובמקרים אחרים מדובר במוצרים שהלכו לאיבוד, והנהלת המקום הוציאה אותם למכירה פומבית.

למבצעים חמים לבית ולגן היכנסו לכאן 

ההוצאה לפועל, למשל, מוכרת את החפצים שנלקחו מבעלי החוב דרך אתר בידספיריט בשיטה של מכירה פומבית. במסגרת פתיחת תיק הוצאה לפועל, מתקיימים הליכי גבייה מתקדמים לצורך גביית החוב והם כוללים, בין השאר, הוצאת מיטלטלין שמוצעים למכירה. המכירה מבוצעת באופן מקוון כמכירה פומבית באמצעות ספק המתמחה במכירת מיטלטלין, ופרטי הספק ומועדי המכירה מופיעים באתר רשות האכיפה. אפשר להירשם מראש לאתר ולצפות בפריטים המוצעים למכירה, שלכל אחד מהם יש מחיר פתיחה התחלתי, וניתן להציע עבורם מחירים גבוהים יותר. המוצר, כמובן, יימכר למרבה במחיר, וההשתתפות מותנית בתשלום פיקדון של כ־10% ממחיר הפריט ובאישור תנאי המכירה באתר. הפריטים המוצעים למכירה נמצאים במחסני ההוצאה לפועל, ובמקרים חריגים ובתיאום מראש ניתן להגיע למחסן לצפות בפריט.

"הפריטים נמכרים ביחס למחיר השוק, לפריט עצמו ולמציעים", מסרו ברשות האכיפה והגבייה, "מרבית הפריטים שנמכרים הם מכשירי חשמל וכלי עבודה. המטרה שלנו היא למקסם את התמורה בגין המכירה, על מנת לכסות את העלות של הוצאת ההליך ואת החוב של בעלי הפריטים".

מחיפוש שערכנו באתר בידספיריט מצאנו מכונת כביסה של LG שהוצעה במחיר פתיחה של 100 שקלים, בידורית של ארטוס במחיר התחלתי של 50 שקלים, מקרר של סמסונג שהוצע ב־100 שקלים ומיטה זוגית מתכווננת במחיר פתיחה של 100 שקלים. לא נכתב באתר באיזה סכום נמכרו הפריטים. במוצרים שעדיין לא נמכרו אפשר למצוא טרקטורון חשמלי קוברה במחיר התחלתי של 1,500 שקלים, טלוויזיה של LG במחיר התחלתי של 350 שקלים, ספה דו־מושבית במחיר התחלתי של 350 שקלים ועוד.

אתר בידספיריט,

לקנות בארץ, לשלם כמו בסין

מי שירצו למצוא פריטים מעלי אקספרס בהנחה קבועה של 20%, יוכלו לעשות כן בחנות "עלי אאוטלט" שממוקמת בקניון ערי החוף בראשון לציון, שנפתחה לפני שלושה חודשים. מדובר בפריטים שהצרכנים הזמינו והתחרטו, כך שלא הגיעו לנמען, או במוצרים שנשלחו בחזרה מהלקוח הלא מרוצה למוכר בסין - אולם בפועל הגיעו לחנות בישראל.

מאור לוי, בעל החנות, מסביר לנו על התהליך: "אנחנו עובדים עם חברת השילוח של עלי אקספרס בישראל ומקבלים את כל המוצרים שאנשים הזמינו מעלי אקספרס והוחזרו, למשל נעליים או חולצה במידה לא מתאימה. בעלי אקספרס יש אפשרות להחזרה בחינם, לרוב בתוך 14 ימים. המוצרים לא מוחזרים לסוחרים בסין אלא עוברים אלינו. אנחנו בודקים שמוצרי החשמל תקינים, ושלא קרה שום דבר לבגדים, ומוכרים את הפריטים ב־20% הנחה לעומת האתר.

"הסוחרים בסין מבוטחים על ידי חברת ביטוח, שמחזירה כסף ללקוח שלא מעוניין בפריט, והיא מזכה את הסוחר כשבוחרים לשלוח בחזרה את המוצר. אנחנו מקבלים אישור למכירת המוצרים רק אחרי שהלקוחות קיבלו את הכסף בחזרה מעלי אקספרס".

לשאלה מדוע המוצרים מגיעים אליו ולא חוזרים למוכרים בסין, עונה לוי: "עלויות השילוח בשנה וחצי האחרונות עלו מ־2,000 דולר לקונטיינר לכ־16,000 דולר. לכן כבר לא משתלם להחזיר את המוצרים, ועדיף למכור אותם יותר בזול בארץ. היתרון שלנו הוא שאנשים יכולים להגיע אלינו, לראות את המוצרים, למדוד בגדים ולבדוק את מכשירי האלקטרוניקה. אם מוצר כלשהו לא עובד, אנחנו נותנים החזר כספי מלא בתוך 14 ימים מרכישתו. עלי אקספרס לא מעורבים בזה".

כמה מוצרים מגיעים לחנות? אין לכם מה לדאוג, תמיד יהיה שם משהו בשבילכם. "ישנם בין 3,000 ל־5,000 מוצרים בחודש שהלקוחות מחזירים", מספר לוי, "ולכן יש כמות בלתי מוגבלת של מוצרים זולים במקור, שהפכו לזולים יותר אחרי ההנחה. ואם רוצים להחזיר או להחליף פריט זה אפשרי - בהתאם לחוק בישראל".

מכיוון שמדובר בחבילות אשר הוזמנו על ידי הצרכנים, מדובר לרוב בפריט אחד בלבד מכל סוג, אבל זה לא מפריע לקונים להגיע בהמוניהם. "הרבה אנשים מגיעים אלינו מדי יום, אפילו מרחוק, כדי להתרשם. זה כמו טיול במחסן, כי יש רק פריט אחד מכל סוג, אבל כל יום מגיעים מוצרים חדשים. יש לנו הרבה פריטים לנשים, משמלות ערב ועד שמלות כלה במחירים של 500-400 שקלים לפני הנחה. יש גם רחפנים ב־100-80 שקלים לפני הנחה, ועוד. ב־18:00 אנחנו פותחים את החבילות שמגיעות בבוקר, וגם אני לא יודע מה יש בהן".

לוי משתף שהמוצרים המבוקשים ביותר הם בגדי נשים ונעלי נשים, אבל יש פריטים מוזרים שגורמים לו לתהות מי ירצה לקנות אותם. "קיבלתי מכשיר אולטרה־סאונד לתינוק שעלה 3,000 שקלים, ושאלתי את עצמי מי צריך אולטרה־סאונד לתינוק. אבל הגיע מישהו שחיפש כזה בדיוק, ובשבילו זה היה מחיר מצוין".

חנות "עלי אאוטלט",

שומרים על איכות הסביבה

הרשתות הפרטיות מציעות סוגים שונים של מכירות מוצרים שהוחזרו. עם זאת, מי שיצרה קטגוריה קבועה שמוצעת בתוך הסניפים היא רשת איקאה הפופולרית, שמציעה את קונספט "המציאון".
"המציאון שנמצא בחנות עוזר לנו לתרום לשמירה על איכות הסביבה ולמודעות לכך", מפרט איתן ראובן, סמנכ"ל לוגיסטיקה של איקאה ישראל, "הוא נותן לרהיטים שלנו הזדמנות שנייה. הרעיון הוא לקחת מוצרים שלא יכולים להימכר במחיר מלא, כמו מוצרים שהוצגו ברחבי החנות או שהאריזה שלהם נפגמה. אנחנו לוקחים אותם למחלקה שבודקת את התקינות שלהם, מרכיבים ובודקים אותם, והם נמכרים בהנחה ישירות ללקוחות. חלק מהפריטים הם כאלה שלקוח פתח את האריזה שלהם, התחרט והחזיר אותם. אנחנו רוצים להימנע מזריקת מוצרים טובים לפח".

מהי ההנחה שבה נמכרים המוצרים האלה? מדובר בחיסכון סופי לא רע. "ההנחה הממוצעת היא 50%-30%", אומר ראובן, "אלה יכולים להיות גם מוצרים שהפסקנו למכור כי הם יצאו מהמגוון והם מגיעים למציאון בכמויות קטנות. למשל, 20 צלחות שיוצאות מהמגוון ומוצעות ב־30% הנחה. יש מוצרים שיורדים מהתצוגה ומוצעים ב־40% הנחה. זה משתנה בהתאם למחיר המקורי ולשיקולים נוספים".

על הדרישה למוצרים במציאון הוא מספר: "יש לקוחות שמאוד ממוקדים ומגיעים במיוחד למציאון, כי כמעט כל יום נכנסים מוצרים חדשים. יש צרכנים שמגיעים פעם־פעמיים בשבוע כדי לראות מה התחדש, כאלה שעוברים דירה, למשל, ורואים בזה הזדמנות".

ולשאלה החשובה - האם ניתן להחליף מוצרים כאלה? "בדרך כלל כאשר המוצר מורכב אין החלפה", עונה ראובן, "אבל זה עניין נקודתי ותלוי בשיקול דעת - כמו אם מדובר במוצר שנקנה לפני יום־יומיים ולא השתמשו בו. כשלקוח קונה פריט ויש בו שריטה, התמחור נקבע לפי הפגם. אחרי שהלקוח כבר לקח אותו הביתה, אני לא יודע איזו דרך המוצר עבר וקשה לתמחר אותו שוב. עם זאת, מעטים הם הלקוחות שהתחרטו והחזירו מוצרים מהמציאון".

בשבוע הבא: לאן הולכות החבילות האבודות שלכם מהדואר, מהנמלים, מהמכס ומהאוטובוסים, ומי מאפשרים לכם לקנות חבילות של אחרים?

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר