עיצוב חדר ילדים: כל מה שחשוב לדעת

שילוב אלמנטים פיסוליים באמצעות טקסטורות, צבעים וצורות | צילום: צילום: רוני כנעני

המעצבת שרית שני חי ישבה איתנו לשיחה וסיפרה לנו איך אפשר ליצור חדר ילדים שיתאים בדיוק לצרכים שלהם • במה צריך להתחשב, איך יוצרים חלל אידיאלי ומה אסור לעשות?

 עולם נפלא של צבעים, שילובים וגם הקניית ערכים יכול להתגלות כאשר מעצבים חדר ילדים. מעצבת המוצר שרית שני חי היא דוגמה למי שהצליחה לייצר התבוננות רחבה בעיצוב חדרי ילדים, מעבר לעיצוב בפרשנות הפשוטה שלו. שני חי מסתכלת על הילד בגובה העיניים, על צרכיו על תחביביו. היא יודעת לשלב אלמנטים שיהוו ערכים מוספים ברמה הקוגניטיבית וההתפתחותית, וליצור מקום של למידה, התנסות והתפתחות. 

חומרים, צבעים וטקסטורות ידועים כמסייעים בפיתוח קוגניטיבי של תינוקות ופעוטות. שני חי בהחלט מאמינה בהשפעה המכרעת של הסביבה על ההתפתחות הרגשית של הילד, ומעצבת את חדרו בהתאם. "המפגש הראשון של הפעוט עם העולם צריך להיות נעים, מפרה, מעין מרחב אינטימי שמשרה עליו תחושת ביטחון", היא מפרטת. 

המפגש הראשון של הפעוט עם העולם צריך להיות נעים מפרה, צילום: רוני כנעני
סביבה מעוצבת בהרמוניה שמפעילה את חושי הפעוט ואינה מעמיסה, צילום: דודי מוסקוביץ'

איך זה בא לידי ביטוי בעיצובים שלך?

"אני שואפת ליצור לסביבה שמעוצבת באופן הרמוני, רווית צבעים וטקסטורות שמפעילה את חושי הפעוט ומגרה את דמיונו מחד, ובו זמנית אינה מעמיסה. התפיסה העיצובית שלי מבוססת על כך שילדים חווים את העולם דרך החושים, ולכן אני אוהבת לשלב אלמנטים פיסוליים שיפעילו את כל החושים. בבחירת הצבעים אני נוטה להשתמש בסקאלת צבעים מובהקת אך מצומצמת, שלא תעמיס.

"המפתח לעיצוב שמעשיר את הילד אך מונע הפרעות ריכוז בעולם רווי גירויים טמון בעיניי במינון.
במרחבים שאני מעצבת אני שואפת להשתמש בעושר צורני וצבעוני אך נוטה לא להגזים.
אני מחפשת את הראשוני, הבסיסי והתמציתי, ולכן בוחרת להשתמש בצורות בסיסיות גאומטריות".

שילוב אלמנטים פיסוליים באמצעות טקסטורות, צבעים וצורות, צילום: רוני כנעני

האם בקולקציות שלך קיימת התייחסות גם לילדים בעלי מוגבלויות?

"הנושא של עיצוב לילדים עם מוגבלויות קרוב לליבי. הייתה לנו הזכות לעצב בית ספר מכיל ראשון בתל אביב, שבו משולבים ילדים עם צרכים מיוחדים ומוגבלויות פיזיות. מדובר בפרויקט שגם זכה בפרס בינלאומי בשנה שעברה, ובו למדנו את הנושא וביססנו את העיצוב על עקרונות ההכלה שמושתתים על עיצוב אוניברסלי - ליצור סביבה נגישה, שכולם נעים בה בחופשיות ומרגישים בה שווים.

"האתגר הגדול היה לייצר סביבה ששמה דגש על חווית למידה דרך הנאה. תכננו סביבה ורסטילית שמשתנה לפי השימוש ובהתאם לצרכים. לקחנו בחשבון את נושא המודולריות שמאפשרת הרכבה ופירוק של רהיטים לפי צרכים משתנים. עיצבנו מקומות אינטימיים במרחב הציבורי שמאפשרים לילד למצוא זמן של שקט, לצד מקומות שמעודדים קהילתיות".

עיצוב בית ספר מכיל ראשון בתל אביב, שבו משולבים ילדים עם צרכים מיוחדים ומוגבלויות פיזיות, צילום: רוני כנעני
בית הספר המכיל בתל אביב שעיצבה שרית שני חי זכה בפרס בינלאומי בשנה שעברה, צילום: רוני כנעני
האתגר הגדול היה לייצר סביבה ששמה דגש על חווית למידה דרך הנאה. בית הספר המכיל בתל אביב, צילום: רוני כנעני

ואיך זה בא לידי ביטוי בבית הפרטי?

"בחדרים שעיצבנו לילדים עם מוגבלות לקחנו בחשבון את הזרימה בחדר, גבהים משתנים של שולחנות, פינות מעוגלות של רהיטים עם שימת דגש על בטיחות ועוד. גם בחדרי ילדים, באופן כללי, אני אוהבת לשלב כוכים רכים שמאפשרים רביצה אינטימית. זה לוקח אותי בחזרה לחדר הראשון שעיצבתי לבת שלי לפני שנים. היה בו בארון בגדים ששילבתי בו מחבוא קטן. הרעיון שילד יכול להסתתר במרחב, תמיד מרגש אותי ומזכיר לי את עצמי כילדה.

בחדרי ילדים אפשר לשלב כוכים רכים שמאפשרים רביצה אינטימית, צילום רוני כנעני

אילו פתרונות עיצוביים יכולים ללוות את הילד במשך העשור הראשון לחייו?

"כמעצבת, אני מאמינה בראש וראשונה בסביבה שנותנת כבוד לילדים, שמה את הילד במרכז, מכירה בצרכים שלו הן מבחינת ממדיו והן מבחינת צרכיו הרגשיים. חדר ילדים שמעוצב כהלכה מעניק תחושת בטחון ושייכות, וזו עובדה שהתחדדה מאד בשנה האחרונה. חשיבות הבית בכלל וחדר הילדים בפרט התגלתה במיוחד בתקופת הקורונה. בסופו של דבר, חדר הילדים הוא בעיניי סוג של מבצר, מפלט, ולכן לא הייתי מהססת להשקיע בו ברמת האסתטיקה והצרכים. זה לא עניין של תקציב בהכרח אלא עניין של תפיסת עולם: הורה יצירתי ישכיל לשלב את הילד בתהליך העיצוב ובבחירת צבעוניות ואלמנטים נוספים.

"עם קצת יצירתיות ושמחת חיים אפשר ליצור חדרים מקסימים. חדר יכול להיות מעוצב באופן מודולרי שיגדל עם הילד, כשאת השידה יחליף בעתיד שולחן הכתיבה".

חדר הילדים הוא סוג של מבצר, מפלט, צילום: עמית גירון

כשמדובר בחדר ילדים קיים שרוצים לשפץ, מה ההמלצה הכי נכונה מבחינתך?

"חשיבה על הצרכים האמיתיים של הילד. בהחלט מומלץ לשתף אותו, ויחד עם זאת חשוב לכוון אותו. שילוב של אפשריות טכנולוגיות, שולחן שמאפשר להניח עליו מחשב, מיטת ילדים עם אופציה למיטת אורח - כי ילדים אוהבים לארח, שילוב של אלמנטים שקשורים לתחביבי הילד - למשל אם הוא אוהב כדורגל - ניתן לשלב כמוטיבים דקורטיביים. חשוב לגרום לו להרגיש מחובר לחדר, מכיוון שהחדר משקף זהות ומעודד שייכות".

כשמדובר בחדר הילד, מומלץ לשתף אותו ויחד עם זאת חשוב לכוון אותו, צילום: רוני כנעני

איך היית מאפיינת את סגנון העיצוב שמאפיין את הקולקציות של המותג שלך?

"עיצוב שדוגל בחדוות יצירה ומבוסס על יצירתיות ומקוריות לצד שימושיות. קו עכשווי, פונקציונלי בשפה מודרנית, תמציתית עם השפעות סקנדינבית. שימוש בחומרים איכותיים כעץ טבעי, שילוב של הרבה עבודת יד עם הקפדה על רמות ביצוע גבוהות וירידה מדוקדקת לפרטים מורכבים".

7 עיצוב שדוגל בחדוות יצירה, צילום: רוני כנעני

תני לנו "עשה ואל תעשה" קצר בעיצוב חדרי ילדים.

"עשה: ליצור חדר שנותן כבוד לילד, ולא לבטל אותם במשפט כמו ״ילדים הורסים הכל לכן לא כדאי להשקיע". בעיניי, סביבה שמכבדת ילדים גורמת לילדים לכבד בחזרה, והיא הבסיס להקניית ערכים תרבותיים של כיבוד הסביבה גם בבגרותם.

"אל תעשה: לזכור שהילדות היא תקופה נפלאה, ולכן לעצב חדר שמתייחס לילד ושומע אותו ומקשיב לצרכיו, ופחות לגחמות ולמאווים שלנו כבוגרים".

כמו גדולים: כך תעצבו בקלות חדר לילדים

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר