הם מפחדים: המתקפה נגד הרב מלמד – ניסיון נואש לקיצוץ כנפיו

איך קרה שדווקא מי שהיה סמן ימני-שמרני הפך לרב שיש להוקיע בריש גלי במכתבים ופשקווילים? • הרב מלמד פוסע בנתיב עצמאי, והעובדה שהוא מגיע ממש מתוך לב ליבו של הממסד השמרני, היא הדבר שהכי מפחיד את השמרנים • דעה

הרב אליעזר מלמד, צילום: יהונתן שאול

אפשר לראות בזה סערה בכוס תה (חלש, ללא סוכר), ירי בחרד"לית, אבל נראה לי שיש פה הרבה יותר מזה: מדובר בקו שבר מרתק בתוך החלק השמרני של המגזר הדתי לאומי. המתקפה נגד הרב מלמד היא ניסיון אחרון, נואש, לקצץ את הכנפיים של רב עצמאי מדי, של יהודי מלב החרדיות הלאומית שנהיה קצת פחות שמרן, רגע לפני שזה יהיה מאוחר מדי.

הרב אליעזר מלמד הוא בשר מבשרה של החרדיות הלאומית: הוא רב היישוב הר ברכה שמדרום לשכם, ראש ישיבת ההסדר הר ברכה, מחבר סדרת ספרי ההלכה הפופולרית "פניני הלכה" ובעל טור השקפה שבועי קבוע בעיתון "בשבע", שהוא עיתון הבית של המתנחלים ומבטא קו ימני-שמרני. בעבר עלה הרב מלמד לכותרות דווקא בגלל שהיה שמרן, כאשר אהוד ברק, אז שר הביטחון, ביטל את מסלול ההסדר של ישיבת הר ברכה בגלל עמדתו של ראש הישיבה הרב מלמד בנושא סירוב פקודה. איך קרה שדווקא מי שהיה סמן ימני-שמרני הפך לרב שיש להוקיע בריש גלי במכתבים ופשקווילים?

מבצעים על מחשבים וציוד היקפי

השינוי התחיל כשהרב מלמד הפר טאבו שמרני ודיבר עם רבה רפורמית, וזכה לביקורת בדמות מכתב זעקה על כך ש"נפרצו גדרים שגדרו גדולי עולם וישנם כאלו המקיימים מפגשים ודיונים תורניים עם נציגים מהתנועה הרפורמית, כביכול יש לנו עמהם 'שיח רבני משותף'". הביקורת התעצמה אחרי שהרב מלמד תמך בתפילות לא-אורתודוקסיות ברחבת הכותל הדרומי, הרחבה הפתוחה, והמשיכה והתעצמה כאשר התברר שהרב פוסק הלכות לא סטנדרטיות בתחום של טהרת המשפחה, כולל בנושאים של יחסי אישות, שהם נושאים רגישים מאין כמוהם בציבור הדתי בכלל, ובציבור הדתי-שמרני בואכה חרדי בפרט.

יש גם כאלו, כמו הרב יוסף זייני מאשדוד, שלא שוכחים לרב מלמד את היחס המכיל יחסית לנוצרים; הרב מלמד התיר להקים מאחז של נוצרים אוונגליסטים פרסביטריאנים בסמוך להר ברכה, יישובו, וכן התיר לקבל תרומות מנוצרים. לכך כיוון הרב זייני, כשהוסיף בכתב ידו על הפשקוויל נגד הרב מלמד את המילים הבאות: "ובפרט שהרב הנ"ל מתיר לקבל תרומות מנוצרים ונותן להם חניה בקרקע בסמוך לישובו, ובכך גורם להרבות עבודה זרה בארצנו. היעשה כזאת בישראל?".

המכתב השני - הוצמד לטענת הרבנים למכתב של הרב מלמד - שלא על דעתם, צילום: באדיבות המצלם

את כל זה עוד היו יכולים לבלוע במחנה החרד"לי, אבל נראה שמה שהגדיש את הסאה, וגרם להתפרצות המתקפה המתואמת נגד הרב מלמד, הוא התמיכה שלו ברפורמות הכשרות והגיור של שר הדתות מתן כהנא. זה מה שגרם לציפוף השורות. לכן המכתב החריף שיצא נגדו לאחרונה, לכן הפשקוויל החתום בידי רבנים חשובים ויקרים, תחת הכותרת "מעתיקי השמועה מדור לדור", ולכן החוברת נגדו שהופצה בעשרות אלפי עותקים ועוסקת ב"מסורת הפסיקה בישראל", שממנה כביכול סוטה הרב מלמד.

הרב מלמד פוסע בנתיב עצמאי, והעובדה שהוא מגיע ממש מתוך לב ליבו של הממסד השמרני, היא הדבר שהכי מפחיד את השמרנים, או כמו שמודה בכנות מי שמוביל את המחאה נגד הרב מלמד, הרב מתניה אריאל (בנו של הרב ישראל אריאל, ראש מכון המקדש), "[הרב מלמד] הוא כמו סוס טרויאני... יש לו פראק, והמבורג, מגבעת כזו של רבנים, והוא מתנחל והבן של הרב זלמן. יש לו הילה מאוד חרד"לית, הוא למד במרכז הרב, והוא פשוט מרגיל את הציבור לדפוסים שמשנים את התפיסה של הציבור". אצל השמרנים, האחר הגנרי לא מאיים כמו מי שהוא ממש דומה לי, אבל מרשה לעצמו להיות רק ממש כמוני ולא בדיוק כמוני. הם אולי מפחדים מהעצמאות של הרב מלמד, אבל לטעמי דווקא התפיסה שלהם מפחידה יותר.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר