כל ילד נחשף בשלב מסויים בחייו לסיפורי הגבורה והלחימה של הפיראטים, שמותגו כאלימים ואגרסיביים, כאלו שמוכנים להשליך את חייהם מנגד כדי לבצע את זממם. דמויות אלה נדמו בעיננו כדמויות ללא ערכים וללא חזון ולרוב קיווינו שלא תהיה חלקנו עימם. דבר זה נשען בין היתר על האיסור לגנוב, שמופיע בתורה במספר הקשרים, הן בכל הקשור לגניבת דעת, דהיינו לא להטעות את הסובבים אותך בכוונה תחילה ומאידך ציווי להימנע מגניבת ממון מהזולת בכל סכום.
מהעלומים והפחות ידועים בסיפורי עמנו הינה תופעת היהודים הפיראטים.
תיעודים קדמונים לתופעה הזו ניתן לראות כבר בתקופה החשמונאית, לאחר שבתקופות הקודמות של ממלכת ישראל ויהודה גרו רוב היהודים בהרי יהודה והשומרון, נכבשו מחדש מספר ערי נמל כגון יפו אשדוד ועזה, ורבים נהפכו ליורדי ים ומלחים ושלטו בנתיבי הים. עם התגברות הלחימה מצד הרומאים השתמשו היהודים בעליונות הימית באזור על מנת לחבל ולפגוע בהזרמת הסחורות בים אלכסנדריה ורומא. לבסוף, לחימה עיקשת של מפקד הצבא הרומי אספסיינוס כשנתיים לפני שמונה לקיסר האימפריה הביאה לכיבוש ערי הנמל.
על מנת למנוע כיבוש מחדש של העיר על ידי הפיראטים היהודים בפעם השלישית, בנה אספסיאנוס מצודה. הרומאים האדירו את ניצחונם על הפיראטים של יפו והנציחו אותו בהנפקת מספר גדול של מטבעות ובו הכיתוב "navalis Judea" (יהודה הימית). קיימת גרסה נוספת שבה רואים את ויקטוריה, אלת הניצחון, עם הכיתוב "Victoria Navalis" ("ניצחון ימי").
אך נראה כי את יוקרתם קיבלו הפיראטיים הימיים בתקופת גירוש ספרד.
הגליית היהודים וגירושם מספרד לאחר שנים רבות של חיי קהילה ורוח משגשגים והגדרת היהודים כ"אויבי הממלכה הספרדית" הביאו לתחושות וצורך בנקמה.
ההתקדמות החיונית בניווט אשר פותחה בבית הספר לקרטוגרפיה מיורקה שהיה מוסד יהודי והידע הרב של היהודים בתחום הניווט הימי היה לשם דבר בעולם.
נתוני האֶפֶמֶרִיס המעודכנים ביותר- (טבלת גרמי שמיים ואסטרונומיה עדכנית) היו משולחנו של האסטרונום וההיסטוריון היהודי הפורטוגלי רבי אברהם בן שמואל זַכּוּת שכונה בשם זאקוטו (12 באוגוסט 1452–1514). בנתונים אלה השתמשו בעידן התגליות כריסטופר קולומבוס אשר התייעץ פעמים רבות עם הרב זכות קודם יציאתו להפלגה ההיסטורית שבה נתגלתה יבשת אמריקה, כמו גם יורדי ים אחרים בחיפושם אחר נתיבים ימיים להעברת סחורות בין יבשות העולם וארצות ויבשות שטרם נתגלו עד אותו העת.
עבודותיו של רבי אברהם זכות אשר חי את רוב חייו בספרד ובפורטוגל ובימי זקנתו עלה לארץ ישראל. זיכו אותו בהכרה עולמית בזכות ידיעותיו העמוקות בתחום האסטרונומיה.
שיטות החישוב וטבלאות אלה היוו אף בסיס לחישובי המחשב הראשונים בהיסטוריה ומשמשים עד היום בפרוייקטי חלל בתחום השיגור והניווט. כמו כן פיתח את האַצְטְרוֹלָב המכני המתכתי הראשון במערב אירופה אשר היה המדוייק ביותר באותם -(ביוונית עתיקה: ἀστρολάβος), מכשיר שבאמצעותו ניתן לקבוע זוויות גרמי השמים ביחס לאופק. מכתש 'זגוט' על אדמת הירח כונה על שמו כהוקרה על תרומתו המשמעותית בחקר החלל והאסטרונומיה.
רבי אברהם זכות העיד על עצמו לא פעם שעיסוקו באסטרונומיה היה אך ורק לשם ידיעת התורה ושבזכות פרסומו הביא כבוד לעמו (ספר יוחסין, מאמר ראשון, אלף בית, אות האל"ף): "כשיצאו הספרים שעשיתי בתכונה היו אומרים רבי אברהם זכות איש שלאמנקה (בית הספר לאסטרונומיה) . ואני יש לי רשות להתפאר בזה כמו שאמרו חז"ל: 'אי זו היא חכמה שנתחשבו בה החכמים לעיני העמים - הוי אומר זה חשבון תקופות ומזלות'. ואני מעיד לשמים שהיו משבחין את ישראל מאד בזה. וכל כוונתי לא הייתה כי אם להבין דברי חז"ל וההלכות שכתבו בזה".
הידע הרב סייע ליהודים בנקמתם כנגד שלטון האינקוויזיציה. לאחר הגלייתם רבים מהיהודים התיישבו בארצות האסלם בחופי הים התיכון ושיתפו פעולה עם המקומיים אשר גורשו גם הם מספרד ופורטוגל בשנים אלו. בתחילה שיתפו בסודות המדיניים, הצבאיים והאסטרטגים ובהמשך הוקמו יחידות של פיראטים יהודיים לתקיפת ספינות הממלכה הספרדית, ולמניעת העברת תחמושת ואוצרות לארמון המלוכה.
עם גדולי הפיראטים היהודים נמנה דון שמואל פאלאג'י (פאלאצ'ה), בן למשפחת רבנים ממגורשי ספרד, אשר חיו בפאס שבמרוקו. דון שמואל היה רב קהילה באמסטרדם ומייסד בית הכנסת הראשון בעיר, היה ידוע כבעל חסד גדול אשר הקים קופה מיוחדת לפדיון השבויים היהודים שנדונו למוות, כמו"כ כיהן כדיפלומט ושגריר מלך מרוקו בהולנד. הוא היה גם סוחר, מרגל ושודד ים יהודי שייסד בסוף המאה ה-16 את צי אוניות הלחימה הפיראטית של הסולטנות בחסות הסולטן, שפעל גם בתיאום עם השלטון ההולנדי. אשר משימתם הייתה לנהל את השוד הימי של הספינות הספרדיות ששבו עמוסות סחורות מיבשת אמריקה.
מספרים שבספינת הדגל שלו היה בית-כנסת זעיר ולמרות עיסוקו האלים, הקפיד פאלאצ'ה על קלה כחמורה ונהג לומר תדיר כי הוא אינו מתפרנס משוד עוברי הימים, אלא שפועל מתוך כוונה לנקום בכתר הספרדי על גירוש ספרד. לאלו שהיו מבקשים להסיר חרבו בטרם ייכנס לבתי הכנסת היה אומר: "לא תרד חרבי ממותני עד שלא אנקום במלך ומלכת ספרד על כל מה שעשו לאחיי היהודים".
עיסוק היהודים בלחימה בשנים אלה הייתה נדירה אולם נראה שנבעה ממוטיבציה לנשיאת ראש לאומית וערכית כפי שניתן להסיק מדגל ספינתו של דון שמואל, שעליה התנוסס דמותו של עוף החול, אשר בתרבות היהודית מסמל נצחיות, כפי שמובא בבראשית רבא (פרשה י"ט, פסקה ה'): "עוף ושמו חול ולא נקנסה (כלומר נגזרה) עליו מיתה, שלא טעם מעץ הדעת ולבסוף אלף שנה מתחדש וחוזר לנערותו".
דון שמואל ביטא בכך את האמירה הנצחית לעיני אומות העולם אשר ניסו להשמידנו - לא תוכלו לנו כי "עם ישראל חי לעולמי עד".
הרב שרגא נתן דהן הינו קצין במיל. והינו בעל תואר שני בתחומי ניהול וטכנולוגיה ומוסמך לרבנות ודיינות. משמש יועץ ומרצה בגופים ציבוריים, ביטחוניים, חינוכיים ומדעיים בנושאי הלכה, טכנולוגיה, רפואה, מדע וחלל
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו