לכאורה, מור ממן, 30, היא סיפור אגדה ישראלי נוצץ - מלכת יופי לשעבר שהפכה לדמות נערצת, אם צעירה וחסידת חב"ד, מודל לצניעות מודרנית וכוכבת אינסטגרם עם קרוב למאתיים אלף עוקבים. בפיד שלה נראים אופנה מוקפדת, זוגיות מושלמת, ילדים חמודים ומסרים של אמונה והעצמה נשית – כל זה עד אתמול, כשהודיעה שהיא מתגרשת מבעלה דוד אזולאי, אחרי כשלושה חודשי נישואין.
אבל מאחורי החזות המרשימה, מסתתר סיפור אחר שנראה לכאורה הרבה פחות נוצץ. החברה שהוצגה כהצלחה נשית צעירה, התגלתה כעסק מקרטע שהותיר אחריו שובל של תביעות, חובות מצטברים של קרוב למיליון שקלים, עובדים שלא קיבלו זכויות בסיסיות, ספקים שלא קיבלו את כספם בחזרה ובנקים שרדפו אחריה לבית המשפט. במקום חלום עסקי מתוקשר - מציאות של קריסה כלכלית וחדלות פירעון.
מהכתר של מלכת היופי אל חיי האמונה
ממן, שנולדה בבאר שבע וגדלה כנערה מלאה, חלמה להשתנות - ובשנת 2014, בגיל 18 בלבד, היא זכתה בתואר מלכת היופי של ישראל. זו הייתה נקודת פריצה שהפכה אותה מיד לאייקון תרבותי. אבל במקום לפתח קריירת דוגמנות נוצצת כמו רבות מקודמותיה, היא בחרה בדרך אחרת: שירות צבאי מלא בחיל האוויר ולאחר מכן - תהליך של חזרה בתשובה.
היא מחקה את תמונות הביקיני מהרשת, החלה להתלבש צנוע והציגה את עצמה כמאמינה. "כשאני מתלבשת צנוע אני מרגישה מוגנת", אמרה באחד הראיונות, כשהיא מגדירה את עצמה כחסידת חב"ד. לצד האמונה הגיעה גם אהבה: נישואיה לאיש העסקים ישראל פרנק אמסלם, מהם נולדו לה שני ילדים. אלא שהנישואים התפרקו בשנת 2022. ממן מיהרה להצהיר שלא תקבל מזונות כי רצתה להוכיח שהיא מסוגלת לפרנס בעצמה.
בינתיים, ברשת האינסטגרם התמונה שהציגה הייתה ורודה מתמיד. ממן הציגה את ביתה המעוצב בנתניה, בגדים מחמיאים אך צנועים, וגם זוגיות חדשה עם איש העסקים דוד אזולאי, שהפכה לנישואים בחודש מאי האחרון. זה לא החזיק מעמד הרבה זמן: כעבור שלושה חודשים כבר הודיעו השניים כי הם מתגרשים.
המותג שהבטיח מיליונים – וקרס
בשנת 2019 הקימה ממן את חברת "Mor Maman Cosmetics", ובשנת 2020 הרחיבה את העסק שלה עם מותג תינוקות בשם "le bébé pur". החזון היה ברור: להפוך את הפופולריות שלה לעסק רווחי של איפור וטיפוח. ההתחלה נראתה מבטיחה עם מחזור של מיליוני שקלים, שיתופי פעולה עם רשתות קמעונאות, וכותרות בתקשורת.
בהמשך, היא הרחיבה את השיווק של המוצרים מאתר האינטרנט שלה אל רשתות קמעונאיות. בשנת 2022 חתמה ממן על שיתוף פעולה עם מתחם הקניות Merkaza, שמכר את מוצריה גם בחנויות פיזיות. באותה שנה, לפי דיווח ב-ICE, מחזור המכירות של המותגים "Mor Maman Cosmetics" ו-"le bébé pur" התקרב ל-6 מיליון שקלים, הישג מרשים לעסק עצמאי צעיר שנשען בעיקר על פרסום אישי ברשתות החברתיות.
אלא שבבתי המשפט נרשמה מציאות אחרת לגמרי: כבר בשנת 2022 לקוחות החלו להגיש תביעות קטנות על מוצרים שלא הגיעו בזמן ובית המשפט קיבל את טענותיהם. באותה השנה ספק בשם אג'ג' תבע את החברה על סכום של כ-134 אלף שקלים. תביעה נוספת הוגשה מטעם חברת השילוח Cargo Express שדרשה יותר מ-66 אלף שקלים. בסופו של דבר החברה של ממן נאלצה להגיע להסכם פשרה ולשלם 35 אלף שקלים כדי לסגור את התיק.
תביעות, ספקים ובנקים: רשימת החובות מתארכת
בשנת 2023 התמונה החריפה: בנק הפועלים הגיש תביעה על הלוואה שלא הוחזרה בסך 180 אלף שקלים, וחברת הביטוח "מגדל" תבעה אותה על חובות פנסיה לעובדים בסך של כ-45 אלף שקלים.
ואז הגיעה המכה הקשה ביותר: בשנת 2024 בנק דיסקונט פנה לבית המשפט בדרישה להכריז על החברה של ממן כחדלת פירעון בעקבות חוב של יותר מ-650 אלף שקלים. בינואר האחרון, קבע בית המשפט שהחברה לא תוכל להשתקם ופורקה באופן רשמי.
העדות של ליאת חתוכה: "הצ'קים חזרו"
בתוך כל זה, נחשפה גם פרשה נוספת, סכסוך עסקי עם ליאת חתוכה, "מלכת הג’לי". חתוכה מסרה ל-ForReal כי בתחילת הדרך קנתה ממנה ממן מוצרים בסכום של כ-270 אלף שקלים. "היא פנתה אליי אחרי שירדה במשקל עם המוצר שלי ורצתה מותג פרטי. הסכמתי באהבה, המצאנו יחד את השם ג’לי מור, בניתי לה טעמים ועיצובים מיוחדים - הכול כדי שתצליח", מספרת חתוכה.
לדבריה, המוצר נמכר בהצלחה רבה אך הכסף לא הועבר במלואו. "המוצר נמכר בטירוף, היא מכרה אותו במחיר גבוה בהרבה ממה שאני מוכרת - ופתאום הצ'קים שלה החלו לחזור", סיפרה. בתחילה, חתוכה אומרת כי חשבה שמדובר בפספוס קטן, אך עד מהרה הבינה שהבעיה עמוקה יותר: "נשארתי עם מלאי תקוע ועם חובות שלא כוסו".
חתוכה טוענת שממן שילמה רק כ-150 אלף שקלים מעלות העיסקה, והותירה אחריה חוב כבד. "היא קיבלה את הסחורה, מכרה אותה ברווח, ובכל זאת אני לא ראיתי את הכסף", אומרת חתוכה. "ביקשתי לסיים את זה בכבוד, אבל היא לא הייתה מוכנה לשמוע. זה היה ניסיון לפתרון שהפך למסע של לחצים ותביעות".
כמיליון שקלים חובות – ומה עכשיו?
לפי מסמכים משפטיים שהוגשו לבית המשפט, סך החובות של "מור ממן קוסמטיקס" נאמד בכמיליון שקלים: עשרות אלפים ללקוחות, מאות אלפים לספקים, ביניהם ליאת חתוכה, כ-45 אלף שקלים לפנסיות של עובדים וכ-835 אלף שקלים לבנקים.
בעוד ברשומות המשפטיות נרשם פירוק סופי, ברשתות החברתיות המשיכה ממן לשדר מסר של בנייה מחדש ולא של סיום. גם כשהאתר שלה ירד מהאוויר, היא סיפרה לעוקבים שמדובר בהפסקה זמנית בלבד, וכאשר נשאלה בסטורי שלה על סגירת האתר, ענתה "כי השם יתברך אוהב אותי כל כך. בעזרת השם נחזור בצורה הרבה יותר מדויקת, נכונה וגדולה!".
בסביבתה של ממן סוברים כי הבעיות הכלכליות נבעו מניהול כושל, ומציינים כי היא מתנהלת כעת ללא רכב, חשבון בנק או כרטיס אשראי.
"אתה מוזמן לפרסם"
בתגובה לפניית ForReal, מסרה ממן:
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו
