נתחיל בחדשות הטובות: הקמת הבנק הדיגיטלי "וואן זירו" של אמנון שעשוע תתרום להגדלת התחרות בין הבנקים, ובכך עשויה לעודד אותם להוריד את הריביות והעמלות שהם גובים מציבור הלקוחות.
בשנה שעברה, הבנקים רשמו רווחים עצומים בזכות טירוף המשכנתאות והתאוששות המשק ממשבר הקורונה, שאפשרו להם לצמצם את כריות הביטחון שנרשמו כהוצאות בגין הפסדי האשראי.
המבצע המתוקשר שהשיק בנק דיסקונט הוא רק הסנונית הראשונה של התחרות, שסוף-סוף מתחילה להתעורר. הבנק הדיגיטלי הראשון אמור לנער את הבנקים הגדולים להתחרות זה מול זה על כל לקוח.
מדובר באירוע חשוב, במיוחד לאור העובדה שבמשך 43 שנים לא קם כאן בנק חדש, אך יש עדיין לא מעט שאלות וסוגיות לא פתורות.
למשל, היכן ניתן יהיה להפקיד מזומן אם לבנק אין סניפים? לשאלה זו גם בבנק עצמו לא ידעו לענות והשיבו לשאלת "ישראל היום": "אנחנו בתהליך מציאת פתרון להפקדת מזומן בפריסה רחבה".
מעבר לכך, האם תהיה אפשרות להיפגש פנים אל פנים עם נציג הבנק הדיגיטלי הראשון? ככל הנראה לא. עבור רבים הדבר מהווה חיסרון גדול, שכן לאחרונה נשמעים יותר ויותר קולות שלא מרוצים מהסגירה המסיבית של סניפי הבנקים, וכן רבים עדיין פותחים חשבון בנק לפי הקרבה לבית - דבר שמלמד שהביקור בסניף עדיין נתפס כחשוב.
הקורונה האיצה את תהליכי הדיגיטציה בבנקאות, והבנק הדיגיטלי נכנס בתקופה שבה כבר רוב הבנקים הגדולים מציעים שירותים דיגיטליים שונים, כך שניתן לומר שהיתרון התחרותי של "וואן זירו" הצטמצם, והמומנטום התפספס בשנתיים.
לבסוף, קהל היעד שאליו מכוון הבנק הדיגיטלי הוא לא השכבות המוחלשות של האוכלוסייה המבוגרת יותר, שכן לצורך ניהול החשבון נדרשת גישה לאינטרנט ומיומנות דיגיטלית של הפעלת מחשב. ניתן גם להניח כי רבים מהם לא שמעו כלל על השקתו.
בשורה התחתונה, ההצלחה של הבנק החדש תימדד במבחן התוצאה, ואם יציע ריביות ועמלות אטרקטיביות מספיק שיגרמו גם לבנקים הגדולים להוריד ריביות - כל סוגי הצרכנים ירוויחו.
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו