דואר ישראל. צילום: שחר פליישמן

לאחר שנים של הפסדי ענק: דואר ישראל סוף-סוף מציגה רווח

בתוך חצי שנה מאישור תכנית ההבראה לדואר ישראל ובתוך 3 חודשים מאישור הסכם המימון לתוכנית בוועדת הכספים של הכנסת, החברה עברה לרווחיות, והקדימה בחודשים רבים את היעדים • לאחר הפסדים מצטברים של 1.9 מיליארד שקלים ב-3 שנים: דואר ישראל עברה ברבעון הראשון של 2023 לרווח נקי של 23 מיליון שקלים וצמיחה של 14% בהכנסות

חברת דואר ישראל פירסמה היום (שני) את התוצאות הכספיות לרבעון הראשון של שנת 2023, ודיווחה על צמיחה של 14% בהכנסות ומעבר לרווח נקי של 23 מיליון שקלים, זאת לאחר 3 שנים בהן הפסידה 1.9 מיליארד ₪ במצטבר.

בתוך חצי שנה מאישור תכנית ההבראה לדואר ישראל ובתוך 3 חודשים מאישור הסכם המימון לתוכנית בוועדת הכספים של הכנסת, החברה עברה לרווחיות, והקדימה בחודשים רבים את יעדי תוכנית ההבראה.

מקדימים את יעדיי תוכנית ההבראה. דואר ישראל (ארכיון), צילום: יהונתן שאול

השיפור הניכר בתוצאותיה הכספיות של החברה נובע מיישום תוכנית מפנה מקיפה הכוללת, בין היתר, פרישת עובדים, שינויים בכללי הרגולציה החלים על החברה, וקבלת מימון ליישום התוכנית מהמדינה בתמורה בין השאר להעברת נכסי נדל"ן של החברה לבעלות המדינה.

כתוצאה מפעולות אלה, חברת דואר ישראל מציגה שיפור ניכר בתוצאותיה הכספיות ומסיימת את הרבעון הראשון של שנת 2023 ברווח נקי של 23 מיליון שקלים בהשוואה להפסד של 72 המיליון ברבעון המקביל אשתקד.

החברה רשמה רווח הון בסך של 15 מיליון שקלים בגין הנכסים שהועברו ברבעון זה לידי המדינה בהתאם להסכם מכר הנכסים שאושר בדצמבר 2022.

פיטורים נוספים מתוכננים. דואר ישראל (ארכיון),

החברה מדווחת על רבעון שלישי ברציפות של צמיחה בהכנסות. הכנסות החברה עלו ב-14% והסתכמו ברבעון הראשון של 2023 ב-436 מיליון שקלים - עלייה של 54 מיליון שקלים בהשוואה להכנסות של 382 מיליון שקלים ברבעון המקביל אשתקד. ההכנסות הושפעו לטובה מצמיחה משמעותית במגזר הדואר והקמעונאות ובבנק הדואר. ההכנסות משירותי סחר (שילוח בינלאומי) ירדו מעט, בשיעור של פחות מ-3%.

החברה מדווחת על EBITDA (רווח לפני ריבית, מיסים, פחת והפחתות) חיובי בסך 63 מיליון שקלים, ועל שיעור EBITDA של 14% ברבעון הראשון של שנת 2023, לעומת EBITDA שלילי בסך 17 מיליון שקלים ברבעון המקביל אשתקד.

בנטרול אירועים חד פעמיים, לחברה היה ברבעון הראשון של שנת 2023 תזרים חיובי מפעילות שוטפת של כ-18 מיליון שקלים, בהשוואה לתזרים שלילי בסך 80 מיליון שקלים (מנוטרל) בתקופה המקבילה.

החברה מדווחת על רבעון שלישי ברציפות של צמיחה בהכנסות. רכב בשירות דואר ישראל (ארכיון), צילום: יהושע יוסף

מישאל וקנין, יו"ר דואר ישראל: "שנה לאחר שהחברה הייתה במצב של קריסה ועל סף חדלות פירעון, היא מציגה תוצאות שיעניקו רוח גבית לתהליך ההפרטה. בשבועות הקרובים נתחיל – יחד עם רשות החברות – במפגשים עם משקיעים פוטנציאליים, כדי לממש בהקדם את יעד ההפרטה שהוא קריטי לעתיד החברה ולהבטחת רמת שירות גבוהה לציבור לאורך זמן."

וקנין הוסיף: "התוצאות עליהן חתומה הנהלת החברה בראשות המנכ"ל דוד לרון, שמונה לתפקידו רק ב-1 יוני 2022, מוכיחות שבניהול נכון ומקצועי, גם בחברה ממשלתית ניתן לבצע תוך זמן קצר מהפך שכולל הטמעת תרבות של התנהלות עסקית ומקצוענות שמחליפה מינויים פוליטיים ובזבזנות. ההנהלה החדשה בראשותו של דוד כוללת כיום שכבת מנהלים מקצועית, בעלת ניסיון עסקי מוכח, שהשיבה את אמון המערכת הפיננסית והיא ערוכה לקבל את המשקיעים החדשים."

דוד לרון, מנכ"ל דואר ישראל: "במהלך נרחב ואינטנסיבי בתקופה של חודשים בודדים, יישמנו את תכנית המפנה לחברה והעברנו את הדואר מצלילה מהירה אל חדלות פירעון, לרווחיות ולצמיחה. חצי שנה בלבד מחתימת הסכם ההבראה, ושלושה חודשים מאישור המימון והשינויים הרגולטוריים שנדרשו ליישום התוכנית, חברת דואר ישראל היא חברה יציבה ורווחית עם תכנית אסטרטגית ברורה, ומוכנה להפרטה."

קרן אצלאן, סמנכ"לית הכספים בדואר ישראל: "בסיכום הרבעון הראשון של 2023, לאחר הסרת הערת 'עסק חי' מהדו"ח השנתי, עקפנו את תחזיות ההכנסות וההוצאות בכל מגזרי הפעילות ועברנו לראשונה לרווח גם בשורה התחתונה. הדבר בא לידי ביטוי גם באמון שאנו זוכים לו מהמערכת הפיננסית. אנחנו מרגישים נוח עם תחזית של המשך צמיחה בהכנסות וברווחיות לאורך זמן".

פעימה ראשונה של פיטורים

כחלק מתוכנית המפנה של דואר ישראל ומהפעולות היזומות שנקטה הנהלת החברה להתייעלות ולבלימת ההפסדים, צומצם מספר המשרות בדואר ישראל מ-5,000 משרות בממוצע ברבעון הראשון של 2022, ל-4,261 משרות בממוצע ברבעון הראשון של 2023. מתוך קיטון של 729 משרות, 650 הן חלק מהפעימה הראשונה של פיטורי עובדים במסגרת תכנית ההבראה וההסכם הקיבוצי שנחתמו בספטמבר 2022 ומימונם אושר בדצמבר 2022.

בנוסף, החברה צמצמה עשרות אלפי שעות נוספות ברבעון הראשון של שנת 2023 בהשוואה לרבעון המקביל, כתוצאה מייעול תהליכי עבודה, צמצום שעות פעילות וצמצום בפריסה הקמעונאית. פעימה נוספת הכוללת פרישה של כ-400 עובדים במסגרת תוכנית ההבראה, צפויה לצאת לפועל במהלך הרבעון השני של 2023.

בחודש פברואר 2023 פורסם התיקון לרישיון חברת הדואר, והחברה התאימה את תכנית הפריסה החדשה של יחידות הדואר על פי תנאי הרישיון החדש. במהלך שנת 2022, נסגרו כ-75 יחידות דואר, ומתחילת שנת 2023 נסגרו כ-30 יחידות נוספות. בחודשים הקרובים תושלם תכנית ההתייעלות, והרשת הקמעונאית של החברה צפויה למנות כ-350 סניפים בפריסה ארצית מלאה.

יישום הנדרש

במהלך הרבעון הראשון, החלה חברת דואר ישראל ביישום הנדרש ממנה במסגרת פתיחת שוק הדואר לתחרות כחלק מהרפורמה בדואר. החברה פועלת לפתיחת מרכזי חלוקת דואר לשימוש מתחרים, על פי מתווה, תנאים ולוחות זמנים שהוגדרו על ידי משרד התקשורת.

עיקר השינויים במסגרת תכנית ההבראה של דואר ישראל כבר יושמו, אך צפויים עוד עדכוני תעריפים נקודתיים מעת לעת, הכוללים העלאות מחיר לשירותים הפסדיים, לצד הוזלות מחיר על רקע תחרות גוברת בשוק הדואר והנחות על שירותים פיננסיים לאוכלוסיות נתמכות קצבה. בנוסף, החברה צפויה להשיק שירותים דיגיטליים נוספים, במחיר מוזל בהשוואה לרכישה באשנב.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו