כל אות בהתנצלות היתה מחושבת. על כל מילה נערכו דיונים ולבסוף הכריעו נתניהו ואובאמה אישית. זו היתה חזרה לימים של "הכל כלול": התנצלות לארדואן כי אובאמה צריך והתמורה כנראה בעניינים של איראן והצורך להתגבר על הרתיעה למען האינטרסים, וכלולה גם הידיעה שהאנטישמיות של ארדואן תמשיך להתפרץ - וההכרח הישראלי לעשות חשבון באיזו חזית צריך לוותר כדי לקבל הישג בחזית אחרת.
הדיונים שנמשכו חודשים על נוסח ההתנצלות לימדו שכל מילה חשובה. כפי שניתן ללמוד משיחה שהתנהלה בין מנחה לערבית בחצר בית הכנסת "איסקולה אוצ'אי ז'ינגוגה" שבטרנסילבניה:
"אמר כבוד הרב ג': 'אילו היה לי מעט מזל הבוקר, והיו נאמרות רק שתי מילים, מייד הייתי נעשה עשיר כקורח'.
תמהו שומעיו: הכיצד?
ענה הרב: 'יצאתי הבוקר אל הבנק שמנהל האדון ניקולאי ארפד. זמן רב רציתי לראות את מקום עבודתו. נכנסתי, הרמתי את המגבעת ושאלתי עליו. אמרו שהוא עסוק בישיבת הנהלה. בינתיים הסתכלתי סביבי. ראיתי אדם אחד שהיו מטבעות ושטרות מונחים לפניו על שולחנו. מלפניו ומאחוריו, מימינו ומשמאלו, למעלה ולמטה. ממון עצום. אילו רק הוציא האיש מפיו שתי מילים והיה אומר: 'יהודי, קח' - הייתי נעשה עשיר כקורח. אלא שלא נתמזל מזלי ואותו אדם ראה אותי ולא אמר דבר".
הערת ביניים
שרת המשפטים הודיעה כי תתנגד לחוק שיקבע כי ישראל היא מדינת הלאום של העם היהודי.
וכך נקבע הכלל: ככל שאנשים מוכנים לוותר על יותר שטחים כדי לשמור על זהותה היהודית של המדינה - כך גדולה התנגדותם לחוק שישמור על הזהות היהודית של ישראל.
העגלה הריקה
העיתון החרדי "בקהילה" פירסם במוסף החג שלו את התמונה הידועה מגטו ורשה, זו שבה נראה ילד המרים את ידיו. אלא שהעיתון טישטש את הנשים שלצידו בתמונה (הן היו לבושות היטב).
והנה לפנינו עוד הוכחה לכך שהעגלה החרדית ריקה: אף דתי שאינו חרדי ואף חילוני לא ייתקפו בהירהורי עבירה כתוצאה מצפייה בצילום של נשים יהודיות המרימות ידיים מול הנאצים. אבל חרדים - ובכן, לגביהם יש חשש אפילו מול צילומים כאלה. מסקנה: החינוך החרדי גרוע מהחילוני ומהממלכתי דתי. העגלה החרדית שוב מתגלית כריקה.
ובחזרה ל"הכל כלול"
רבים מאיתנו נהגו לרבוץ במלונות "הכל כלול" באנטליה ומתקשים עדיין לעכל את השינוי שעבר המימשל הטורקי. היו ימים שביליתי באנקרה - הבירה המערבית של טורקיה שבה נמצאים מוסדות המימשל. היחס לישראל באותם ימים היה כמו אל נציג של בעלת הברית הקרובה ביותר.
לטורקים אין מורשת אנטישמית, אבל המימשל של ארדואן שינה את האווירה הזו, ורוב הישראלים - בצדק - ויתרו על "הכל כלול". לא אוהבים אותנו? לא נורא. העולם לא מתחיל ונגמר באנטליה.
גם באתרי הנופש שבטורקיה החלו להפנים את האווירה החדשה. שם לא נוהגים ללכת נגד המימשל. מי שחיפש געגועים לנוכחות הישראלית היה צריך להתאמץ. ארדואן שינה את הרכב בית המשפט העליון ועצר עיתונאים וקציני צבא (המעוז הפרו-מערבי ובעל הרקע של ברית עם ישראל). כולם הבינו שכעת צריך לחשוב אחרת.
ובכן, על זהירותם של אנשי המימשל הטורקי עוד מימים ימימה, יכול ללמד המעשה הבא המובא בכרך השלישי של כתבי אלתר דרויאנוב.
וזה סיפור המעשה (מפאת אורכו בקיצורים רבים):
"חקרן גדול הוא רבי תנחום. הרבה ארצות וכרכים גדולים תר, ועל כולם הוא יודע לספר נפלאות. פעם ישבו תלמידיו לפניו ואזניהם עשויות כאפרכסות לקבל דברי רבם הגדול.
פתח ואמר: ברוך המקום (האל) שחלק מחכמתו לבני אדם והם בנו כרך גדול, שאין שני לו בעולם, וסטמבול שמו. בירתו של התוגר (כינוי לטורקים) היא ועל המים היא יושבת.
תמה אחד מן התלמידים: אם על המים היא יושבת, כיצד אינה טובעת?
נגהו פניו של רבי תנחום והחזיר: זהו שאמרתי, ברוך שחלק מחכמתו לבני אדם. אדריכלים חכמים קשרו לה לסטמבול שתי שלחופיות (שלפוחיות) גדולות, אחת מלפניה ואחת מאחוריה, והרי היא יושבת על המים מסופה ועד סופה ואינה טובעת.
חזר והיקשה אותו תלמיד: שמא ייטול אדם שאינו מהוגן מחט וייקוֹב את השלחופיות?
ליגלג רבי תנחום: שיביאו כליה על עצמם?
לא קיבל המקשן ושוב היקשה: תינח (מילא) גדולים ופיקחים שיש בהם דעה, אבל חרש, שוטה וקטן, שאין בהם דעה, שמא ייטול אחד מהם מחט וייקוב את השלחופיות ונמצא הכרך כולו טובע?
סילסל רבי תנחום זקנו והחזיר: משמע שבכרך גדול זה אסורות מחטים כחמץ בפסח.
לא נחה דעתו של המקשן ושאל: אלא כיצד מטליאים פוזמקאות (גרביים) בכרך גדול זה?
השיב רבי תנחום: מביאים מסמר של ברזל, מתקינים לו חוד יפה מצד אחד וקוף מצד שני, משחילים חוט לתוך הקוף ומטליאים.
קפץ התלמיד המקשן וצווח: הדרא קושיא לדוּכתא (חזרה השאלה למקומה), שמא ייטול חרש, שוטה או קטן אותו קיסם וייקוב את השלחופיות, ונמצא הכרך כולו טובע?
החליק רבי תנחום זקנו והשיב: הרי זה ספק-ספיקא ולספק־ספיקא לא חיישינן" (לא חוששים. בהתאם לכלל ההלכתי שאין להתחשב בפסיקה כאשר מדובר בספק על ספק).
הקושיה החמישית
אם אורי אורבך הוא השר לענייני אזרחים ותיקים, זה אומר שהוא הממונה על שמעון פרס? (א"ג)
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו
