נמל התעופה בן גוריון. . צילום: צילום: טל כהן //

בטיחות של עולם שלישי

עכשיו זה רשמי: ארה"ב הורידה את בטיחות התעופה בישראל לדרג ב', אחרי שלא עמדה בתקנים • אל על תסבול ממגבלות קשות • בכירים בענף: "זהו יום שחור"

רשות התעופה הפדרלית האמריקנית (FAA) פירסמה ביום שישי הודעה רשמית, לפיה מערכות הפיקוח בישראל לא תואמות את הסטנדרטים הבינלאומיים. הנפגעת העיקרית היא חברת אל על, שהיא המוביל הבלעדי בטיסות טרנס-אטלנטיות. גם חברות ישראליות שיבקשו לטוס ליעדים אמריקניים לא יזכו לאישור.

ההחלטה התקבלה אחרי סדרה של בדיקות מקיפות של חוקרי הרשות הפדרלית, ופירושה הורדת דירוג בטיחות התעופה בישראל מדרגה 1 לדרגה 2. חברת אל על, החברה היחידה שטסה היום באופן סדיר לארה"ב, צפויה להיות הנפגעת העיקרית מההחלטה. בין השאר, יוגבר הפיקוח על טיסות החברה, יוטלו מגבלות על טיסות הקוד שייר, וכמו כן לא תוכל אל על להוסיף יעדי טיסה או קווים בתחומי ארה"ב. במקביל, חברות ישראליות נוספות שיבקשו לפתוח קו לארה"ב לא יוכלו לעשות זאת.

קשה לומר שבמשרד התחבורה הופתעו מההכרזה. "מדובר בהזנחה בת עשרות שנים של ממשלות ישראל השונות", אמר גורם בכיר בענף התעופה. "לזכות ראשי משרד התחבורה הנוכחי ייאמר שהם הבינו שהמצב לא טוב ופעלו כדי שנדע לפחות מה גודל הבעיה". מנהל רשות התעופה האזרחית, גיורא רום, יודע כי נכונה עבודה רבה כדי לתקן את הליקויים. "צריך לתקן עכשיו הזנחה של שני עשורים לפחות", העריך. עם זאת, רום הדגיש כי ההחלטה לא תשפיע על הנוסעים. "ההשלכות עבור הנוסע הישראלי הן שקופות, הוא לא אמור להרגיש שינוי", סיכם.

כצפוי, גם באל על קיבלו קשה את ההכרזה. "זהו יום שחור לתעופה הישראלית", אמר מ"מ מנכ"ל החברה, הקברניט ליאור יבור. "באל על מתייחסים במלוא הרצינות להחלטת ה-FAA ולהשלכותיה. הטיסות לארה"ב יימשכו כמתוכנן". יבור ציין כי ההכרזה נוגעת לרשויות התעופה, ולא לאל על עצמה. "אל על נמצאת בשורה הראשונה בתחום הבטיחות לצד חברות התעופה המובילות בעולם".

יבור הוסיף כי באל על מצפים מהממשלה לשאת באחריות, ולהשתתף במלוא ההוצאות שייגרמו לחברות הישראליות בעקבותיה. "אל על מצפה ממדינת ישראל לפעול בכל הדרכים על מנת להחזיר את ישראל להיות מדינה סוג א' בענף התעופה העולמי", הצהיר.

מימון או לא, במשרד התחבורה כבר הודיעו על צוות מיוחד שיבחן את הנושא, והחליטו להכפיל את תקציב מינהל התעופה האזרחי ל-50 מיליון שקלים. דובר המשרד, אבנר עובדיה, מסר כי הוועדה תבחן את הרחבת סמכויותיה של הרשות וכי הסוגיות שעלו בביקורת מיושמות כבר חודשים. "גייסנו לאחרונה עשרות עובדים, חלקם במקצועות הפיקוח", ציין עובדיה, "בכוונת המשרד לתקן את כל הליקויים, כך שישראל תהפוך להיות בין המדינות המתקדמות בעולם בנושא בטיחות הטיס האזרחי".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו
Load more...