צילום: גרג ווטרמן // אינפקטד בהרכב מלא

הופעה טראנס אטלנטית

אינפקטד מאשרום, הלהקה הישראלית המצליחה בעולם, נוחתת היישר מברזיל להופעה חד-פעמית בירושלים • עם ארז נץ בגיטרה, הטראנס הפסיכדלי נשמע אפילו טוב יותר

בשבוע הבא תגיע להופעה חד-פעמית בירושלים הלהקה הישראלית המצליחה ביותר בעולם, אינפקטד מאשרום.

ארז אייזן ועמית דובדבני, שני החברים מהקריות שהקימו את ההרכב לפני כ-13 שנים, יושבים כיום בלוס אנג'לס וזוכים לתשומת לב שרק הרכבים אלקטרוניים מעטים מכירים: פעמיים הם נכנסו לרשימת עשרת הדי.ג'ייז הגדולים בעולם (ב"DJ MAG", המגזין הבריטי הנחשב), והאלבום החדש שלהם, Legend of the Black Shawarma, שיצא בלייבל "פרפקטו" של פול אוקנפולד, נכנס ל-200 הגדולים במצעד ה"בילבורד" האמריקני, וגם למקום התשיעי בדירוג אלבומי הדאנס/אלקטרוניקה וה-32 בין האלבומים העצמאיים - הישג חסר תקדים לאמן ישראלי.

להופעה המיוחדת אצלנו הם מגיעים אחרי הופעה באל סלבדור ושלוש הופעות בברזיל, ומכאן ועד סוף החודש הם יספיקו להופיע בארה"ב, קנדה, סינגפור, סין ואוסטרליה. חסר תקדים, כבר אמרנו-

מוסיקה קלאסית

למרות הרעש כביכול שמייצרים השניים, האוריינטציה הראשונית שלהם היא דווקא קלאסית. ארז אייזן, יליד 1980, למד כילד מוסיקה קלאסית וניגן באורגן. בגיל 11 הוא גילה את המחשב, וכשהיה בן 15, עוד בטרם פגש את עמית דובדבני, כבר הקים הרכב טראנס Shiva Shidapu שהקליט עשרות טראקים ואף הוציא שלושה אלבומים. "דובדב", יליד 1974, למד גם הוא מוסיקה קלאסית (תשע שנים פסנתר) ובהמשך היה חבר בלהקות גל חדש ופנק (בין השאר בלהקת אנזים). אל הטראנס התוודע אחרי שבילה שנה בהודו.

אייזן ודובדבני שילבו כוחות ב-1996 תחת השם Duvdev & Shidapu, שזה בעצם ההרכב שהביא אותם לחתום בחברת התקליטים BNE ולשנות את השם לאינפקטד מאשרום, כשמה של להקת פנק מחיפה שהתפרקה שנים אחדות קודם לכן.

ב-1999 יצא אלבומם הראשון, "The Gathering", ובו תשעה קטעים אינסטרומנטליים ארוכים (יותר משמונה דקות כל קטע בממוצע) וחופרים בראש. כך גם אלבומיהם הבאים, שאמנם כללו ניסיונות להרחיב את תחומי הז'אנר - נגיעות מוסיקה קלאסית באלבום "Classical Mushroom" ואמביינט ומוסיקה תעשייתית ב"B.P. Empire (כולל פתיחה אקוסטית לטראק עשיר במגוון מקצבים וכלים בשם "Dancing With Kadafi") - אך בסך הכל דיברו בעיקר לחובבי טראנס הארד קור.

מעריצים נבגדים

ואז ב-2002 החלה הלהקה לעשות שינוי של ממש ולפתוח את המוסיקה שלה לקהל הרבה יותר רחב. הם הופיעו במשותף עם ברי סחרוף ואף הוציאו איתו סינגל ובו גרסאות חדשות לשירו "יומולדת", ל"Static Dancing" של מינימל קומפקט ולשיר שלהם "Deeply Disturbed". "יומולדת" הפך ללהיט ענק (כולל קליפ מצוין בערוץ המוסיקה החדש), ואת השילוב של הרוק והטראנס המשיכה הלהקה בכל הכוח באלבומה הרביעי, "Converting Vegetarians", שיצא ב-2003.

היה זה אלבום כפול ובו דיסק אחד בשם "Trance Side" שכלל טראנס "רגיל", ודיסק שני, "The Other Side", שהיה בפיפיאם (מהירות המקצב) הרבה יותר נמוך וכלל שירים של ממש, עם מילים ושירה של דובדב, ושני קטעים של זמרת בשם מישל אדמסון. הגיטריסט קרייזי דן (דן לביא), שהתארח בקטעים בודדים בדיסקים הקודמים, הפך כאן לחלק מההרכב, ולדיסק גם צורף "Deeply Disturbed" עם סחרוף. למעריצי הלהקה הוותיקים נראה השינוי הזה בגידה, אבל אינפקטד מאשרום עשו צעד ענק בדרך להכרה הרחבה.

באלבומה הבא, "IM the Supervisor", שיצא ב-2004, חזרה הלהקה לטראנס, אך השינוי כבר נתן את אותותיו והצלחת הלהקה התעצמה בהיסטריה - אינפקטד מאשרום הפכה להרכב הטראנס המצליח בעולם עם מכירות של יותר מ-150 אלף עותקים והופעות סולד אאוט בברזיל, יפן, אוסטרליה, ארגנטינה, מקסיקו, קנדה, ארה"ב ואירופה.

ארז נץ מצטרף

אייזן ודובדבני החליטו להפוך את הצמד ללהקה של ממש ולהגדיל את הצד הרוקי במינון שלהם. הם צירפו אליהם את הגיטריסטים ארז נץ וטומי קנינגהאם ולאחר מכן את המתופף הבריזלאי רוג'ריו ג'רדים, והעבירו את מרכז הפעילות שלהם ללוס אנג'לס. התוצר הראשון של השינוי היה האלבום "Vicious Delicious", שיצא ב-2007 ושילב טראנס, מוסיקה פסיכדלית, רוק, היפ הופ ונגיעות עממיות ממוסיקה מזרחית וקלטית ועד פלמנקו. ה-להיט מתוך האלבום, "Becoming Insane", שלווה בקליפ מדהים (ואלים), הפך ללהיט הגדול הראשון של הלהקה במיינסטרים הישראלי... הוא אפילו הגיע למקום השישי במצעד השנתי של גלגלצ.

בהופעת העשור ללהקה, בנובמבר 2007 בגני התערוכה, ניתן ביטוי לשינוי מעמדה כשבמופע התארחו ברי סחרוף, כנסיית השכל, להקת מיומנה, אסטריקס וסקאזי.

הלהקה הגיעה למקום התשיעי במצעד 100 הדי.ג'ייז הטובים ביותר של "DJMAG" וכתבות עליהם הופיעו בירחונים יוקרתיים ברחבי העולם שאינם דווקא קשורים למוסיקה, כמו למשל במגזין האופנה VOGUE. ב-2008 נכלל "Becoming Insane" במשחק UEFA Euro 2008, ומתוך אותו אלבום השיר "Artillery" בסרט "אל תתעסקו עם הזוהן".

חומוס סעיד בטראנס

בשנתיים מאז "Vicious Delicious" המשיכה הלהקה להופיע בכל העולם בקצב מטורף של 120 הופעות בשנה, והשלימה את הקלטת האלבום החדש בהפקתו של אחד מגדולי הדי.ג'ייז בעולם פול אוקנפולד (שחימם בארץ את ההופעות של מדונה).

שם האלבום נלקח מהרעיון ליצור מסע קולינרי בין המאכלים האהובים על חברי הלהקה (השיר "פוקיטו מס" הוא על שם מסעדה מקסיקנית בלוס אנג'לס, "סעיד" הוא החומוסייה האהובה עליהם בעכו, וכד'), אך בסופו של דבר האלבום כולל מגוון נושאים.

מצד אחד חיזוק של הקטעים האינסטרומנטליים (שכוללים משפט אחד בעברית: "סוף הדרך") ומצד שני שירים מצוינים ששר דובדב ולצידו גם זמרים אורחים נכבדים: ג'ונתן דיוויס מלהקת קורן (בלהיט "Smashing the Opponent") ופרי פארל שהיה בג'יינס אדיקשן ובפורנו פור פיירוז (בלהיט "Killing Time"). גם ג'ים מוריסון ז"ל מלהקת הדלתות מתארח, כנראה ללא ידיעתו, בגרסתם ל"Riders on the Storm" של הדלתות. אם כן, מי שיגיע להופעה יקבל רוק פסיכדלי של סוף שנות ה-60 בלבוש הטראנס הפסיכדלי של ימינו. עם ארז נץ המלך בגיטרות, זה צריך להיות אפילו טוב יותר.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו
Load more...