אחד הדיונים החמים בעולם הספרות מתייחס לעתידו של הספר הדיגיטלי. לא מעט מו"לים וכותבים סבורים כי בעוד פחות מ־20 שנה הספר המודפס, כפי שלמדנו להכירו, ייעלם מן העולם ויישאר בחזקת מוצג מוזיאוני נוסטלגי, בשעה שכולנו נהיה שקועים בקריאה באמצעות הסמארטפונים והקינדלים; אחרים טוענים כי הספר המודפס לא אמר את המילה האחרונה.
רוצים לקבל עוד עדכונים? הצטרפו לישראל היום בפייסבוק
אחד הקולות הבולטים המובילים את המחנה השני שייך לטים ווטרסטון, מייסד רשת החנויות המצליחה "Waterstones" שבבריטניה. ווטרסטון טוען כי "מהפכת" הספרים הדיגיטליים כבר נמצאת בירידה ואינה אלא אופנה חולפת.
"שמעתי וקראתי יותר שטויות על מהפכת הספר הדיגיטלי יותר מכל דבר אחר", אמר ווטרסטון בפאנל שהוקדש לעתיד המו"לות שנערך בפסטיבל הספרות של אוקספורד בשבוע שעבר, "אך אני מאמין בחוזקו של הספר המודפס; האהבה לקריאה באנגליה כפי שהיא חזקה ושרירה מאי פעם".
זחיחות? היסטריה? קשה לומר; יש לציין כי "Waterstones" עצמה, רשת אשר נוסדה ב־1982 ונמצאת כיום בבעלותו של הטייקון הרוסי אלכסנדר ממוט, לא טומנת ידה בצלחת ומוכרת אף היא ספרים דיגיטליים לצד מודפסים. ולמרות זאת, ווטרסטון לא היסס: "ספרים דיגיטליים נגסו בשוק והם כיום חלק ממנו, אך כל האינדיקציות, ודאי בארה"ב, מצביעות על כך שחלקם בשוק כבר נמצא בירידה".
ווטרסטון ודאי התייחס לסקר איגוד המו"לים האמריקנים בנובמבר האחרון, ולפיו מכירות הספרים הדיגיטליים עלו ב־4.8 אחוזים ב־2013, לעומת מכירות ספרים בכריכה קשה, שעלו ב־11.5 אחוזים, כך לפי ה"טלגרף". תוצאת הסקר הפתיעה רבים, אשר שיערו כי מכירות הספרים הדיגיטליים עתידות לעקוף את הספרים המודפסים לקראת 2014.
נוסף על כך, סקר שנערך בבריטניה במאי האחרון הצביע על ירידה של 26% במכירת ספרים דיגיטליים בין מאי ליוני 2013 בהשוואה לאותה תקופה ב־2012. "הספר המודפס הוא מוצר שנמכר במשך מאות בשנים", אומר ווטרסטון, "הרצון והעניין בקריאה כה מושרשים בתרבות ובנפש האנושית, עד כי אני בטוח שמעמדו יישאר זהה גם בעוד 40 שנה מעכשיו".
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו
