בתחתית רשימת הזכאות לבגרות: ישובים ערבים וחרדים. צילום: זהר שטרית

סוף לתחרותיות: משרד החינוך החליט לבטל את מבחני המיצ"ב

השר פירון הורה להקפיא את הבחינות שנועדו למדוד את רמת בתי הספר השונים • המורים תומכים: "החלטה חשובה, סוף ל'ליגה' בין בתי הספר" • הביקורת: "בלי המיצ"ב - איך נוכל למדוד הישגים?"

סוף להשוואה בין בתי הספר: שר החינוך שי פירון הודיע אתמול כי בתי הספר היסודיים וחטיבות הביניים לא ייבחנו בשנת הלימודים הקרובה במבחני המיצ"ב החיצוניים, אלא רק במיצ"ב פנימי. לעת עתה אין חלופה למבחנים, ובמהלך השנה יבחנו מחדש את המתווה בוועדה מקצועית שתקום. 

מבחני המיצ"ב (מדדי יעילות וצמיחה בית־ספרית) מתמקדים בארבעה מקצועות ליבה - מתמטיקה, אנגלית, מדעים ושפת אם, ונועדו לספק אינדיקציה בדבר הרמה בבתי הספר השונים ולערוך ביניהם השוואה. סקרי האקלים הבית־ספרי, שבהם נשאלו הילדים על האווירה בבית הספר, ימשיכו לפעול במתכונתם הרגילה.

"חייבים כלי מדידה" 

במשרד החינוך מציינים כי בשנים האחרונות נעשה שימוש בלתי ראוי במבחני המיצ"ב החיצוניים, וכי פרסום התוצאות הוביל לתוצאות שליליות רבות, ובהן לחץ על התלמידים, דירוג בתי הספר והדרה של תלמידים חלשים. 

מנכ"ל משרד החינוך לשעבר שמשון שושני יצא נגד המהלך והזהיר כי דווקא בתי הספר החלשים ייפגעו מהמהלך, וכי לא תהיה שום אינדקציה בנוגע לבתי הספר החרדיים ברשת מעיין החינוך התורני. "כל עוד אין כלי מדידה אחר, אי אפשר לבטל כלי מדידה שהוכיח את עצמו", אמר. "אם מבטלים את המיצ"ב, איך אפשר לבצע מעקב? איך אפשר לקבוע אם יש הישגים לאורך שנים?"

גם שר החינוך לשעבר ח"כ מאיר שטרית מתח ביקורת על הצעד. "זו טעות חמורה ופופוליזם טהור. לא נוכל לדעת  אילו בתי ספר הם חלשים על מנת שנשקיע בהם יותר והתלמידים שם ייזרקו לשוליים", הזהיר.

שר החינוך פירון הסביר את הצעד: "בשנים האחרונות התגברו ההשלכות השליליות של המבחנים על תהליכי הלמידה. מבחני המיצ"ב הפכו לשוט המכה בבתי הספר, במורים ובתלמידים. השינוי הוא רק לשנה. בעוד שנתיים יתקיימו מבחנים בינלאומיים ואנחנו מתכוננים לקראתם".

בארגוני המורים בירכו על ההחלטה. יו"ר ארגון המורים בבתי הספר העל־יסודיים, רן ארז: "מדובר בהחלטה חשובה מאין כמותה שמבטלת את התחרויות דמויות הליגה בכדורגל בין בתי ספר". 

מ"מ מנכ"לית ראמ"ה (הרשות הארצית למדידה והערכה בחינוך), ד"ר חגית גליקמן: "בשנים האחרונות הפכו המבחנים ליעד בפני עצמו, התגברו התופעות השליליות, והדבר פגע בתהליכי הלמידה. אנו רואים צורך בחשיבה מחודשת על מתווה המדידה וההערכה בבתי הספר ועל השימוש שיש לעשות במידע".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו
Load more...