קאפצ'ה. לכו תוכיחו שאתם לא רובוט. צילום: Shutterstock

חידת הקאפצ'ה: כיצד הפכו תמונות זיהוי לאתגר על-אנושי?

סדרת המספרים, האותיות, האוטובוסים, מעברי החצייה ושאר הירקות שאנחנו נדרשים לזהות לפני כניסה לאתרים, כבר מזמן לא פשוטה כמו שהיא הייתה • הסיבה - ההתקדמות הטכנולוגית והשימוש הנרחב בבינה מלאכותית על ידי גורמים זדוניים • ומסתבר שזה לא הולך להיעצר

ברוח חג הפסח, הרשו לנו להציע את המכה ה-11: קאפצ'ות. כן, אנחנו מתכוונים כמובן לסדרת המספרים או האותיות או האוטובוסים, מעברי החצייה ושאר התמונות שלפעמים מרגיש שצריך תואר כדי להבין מה הן, ושאנחנו נדרשים להקליד בשורה ארוכה של אתרים כדי שאלה יבינו שאנחנו בני אדם ולא (רו)בוטים.

המטרה היא חיובית בעיקרה: למנוע מתקפות עוינות והשתלטות של האקרים ובוטים על האתר, כשמאחורי הקלעים הטכנולוגיה כאמור מאשרת כי המקליד הינו אדם ולא מחשב. אבל אם נדמה לכם שהקאפצ'ות הפכו בזמן האחרון למורכבות ומאתגרות הרבה יותר - אתם לא טועים.

הקאפצ'ה הולכת ומסתבכת., צילום: צילום מסך

הבינה המלאכותית סיבכה הכל

מה שפעם כאמור הסתכם בכמה אותיות עקומות ומספרים, הפך עם הקדמה הטכנולוגית והשימוש המרובה בבינה מלאכותי, לתמונות וסדרות מורכבות הרבה יותר, מה שמקשה על משתמשים לא פעם למלא אחר משימות הזיהוי ביעילות ובמהירות ומייצר חווית משתמש מתסכלת. הדבר אושר לאחרונה במאמר שפורסם באתר ה"וול סטריט ג'ורנל".

"בחרו שני עצמים הזהים בצורתם, התאימו בין מספר האבנים למספר בצד שמאל, הקליקו על מי שאינו יכול לחיות מתחת למים. הקליקו על העצם האדום הנמצא בקדמת העצם המופיע פעם אחת" - שורת ההוראות לדוגמה הזו, שנדמה לרגע כאילו נלקחה ממבחן פסיכומטרי, הופכת לסטנדרט בכניסה לאתרים, הכל במטרה למנוע גישה מגורמים עוינים שהופכים למתוחכמים מיום ליום.

המטרה - להוכיח שאתם בני אנוש ולא בוטים מסוכנים שעלולים לסכן את האתר (אילוסטרציה). , צילום: GettyImages

למרות שהמושג קאפצ'ה עצמו נשמע כמו המצאה רנדומלית של המחשב, מדובר בראשי תיבות של הביטוי "Completely Automated Public Turing test to tell Computers and Humans Apart" או בתרגום לעברית: מבחן טיורינג אוטומטי וציבורי להבחנה בין מחשבים ובני אדם. אם תשאלו את האקדמיה ללשון עברית אגב, השם העברי לקאפצ'ה הוא "אימות אנוש".

ומה בנוגע לעתיד? כנראה שאנחנו הולכים להמשיך עם התסכול. "דברים הולכים להיעשות מוזרים אפילו עוד יותר", הודה בראיון קווין גוסצ'ולק, מנכ"ל Arkose Labs, חברת סייבר היוצרת קאפצ'ות. "כבר עכשיו אנחנו נאלצים לייצר דברים שאין מאחוריהם היגיון כדי שאנשים יוכלו להיכנס לאתרים".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו