דני אבדיה מדבר לאחר נחיתתו בישראל // צילום: שמואל בוכריס

בראש של המלך: ללברון ג'יימס מפריע רק שחקן אחד

בניגוד למה שחושבים, כוכב לוס אנג'לס לייקרס לא מוטרד במיוחד מההשוואות למייקל ג'ורדן • הוא חי בעולם משלו, וגם הכוכבים הצעירים לא מזיזים לו • רק ניקולה יוקיץ' מפריע לו, כיוון שבפעם הראשונה יש שחקן שמקבל החלטות טוב יותר ממנו • היריבות מול דנבר וכוכביה עולה מדרגה

לברון ג'יימס החל בשבועות האחרונים סדרת פודקאסטים מצולמים עם ג׳יי.ג׳יי רדיק. דיונים שמנתחים את משחק הכדורסל מתפיסתם של אובר־סופרסטאר וקלע קטלני. הם עוסקים בפריסת השחקנים במגרש, התגובה לדאבל־טים, היציאה של הגנה והתקפה מפיק־אנד־רול. זה באמת מרשים ביותר להיחשף למחשב הכדורסל שבראשו של לברון. סדרת Mind the Game אם אתם מחפשים ביוטיוב.

מחשבה ראשונה מהצפייה: קשה מאוד לאמן או לשחק לצד לברון ג'יימס. הדרישות שלו בקבלת החלטות גבוהות. הוא משאיר מעט מקום לאינטואיציה. יותר מאשר ג׳ורדן בשעתו. הקלפן משיקגו אמנם הוריד לפעמים איזה בוקס באימון, אבל נתן למאמן לזרום עם זן בודהיזם ולשחק לצידו היה די פשוט.

מחשבה נוספת: אני לא חושב שלברון מוטרד במיוחד מהשוואות לג'ורדן. רוב הציבור מצדד בג'ורדן, אבל הוא מעולם לא שיחק נגדו ואין יותר מדי מה לעשות. הוא גם לא מוטרד משום כוכב צעיר בליגה. העובדה שהוא מתחרה בכולם בגיל 39 רק מעצימה את דמותו.

חוץ מיוקיץ׳. כי לכך אין קשר לגיל או תקופה. לברון ג׳יימס נתקל בפעם הראשונה בשחקן שפשוט מקבל החלטות טוב יותר. כל סטטיסטיקה מתקדמת רומזת לכך. הדקות האחרונות בכל משחק ביניהם מבהירות זאת. שמונה הפסדים רצופים הא מפסיד בשחמט. סוג האתגר שיטריף את לברון קרוב לעשור החמישי בחייו.

יוקיץ' מעל לברון. מחזה מוכר, צילום: AP

מוח כדורסל עצום

סטטיסטיקות שמתחת לפני השטח מראות שלברון שינה העונה את המשחק שלו באופן משמעותי. ראשית, הכדור אצלו פחות (נתון ה־Usage). מ־33.6 אחוז מההתקפות בעונה שעברה ל־29.7 אחוזים השנה. זה האחוז הנמוך ביותר של לברון מאז שהפסיק לשחק לצידו של דווין ווייד במיאמי לפני כעשור.

לברון גם שיפר באופן משמעותי את בחירת הזריקות. רואים את זה גם בסטטיסטיקות הלא מתקדמות מבית סבא: עלייה של 4 אחוזים באחוזי הקליעה, ו־9 אחוזים בקליעה ל־3. אבל הנתון הדרמטי ביותר: כשלברון על המגרש 25% מהתקפות הלייקרס מסתיימות באסיסט. בשנתיים הקודמות הנתון היה בערך 19%. לברון עצמו הוסיף אסיסט וחצי למשחק.

הצד השכלי מרשים, אבל זה אולי צפוי ממוח הכדורסל העצום הזה. לברון שיחק העונה 71 משחקים, אחרי שלוש עונות שבהן לא התלבש יותר מ־56 משחקים בעונה הסדירה. וגם עשה משהו אחר לחלוטין לא טבעי לגילו: הגדיל בהרבה את מספר הפעמים שהוא תוקף את הסל.

שוב נתונים: על כל שלשה שהוא זורק, לברון מסיים קרוב ל־1.7 התקפות באזור הטבעת. עד העונה מאז הגיע ללייקרס הנתון היה פחות מ־1.25. זה אולי נשמע כמו סלט מספרים, אבל המשמעות היא דליים של זיעה: בגיל 39 לברון תוקף את הסל יותר מכל שנה מאז שנות קליבלנד.

לברון ג'יימס. קרב ענקים בדרך, צילום: AP

הנאגטס מצליחים לעצבן

רק שדנבר דורשת ממנו יותר. הרבה מהביקורת על סדרת ההפסדים נזרקת על אנתוני דייויס. דרישות לא מציאותיות של תקשורת שעדיין לא הפנימה שיוקיץ' גדול על הליגה בסדרי גודל של לברון הישן. דייוויס דווקא הגביל במעט את יוקיץ' במשחקים הללו.

במץ׳ אפ האחר מציבה דנבר על ג׳יימס את ארון גורדון. גורדון לא משתק את לברון, אבל עושה זאת ביעילות. בשמירה על המלך גורדון ביצע העונה שלוש עבירות - בכל העונה (שלושה משחקים).

israelhayom

הכתבות ועידכוני הספורט החמים אצלך בטלגרם

להצטרפות

בסדרה בעונה שעברה לא ביצע יותר משתי עבירות בשום משחק. גם לברון המשופר עדיין לא גובה מחיר מספיק מהגנת דנבר. במפגש - הנוסף - ברבע הגמר היריבות המתפתחת הזו תעלה מדרגה נוספת.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו