חיובים - פודקאסט הכדורסל של "ישראל היום" - פרק 79

"קללת" משחק 5: מכבי תל אביב רוצה לנצח את פנאתינייקוס - וגם את ההיסטוריה

ללא ווייד בולדווין, ובטח אחרי שכבר נגעה בפיינל פור ופספסה אותו בענק - החבורה של עודד קטש תגיע לאתונה עם קוף ענק על הגב • בידיעה שקבוצת חוץ ביורוליג מעולם לא ניצחה את משחק חמישי בסדרה, כעת לצהובים יש משימה הרבה יותר קשה מול היוונים • וגם: מאזן שאר היריבות במפעל

משחק חמישי אינו בשורה טובה למכבי ת"א. הצהובים, שישחקו ביום שלישי נגד פנאתינייקוס באתונה, משחקים גם נגד ההיסטוריה הכללית של היורוליג והפרטית שלה.

מעולם בתולדות המפעל, לא ניצחה קבוצת חוץ משחק 5. מכבי ת"א בעצמה נכשלה בכך פעמיים, כך שהיא משחקת לא רק נגד פנאתינייקוס, אלא גם נגד ההיסטוריה.
היורוליג במתכונתה הנוכחית הוקמה בשנת 2000. העונה הראשונה היתה עונת הפיצול שבה שוחקה במקביל גם הסופרוליג (בה השתתפה מכבי ת"א).

ביורוליג לא שיחקו פיינל פור והיו סדרות. סדרת הגמר הגיעה למשחק 5 ווירטוס בולוניה ניצחה בו בביתה את טאו קרמיקה (היום באסקוניה).

מהעונה שלאחר מכן כבר היתה ליגה מאוחדת, אבל סדרות פלייאוף של הטוב מ־5 החלו רק ב־2009. מאז התקיימו עוד 18 סדרות שהגיעו אל המשחק המכריע.
בכל 19 הסדרות המגמה היתה ברורה מאוד. אף פעם לא קרה שקבוצת חוץ ניצחה את המשחק החמישי ועלתה לפיינל פור.

עודד קטש. לא ייחל להגיע למשחק 5,

פזילה לעבר

מכבי ת"א היתה פעמיים בסיטואציה הזו. המשותף לשני המשחקים הוא הפסד שהיה כרוך בפספוס. ב־2012 באואקה היא הפסידה בנקודה בסיום דרמטי שבו היתה החלטת שיפוט מעוררת מחלוקת (התעלמות מעבירה על טל בורשטיין בהתקפה האחרונה).

למשחק הזה הגיעה מכבי עם תסריט כמעט אחד לאחד לעונה הזו. היתה לה הזדמנות במשחק רביעי ביתי לסגור עניין והיא הפסידה אותו. החיבור בין אז לעכשיו הוא גיא פניני, עוזר מאמן מכבי ת"א ששיחק במשחק ההוא.

המשחק הזה ב־2012 היה ממשחקי 5 הגדולים ביותר ואולי שני רק לאחד - המשחק החמישי בין ריאל מדריד לפרטיזן בלגרד - המשחק שבו הפכו הספרדים את הסדרה וניצחו 2:3 אחרי פיגור 2:0.
בעונה שעברה במשחק החמישי במונאקו מכבי הובילה באמצע הרבע הרביעי ונראתה בדרך למטרה. שורת טעויות הפכו את הקערה ומונאקו עלתה לראשונה לפיינל פור.

מכבי מחזיקה במאזן החלש ביותר במשחקי 5 ביחד עם באסקוניה ובאיירן מינכן (ראו טבלה). הקבוצה שמצטיינת במשחקי הכרעה היא אולימפיאקוס עם 4 ניצחונות ב־5 הופעות במעמד הזה.

הסדרה בין ריאל מדריד לפרטיזן בלגרד בעונה שעברה - הטובה בתולדות היורוליג?, צילום: AFP

היריבה פנאתינייקוס במאזן שלילי 2:1. אחרי שעשתה זאת מול מכבי ב־2012 היא הפסידה פעמיים ברצף לברצלונה ולצסק"א מוסקבה במשחק המכריע.

מכבי תנסה לשבור את הסטטיסטיקה במשחקי החוץ במשחק החמישי ותפזול לעונה שעברה, אז נשבר נתון אחר בקשר לסדרות. עד העונה שעברה שום קבוצה לא חזרה מפיגור 2:0 בסדרות, ואז באה ריאל מדריד ועשתה זאת מול פרטיזן בלגרד. סטטיסטיקות טיבן להישבר מתישהו. עוד שתי קבוצות ינסו לעשות זאת הפעם. פנרבחצ'ה במונאקו ואולימפיאקוס בברצלונה. ההערכה שלי - העונה הנתון הזה יישבר. השאלה מי מהן תעשה זאת.

אל כל הנתונים האלה תוסיפו את המצב המנטלי בו מגיעה מכבי למשחק ואת ההיעדרות של ווייד בולדווין. הצהובים מגיעים להתמודדות אחרי שכבר נגעו בפיינל פור ולא פשוט להתאושש מזה - בטח ללא השחקן המרכזי. מצד שני, אם יש עונה בה מכבי עושה דברים שאף אחד לא ציפה ממנה, זו העונה הזו.

מאזני קבוצות החוץ במשחק 5:

israelhayom

הכתבות ועידכוני הספורט החמים אצלך בטלגרם

להצטרפות

אולימפיאקוס 1:4
ברצלונה 2:4
ריאל מדריד 1:3
מילאנו 0:1
צסק"א מוסקבה 0:1
לוקומוטיב קובאן 0:1
וירטוס בולוניה 0:1
אנדולו אפס 2:2
מונאקו 1:1
פנאתינייקוס 2:1
פנרבחצ'ה 1:0
ולנסיה 1:0
פרטיזן בלגרד 1:0
זניט סנט פטרסבורג 1:0
מכבי ת"א 2:0
באסקוניה 2:0
באיירן מינכן 2:0

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו