הפגנה פרו-פלשתינית בסמוך לאוניברסיטת קולומביה שבניו יורק. ארכיון. צילום: איי.אף.פי.

נשיאת אוניברסיטת קולומביה: הסיסמה "מהנהר לים" אנטישמית?

בית הנבחרים האמריקני ערך שימוע לראשי אוניברסיטת קולומביה, לאור גילויי האנטישמיות בתחומה • יו"ר הוועדה האשימה אותם: "לא פעלתם מספיק כדי להעניק ביטחון לסטודנטים ולחברי סגל יהודים" • ראשת האוניברסיטה ואנשיה התעמתו עם המחוקקים שהציגו בפניהם התבטאויות של חברי סגל פרו-פלשתינים

האנטישמיות בקמפוסים האמריקניים: ועדת החינוך והעבודה של בית הנבחרים האמריקני ערכה היום (רביעי) שימוע לראשי אוניברסיטת קולומביה בניו יורק לאור גילויי האנטישמיות המתרבים בתחומה. נשיאת האוניברסיטה, מינוש שפיק, הייתה הנציגה הבכירה של האוניברסיטה וניכר כי התכוננה רבות לשאלות של המחוקקים לאחר השימוע המפורסם בנובמבר האחרון שנערך לראשי אוניברסיטאות פנסילבניה, הרווארד ו-MIT.

הפגנה אנטי ישראלית באוניברסיטת קולומביה // ארכיון | ללא קרדיט

בפתח הדיון אמרה יו"ר הוועדה, וירג'יניה פוקס, כי אוניברסיטת קולומביה לא פעלה מספיק לאחר 7 באוקטובר כדי להעניק ביטחון לסטודנטים וחברי סגל יהודים. "קולומביה היא אחד ממוסדות החינוך הכי גרועים בטיפול באנטישמיות וגילויי שנאה", אמרה פוקס. "הטיפול של האוניברסיטה בנושא היה מועט ומאוחר". פוקס הוסיפה כי הפגיעה במוניטין של האוניברסיטה היוקרתית תהיה קשה אם ראשי המוסד לא יעשו יותר כדי למגר את תופעת השנאה.

בדברי הפתיחה, אמרה שפיק כי היא "מגנה כל גילוי של אנטישמיות". "אין לזה מקום בתוך הקמפוס ואני מחוייבת לעשות ככל שביכולתי כדי לטפל בזה", אמרה. שפיק, שנולדה במצרים והיגרה לארה"ב, פירטה את הצעדים שנקטה האוניברסיטה מול גילויי האנטישמיות כולל הקמת "כוח משימה מיוחד", הליכי דיווח והגבלות על הפגנות.

תומכי ישראל בהפגנה פרו פלשתינית, אוניברסיטת קולומביה, ארה"ב, צילום: GettyImages

במהלך השימוע, ראשת האוניברסיטה ואנשיה התעמתו עם המחוקקים לאחר שהאחרונים הציגו בפניהם התבטאויות של חברי סגל פרו-פלשתיניים. בין השאר, הוצג המקרה שבו פרופסור יוסף מסעד הביע תמיכה בטבח חמאס והגדיר אותו "מגניב".

חברת הוועדה אליס סטפניק ביקרה את התנהלות ראשי האוניברסיטה בנוגע לטיפול המשמעתי במסעד. שפיק אמרה כי התבצעה שיחה עם הפרופסור על אמירותיו והוא לא מחזיק בתפקיד ניהולי במוסד. "מסעד עדיין מופיע באתר המוסד כיו"ר המחלקה בה הוא מלמד. איך את אומרת תחת שבועה מול הקונגרס שהוא הודח, אבל הוא עדיין מכהן בתפקיד של יו"ר?", שאלה סטפניק.

בהמשך השימוע נטען על ידי אנשי האוניברסיטה כי שני פרופסורים, יוסף וקתרין פרנקה, נמצאים תחת חקירה בגין ההתבטאויות שלהם. 

נשיאת קולומביה סירבה לענות אם הסיסמה "מהנהר לים" אנטישמית. "מדובר באמירה מדאיגה", ענתה שפיק, ולא יספה. 

בית הנבחרים האמריקני, צילום: AFP

חברת בית הנבחרים הדמוקרטית אילהאן עומאר הדמוקרטית דיברה בשמם של הסטודנטים הפרו-פלשתיניים שהושעו ונפגעו במהלך ההפגנות האחרונות. היא טענה כי סטודנטים הושעו כי לא שיתפו פעולה עם חקירה בדבר השתתפותם בהפגנות פרו-פלשתיניות. עומאר עימתה את שפיק גם עם תלונות בדבר הטרדה של קבוצות פרו-פלשתיניות וניסתה לקבל פרטים על חקירה של תלונות בדבר הטרדה של מפגינים פרו-פלשתיניים. שפיק השיבה כי החקירה בעיצומה.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו