דיווחים בלבנון על תקיפה ממוקדת באיזור אלבקאע בלבנון// רשתות ערביות

נסיגה ותיקוני גבול: ההצעות הבינלאומיות להסדר בצפון

ב"אל-אחבאר" דווח כי המשלחת נפגשה עם ראש ממשלת המעבר במדינה נג'יב מיקאתי והצמרת הצבאית-מודעינית • נטען כי הבריטים העלו בין היתר סעיפים שלפיהם אזור דרום לבנון יתמלא במבנים, והצבא הלבנוני יפרוס כ-15 אלף חיילים באזור הגבול

העיתון הלבנוני "אל־אחבאר" המקורב לחיזבאללה פרסם הבוקר (שישי) כי לפני שבועיים ביקרה בחשאי בלבנון משלחת בכירים בריטית, שנפגשה עם ראש ממשלת המעבר במדינה נג'יב מיקאתי והצמרת הצבאית־מודעינית במדינה. לטענת עורך העיתון איברהים אל-אמין, מדובר בשיתוף פעולה בריטי-אמריקני, שבמסגרתו הונחה הצעה חדשה למעין הסדר בדרום לבנון.

תקיפה בכפר כילא בדרום לבנון, צילום: רשתות ערביות

ב"אל-אחבאר" נטען כי השליח האמריקני השתכנע סופית כי לא יהיה פתרון בלבנון לפני הפסקת אש ברצועת עזה. לפי הדיווח ההצעה של הוכשטיין למקרה שכן תהיה הפסקת אש בעזה כוללת באופן כללי את הנקודות הבאות:

  1. נסיגה של חיזבאללה - כולל כוח רדואן - בין 7 ל-10 קילומטרים מהגבול עם ישראל
  2. נהלים לפריסת הצבא הלבנוני
  3. אי נוכחות של תשתית כלשהי של חיזבאללה - כולל נוכחות מוסוות (למשל, "ירוק ללא גבולות", ארגון פיקטיבי לאיכות הסביבה ששימש עבור פעילות של חיזבאללה)
  4. חיזוק התפקיד של כוחות יונפי"ל בגזרה
  5. יישוב מחלוקת לאורך הגבול היבשתי - כולל נקודה B1 הסמוכה לחוף וטיפול בסוגיית החלק הצפוני של כפר רג'ר.
  6. הסדר זה לא יכלול את אזור הר דב (חוות שבעא).

על פי הפרסום, המשלחת הבריטית העלתה את סוגיית מגדלי השמירה בגבול עם ישראל בפני מיקאתי והודיעה לו כי הצבת המגדלים ונקיטת צעדים בגזרה הם התנאים של ישראל להפסקת המלחמה עם לבנון. בריטניה ביקשה מהצבא הלבנוני לאשר את התוכנית להצבת מגדלי השמירה לאורך הגבול עם ישראל בדומה לאלו הקיימים בגבול סוריה-ישראל.

 

עוד דווח בעיתון על טיוטת ההצעה הצרפתית (שחיזבאללה מתנה כמובן בהפסקת אש בעזה). השלב הראשון שלה אמור להיות: הפסקת פעולות צבאיות של "קבוצות חמושות לבנוניות" בישראל ובאזורי הסכסוך. השלב השני שאמור לחול בתוך שלושה ימים כולל: הפסקת פעולות צבאיות בתוך לבנון - לרבות תקיפות אוויריות, פירוק כל התשתית הצבאית בסמוך לקו הכחול - כולל אוהלים, מכולות ומגדלים קטנים., נסיגת מחבלים לרבות חיזבאללה וכוח רדואן למרחק של לא פחות מעשרה קילומטרים מצפון לקו הכחול, הפסקת הטיסות הישראליות מעל שטח לבנון. כמו כן על פי שלב זה לבנון תחזור להשתתף בדיוני המנגנון המשולש עם יוניפי"ל ותחל פריסה של 15 אלף חיילי צבא לבנון מדרום לנהר הליטאני ובשיתוף יוניפי"ל ושותפים בינלאומיים רלוונטיים.

על פי התכנית לשלב השלישי, בתוך עשרה ימים, ישראל ולבנון יחדשו את המשא ומתן על הגבול היבשתי באופן הדרגתי.

ראש ממשלת לבנון הזמני נג'יב מיקאתי

עורך העיתון אל-אמין טען כי הבריטים העלו את הסעיפים הבאים לתוכנית:
א. הקמת מגדלים בדרום לבנון כדי לכסות את כל הגבול מראש הנקרה ועד לאזור הר דב.
ב. צבא לבנון יקים אתרים צבאיים מבוצרים לאורך הגבול, וכל מגדל יהיה בתוך אתר כזה.
ג. הצבא הלבנוני יכין תוכנית לפריסת 15 אלף חיילים לבנונים באזור הגבול עם ישראל.
ד. הקהילה הבינלאומית תסייע לצבא לבנון אם יעמוד בתוכנית הזאת.

במקביל, דווח כי הצרפתים שלחו הצעה נוספת להסדר באזור, לאחר שהצעה קודמת נדחה על ידי לבנון. חיזבאללה, שקיבל עותק מההצעה, העדיף להמשיך באסטרטגיה של "שתיקה" ו"אי ההתערבות". ואולם, בדיון מול הצרפתים אנשיו הודיעו כי ארגון הטרור לא מוכן לדיון כלשהו לפני הפסקת המלחמה בעזה אך פתוח לשיח לאחר מכן. למרות זאת, דווח כי הצרפתים ניסו להפעיל לחץ ולדרוש להפריד בין החזית הלבנונית לעזה.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו