"אין סיבה סתם לטייל בגזרה". אל"ם (מיל') עומרי. צילום: דובר צה"ל

"צריך פינוי, תגיבו באש": כתבנו נקלע לחמ"ל החטיבה בזמן האירוע הקשה במטולה

בשעה הקודמת לאירוע נורו עשרות רקטות למרחב - עוד יום מלחמה שגרתי • מפקד הלחימה אל"ם (מיל') עומרי על האפשרות שהתושבים יחזרו לבתיהם בגבול: "במקומות החשופים - מטולה, מנרה - הייתי ממליץ לאנשים לא להתקרב, יש כאן שגרת מלחמה"

"אני רוצה פינוי מוסק", דורש אל"ם (מיל') עומרי. "תתחילו להגיב באש". הפקודות בחמ"ל של חטיבה 769 זורמות בקצב מהיר.

האזעקה הדהדה על חדירת כלי טיס עוין וירי רקטות אל אצבע הגליל, ומטולה בתוכה. אנחנו נמצאים בחמ"ל הסודי של חטיבה 769, החטיבה המרחבית שאחראית על אצבע הגליל. במקום סודי ומוגן, מוקף בטונדות גבוהות, מנהלים מכאן את המלחמה בגזרה המזרחית של גבול הצפון.

דוד אזולאי, ראש מועצת מטולה:״קיבלתי החלטה מהיום הראשון - אני נשאר במטולה״ // מתוך ועידת המחר

המידע על אירוע קשה בגזרת מטולה מתחיל לזרום. שני ישראלים נפצעו קשה, כאשר כלי טיס בלתי מאויש של חיזבאללה חצה אתמול מלבנון לשטח ישראל, והתפוצץ במרחב מטולה, במרחב שבו שהו ישראלים.

בצה"ל אישרו כי הניסיון ליירט את הכלי כשל. שיגור כלי הטיס התרחש זמן קצר לאחר שמטוסי קרב של צה"ל תקפו כ-15 מבנים צבאיים ותשתיות טרור שמוקמו במחנה צבאי המשויך לכוח רדואן של חיזבאללה במרחב ערב אל-לויזה שבדרום לבנון.

בכל מקרה, בתגובה לשיגור כלי הטיס הבלתי מאויש תקף צה"ל את מקורות הירי. אתמול בשעות הבוקר קיבל צה"ל אחריות על תקיפת מתחם צבאי של חיזבאללה בעומק לבנון, במרחב א־ספרי.

מטקס יום השואה לשטח. האמר בדרכו למטולה, אתמול, צילום: איל מרגולין/ג'יני

שעה לפני האירוע הגעתי לחמ"ל, בדרך כבר נורו עשרות רקטות אל עבר הגולן. עוד יום מלחמה שגרתי. אל"ם (מיל') עומרי, מנהל הלחימה בחטיבה ותושב קיבוץ חולתה שבעמק החולה, נמצא כאן בשבעת החודשים האחרונים במרבית ימי השבוע. בחיים האזרחיים יש לו קליניקה לרפואה סינית. "הסיטואציה מטורפת. אני גם תושב וגם קצין. אני מסתכל על המצב בשני כובעים", הוא אומר רק דקות לפני האירוע.

השיחה נסובה סביב החזרת תושבים לגבול הצפון. "ירי תלול מסלול לא מטריד אותי. על מנת שיחזרו יצטרכו לקחת הסכם שניתן לכפות אותו, ואם הוא לא מתקיים - מגיבים. יש כאן קרב הגנה עם הישגים טקטיים, אבל ההישג המערכתי, החזרת התושבים, מוטל בספק".

מגינים על המשפחות

הירי המדויק של חיזבאללה מאפשר לו לפגוע לא רק בירי נ"ט. עבור התושבים זאת מציאות בלתי אפשרית, שמונעת מהם לנהל חיי שגרה אם יידרשו לחזור הביתה. עכשיו החמ"ל כבר עבר לניהול אירוע. כולם מתייצבים.

"בחלק מהיישובים אפשר לחזור". תקיפה בלבנון, אתמול, צילום: איל מרגולין/ג'יני

מפקד החטיבה מגיע מטקס יום השואה, נותן פקודות ויוצא לשטח. אל"ם (מיל') עומרי מנהל את הקרב מכאן. התוצאות העגומות מתבררות מהר. מכאן מנהלים את האש, מפעילים סיוע ארטלריה. החמ"ל הצמוד מרכז את המודיעין. השיחה אליו מגיעה במהירות, הוא מקבל עדכון לא פשוט מהשטח.

בחמ"ל החטיבה פועלים אנשי מילואים לצד חיילי הסדיר, רבים מהם תושבי האזור. הם למעשה מגינים על המשפחות שלהם. קצין העורף בחטיבה, סא"ל (מיל') גדי, גר בכפר יובל. הוריו פונו לבית מלון. הילדים כבר גדולים והוא ואשתו נשארו לגור במושב. מנגד עליו לתת הנחיות לתושבים ולחקלאים. "הכי בטוח זה לא לעבוד בכלל, אבל אני מבין את החקלאים, הם חברים שלי. מדובר בפרנסה שלהם ובבית שלהם. אני נותן להם לעבוד אבל לא יכול להבטיח שאף אחד לא ייפגע".

ברחבי הצפון מוצבים מחסומים. סא"ל גדי ופקודיו קובעים מי יעבור ומי לא. "אין סיבה סתם לטייל בגזרה. רק מורשים ותושבים עוברים במחסומים ונכנסים ליישובים. אני מבקש מהתושבים שיהיו מתואמים. גם לאזרחים יש אחריות. יש הרבה תסכול מתושבים שרוצים לחזור. יהיו גם כאלו שלא יחזרו. מבחינתי, בחלק מהיישובים אפשר לחזור, זה ערכי, הכל עניין של המלצה.

"במקומות החשופים - מטולה, מנרה - הייתי ממליץ לאנשים לא להתקרב, יש כאן שגרת מלחמה". אנחנו חוזרים לאירוע. החמ"ל צפוף. עשרות בעלי תפקידים בחדר לא גדול. על המסכים רואים את הנעשה בשטח. ההנחיות לירי אל מטרות מועברות לקצין הסיוע הארטילרי. השקט נשמר ורק הפנים של הנוכחים בחדר אומרות הכל.

בהכנת הידיעה השתתפה לילך שובל

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו