איציק שמולי בוועידת המחר של "ישראל היום". צילום: גדעון מרקוביץ

השר לשעבר איציק שמולי על היחסים עם ארה"ב: ״זה לא חכם לתקוע לשותף הכי גדול שלך אצבע בעין״

מנכ״ל פדרציית ניו-יורק בישראל, השר לשעבר איציק שמולי ב"וועידת המחר" של "ישראל היום": ״מותר שיהיו מחלוקות עם האמריקנים - תפתרו אותם בחדר״ • השר לשעבר הוסיף ״הישראלים מבינים את חשיבות הבריתות - חייבים לדעת לשמור על זה״

"ועידת המחר" של "ישראל היום" נפתחה הבוקר (שלישי) במרכז הכנסים הבינלאומי באשקלון. במרכז הוועידה נידונים האתגרים שהתעוררו לאחר אירועי 7 באוקטובר ומלחמת חרבות ברזל. מי ששוחח רבות על חשיבות הברית והידידות החשובה עם ארה"ב, הוא השר לשעבר איציק שמולי, שכיום מהן כמנכ״ל פדרציית ניו-יורק בישראל ואמר: "מותר ובלתי נמנע שיהיו לנו מחלוקות עם האמריקנים - תפתרו אותם בתוך החדר. בסוף, אני חושב שזה לא דבר חכם לתקוע לשותף הכי קרוב שלך את האצבע בעין ואני שמח שהקהילה היהודית בניו יורק הם ראש גשר בין הקהילה הישראלית לאמריקנית".

השר לשעבר איציק שמולי בוועידת המחר של "ישראל היום", צילום: גדעון מרקוביץ

"אני חושב שהאווירה בקמפוסים היא רק חלק מהבעיה". אמר שמולי: "זה בהחלט אתגר אסטרטגי שצריך להתחיל לטפל בו, ובסוף מי שנמצא היום בקמפוסים יוביל את ארה"ב ב-30 שנה הבאות. ברובד הבסיסי ביותר, העוצמה הצבאית של ישראל היא החשובה ביותר, אבל היום ישראלים רבים יותר מבינים כמה חשובות הבריתות שלנו עם העולם. אחרי כל הקשקושים וכפיות הטובה מי היה מאמין שמדינות סוניות באזור וטייסים ירדנים יירטו מטרות בדרך לישראל?", תהה שמולי.

לצד עוצמה צבאית צריך תבונה מדינית

"השנאה, האנטישמיות, הבורות. אנחנו חיים בעידן פוסט מודרני. חשבנו שזה משהו רחוק וזה פוגש אותנו כבר יותר משני עשורים. מדינת ישראל צריכה להיות בחזית המאבק נגד מה שקורה בקמפוסים ובמקומות אחרים. אבל כמובן שזה חלק ממהלך רחב יותר של חברות שצריכות להיאבק".

מנכ״ל פדרציית ניו-יורק בישראל, השר לשעבר איציק שמולי, צילום: לירון מולדובן

"אני חושב שאנשים שחושבים שישראל יכולה לעשות הכל לבדה ובעצמה זה דבר מסוכן מאוד שפוגע בביטחון הלאומי שלנו, ואני אומר שוב, העוצמה הצבאית של ישראל זה הבסיס החשוב ביותר. אבל ישראל לא צריכה להיאבק מול איראן וגרורותיה לבד דווקא בגלל שזו בעיה עולמית.
לצד עוצמה צבאית צריך תבונה מדינית".

שמולי סיכם: "מדינת ישראל כדי לצאת לדרך חדשה הדבר החשוב ביותר זה להחזיר את החטופים ואת הביטחון לגבולות ולאחר מכן להתפנות לחשבון נפש, כולל תיקון של השירות הציבורי שלנו. מי שהחזיק את מרב הנטל זו החברה האזרחית בגיבוי מוחלט של הפילנטרופיה ואנחנו נמשיך לעשות את זה".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו