רייסדור קריית גת צילום: חן כליפה לוי. צילום: חן כליפה לוי

מנכ"ל רמ"י במסר לזוגות הצעירים: קנו דירות בעוטף

ינקי קווינט הציע לזוגות הצעירים לרכוש דירה בעוטף עזה ואף רמז כי כמו שאינטל עברה לקריית גת, אולי יביאו את טסלה לעוטף

מנכ"ל רשות מקרקעי ישראל ינקי קוינט מנכ"ל רמ"י נשאל בוועידת שמאי המקרקעין על מדד המחירים והזינוק של מחירי הדירות והמחסור של העובדים הזרים והשיב כי, "רואים את הנתונים של הכלכלן הראשי על גידול בהיצע הדירות הלא מכורות אני חושב שזה משקף את המצב טוב יותר מנתוני הלמ"ס. יש שינוי במגמה, אני לא חושב שהבעיה היא בהיצע הקרקעות. עלות העבודה היא זניחה אבל המימון שנגזר מהימשכות הבנייה משליך על המחיר". עוד הוסיף, "אם הייתה התלבטות אחרי ה-7 לאוקטובר רואים במכרזים שיש חזרה לשגרה. אנחנו ממשיכים את השיווקיים, ככל שתיפתר בעיית העובדים המחירים ירדו".

קווינט ציין כי רואים בזה בשורה טובה ברגע שאנשים חוזרים לרכוש. רואים את זה בכמה פרמטרים במשק – נתוני אשראי, רכישת דירות וקבלנים נגשים למכרזים. אם הגישה הייתה ב-8 לאוקטובר שהשמיים נפלו וקבלנים פנו אלינו ואמרו שלא נשלים את התמורה בגין הרכישות במכרזים, אז היום קבלנים ניגשים זוכים ומתכוונים לבנות וזוהי בשורה טובה.

ינקי קווינט,

קווינט גם התייחס לשיתופי הפעולה מול ראשי הערים וציין כי לא תמיד יש חפיפה בין הצורך האסטרטגי של מדינת ישראל להגדיל את היצע הדיור לבין הרצונות הטקטיים הלוקאלים של ראשי הרשויות. רוב מוחלט של המקרים יש הסכמה עם ראשי הרשויות. בשוליים יש קונפליקטים שנפתרים. אנחנו חתומים בהסכמי גג וכמו צד להסכם גם המדינה עומדת על שלה והסכמים צריך לקיים, היא דורשת את זה גם מראשי רשויות שהם שחקנים פוליטיים והתנהלות החוזית המוכרת לא תמיד מוכרת להם".

בשאלה על מחיר למשתכן שהמון זוכים מקבלים את ההטבה אבל הבנייה מתעכבת לצד קבלת טפסי ה-4 שמתעכבים, מה החלק של רמ"י בעניין. קווינט ציין כי החלק שלנו הוא לשווק את הקרקעות, תהליכי בנייה במדינת ישראל ארוכים, מייגעים ובירוקרטים. אנחנו מנסים לצמצם את ההליכים בשביל לפתור את הבעיות הללו.

קווינט אמר כי "הנחה של 90% היא אפשרית אבל מדובר בסוג של ממוצע. רמ"י משווקת קרקעות באזורי עדיפות לאומית ובקו עימות. בקו העימות התמורה היא 0. ככל שמדרימים או מצפינים מהגבולות ערכי הקרקע עולים. ההצעה שאנחנו הצענו באה לטובת הנחה משמעותית לחיילי המילואים.

אבל בסופו של דבר היא מייצרת איזה מדרג עם קווים לאומים ואם רוצים לגרום לכך שאוכלוסייה תגיע לשתולה ולא לעפולה אז צריך לייצר מדרג של קווים לאומים והאינסנטיב שאנחנו יודעים לעבוד איתו הוא מחירי הקרקע ואנחנו בעד המהלך הזה".

קיבוץ נחל עוז ליד גדר הגבול עם רצועת עזה , במהלך מלחמת חרבות ברזל20/10/2023, צילום: ללא

בהקשר לשיקום העוטף, ינקי ציין כי "אנחנו מובילים את התוכנית האסטרטגית של עוטף עזה מנסים מאוד לייצר אינסנטיב כלכלי גם לרשויות באזור: שדרות, אופקים, נתיבות, ואשקלון ולא רק לקיבוצים שנמצאים שם. העברנו החלטה ממש סמוך ל-7 לאוקטובר שהטיבה עם הקיבוצים באזור. הבעיה בצפון הבעיה קשה יותר וצריך להתמקד שם כי בצפון יש קושי רב. ב-7 שנים האחרונות אנחנו שיווקנו למעלה מ-30 אלף יחידות דיור בנתיבות, אופקים ושדרות ולמעלה מ-25 אלף יחידות דירות באשקלון כמעט 60 אלף יחדות דיור, אני לא חושב שיש אזור, שהוא כאסם המגורים של מדינת ישראל.

יש לנו עוד תוכניות לעוד עשרות אלפי יחידות דיור האזור הזה אין לי ספק שיפרח וישגשג  זוהי תהיה תשובה ניצחת למה שקרה ב-7 לאוקטובר. ממשלת ישראל חייבת לעשות הכל כדי לשקם את הצפון ואנחנו נשמח לקחת חלק בפתרון.

בעל רכב טסלה לצד צג הטלפון, צילום: רויטרס

לסיום התייחס ינקי לחלום לרכוש דירה שהולך ומתרחק מהזוגות הצעירים והמליץ להם לרכוש דירה בעוטף עזה: בשדרות, נתיבות, אופקים ואשקלון. ערים שמתפתחות והממשלה מאוד ממוקדת בפיתוח חבל הארץ הזה. יש כל מיני רעיונות שמתגלגלים להפוך את זה למוקד מחקר חקלאי, אם אינטל עברה לקרית גת, אז אולי צריך להביא את טסלה לאזור עוטף עזה התחבורה תגיע לשם, אין לי ספק שהאזור הזה, המחירים יעלו והאזור יהפוך למאוד מאוד מוצלח ומי שחשוב לו ציונית שיעשה אותו דבר באזורים אחרים במדינת ישראל וללכת לצפון".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו