חורף קריר: ירידה נוספת במסירות בפברואר 2024

שוק הרכב החדש ממשיך לספק נתונים מאכזבים ורושם ירידה של 16.9% במסירות מתחילת השנה לעומת אשתקד. מנגד החשמליות רושמות שיא חדש בנתח השוק והסיניות מפתיעות גם בשוק היוקרה

הירידה המתמשכת במכירות הרכב החדש בחצי שנה האחרונה לא נעצרת, ונתוני המסירות של חודש פברואר שפורסמו אמש מצביעים על ירידה של 10% לעומת פברואר אשתקד, עם 26,143 רכבים חדשים שנמסרו בחודש החולף. בסה”כ רושם שוק הרכב הישראלי מתחילת השנה צניחה של כמעט 17% במסירות ו-63,490 רכבים חדשים שנוספו לכביש. מה זה אומר על המשך השנה? קשה לדעת משום שיותר מדי דברים קורים בשוק ומשפיעים על רכישת מכונית חדשה, בראש ובראשונה המלחמה שנמשכת כבר 150 יום וייתכן ועשויה להתרחב למלחמה של ממש גם בצפון, השפעות החות’ים מתימן שפוגעות במשלוחי הרכב לארץ וגורמות לייקור ההובלה וכן הריבית הגבוהה בשוק המספקת מימון יקר, מחירי המכוניות מרקיעי השחקים (תוצאה של מיסוי גבוה ותיאבון בריא של חלק מהיבואנים) וכן המצב הכלכלי הלא פשוט.

עוד מ-wheel.co.il

נתון מעניין שמסתמן מתחילת השנה הוא ירידה דרמטית במכירות חלק ממותגי הרכב החזקים בישראל, הנובעת בחלקה מבעיות מלאי משמעותיות של חלק מהמותגים (כמו יונדאי וטויוטה למשל) וחלקה בירידה בביקוש שנובעת מהגדלת המלאי אצל חלק גדול מהיבואנים שסבלו אשתקד מבעיות מלאי וגרמו למעבר של הלקוחות ליבואנים שנהנו ממלאי זמין גדול (כמו צ’רי ומאזדה). כך למשל יונדאי צנחה ב-29.5% מתחילת השנה ומסרה 9,148 מכוניות, אך עדיין מובילה את שוק הרכב המקומי. גם מאזדה צונחת ב-39.9% ומתמקמת במקום החמישי עם 3,779 מסירות. צ’רי הסינית מאבדת כמעט מחצית מהמכירות ויורדת אל המקום ה-9 עם 1,654 מסירות בלבד לעומת 3,044 מסירות בתקופה המקבילה אשתקד. ירידות מתונות יותר רושמות קיה הממוקמת שניה עם 7,467 מסירות (9.6%-), טויווטה שבמקום השלישי עם 5,589 מסירות (5.9%-) מיצובישי שבמקום השביעי עם 2,952 מסירות (8.4%-) וסוזוקי שבמקום ה-9 עם 2,011 מסירות (11%-). למעשה בעשרת המותגים המובילים רק BYD (מקום 4) וסקודה (מקום 6) מציגות צמיחה במסירות עם עליה של 15.3% ו-5,290 מסירות ב-BYD ועליה של 9.8% ו-3,712 מסירות בסקודה.

בשוק הפרמיום/ יוקרה נרשמת הפתעה: מותג הרכב החשמלי זיקר מבית ג’ילי הסינית הושק רק בתחילת השנה בארץ עם הצהרה יומרנית לסיים כבר את השנה הראשונה לשיווק בארץ במקום החמישי בשוק היוקרה, ובתוך חודש וחצי הוא התמקם אמנם במקום השישי, אך בפברואר בלבד מסר 363 מכוניות, יותר מכל מותגי הפרמיום והיוקרה בארץ. יחד עם זאת, מתחילת השנה מובילים את שוק היוקרה והפרמיום מרצדס עם 764 מסירות, ב.מ.וו שמצמצמת פער עם 716 מסירות, אאודי עם 654 מסירות, אקספנג שמפתיעה עם 532 מסירות ולקסוס שסוגרת את החמישיה הפותחת עם 409 מסירות.

המכוניות החשמליות ממשיכות לרשום נתוני מכירות מרשימים עם 15,289 מכוניות שנמסרו כאן בחודשיים הראשונים, הרושמות שיא בנתח השוק עם 24.1% מסך מכירות הרכב החדש. BYD מובילה את השוק עם 5,290 מסירות ומקדימה את ג’ילי עם 1,626 מסירות, MG עם 1,376 מסירות, יונדאי עם 820 מסירות, ו-SERES עם 641 מסירות. והיכן טסלה? רק במקום ה-11 לעת עתה עם 356 מסירות, בעיקר בשל הגעת אוניה אחת בלבד מתחילת השנה עם דגמי המודל 3, כאשר מודל Y  טרם הגיעה לארץ השנה.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו