צילום: GettyImages // יש דרכים אחרות להתמודד עם עצבות

אחת ולתמיד: כך תפסיקו עם האכילה הרגשית

מינקות הפכה האכילה שלנו להיות רגשית, אך לעיתים היא יכולה להזיק לגוף שלנו • איך למצוא דרכים אחרות להתמודד עם הבעיות? הפתרונות כאן

אני מאמינה שכל חיינו חינכו אותנו שאוכל זהו דבר מנחם. כשנולדנו, ינקנו או שאכלנו מבקבוק על הידיים של אמא. כשהיינו עצובים אמא הייתה מנחמת אותנו עם האוכל שהכי היינו אוהבים, ומכאן נולדה אכילה רגשית.

בעבר אוכל היה משמש אותנו רק לקיום. הידעתם שאוכל אכן גורם למצב רוח טוב? אך האם אתם חושבים שמצב הרוח שלי פחות טוב ממישהי שכל היום ניזונה מג'אנק? לא ולא.

מצב הרוח שלי מושפע מדברים אחרים לגמרי שאין להם שום קשר למה שאכלתי במהלך היום. אני מאמינה שמרוב שיש לנו שטיפות מוח על אוכל שנראה טוב ברשתות החברתיות, קשה לנו לסרב למנה יפה.

אני מאמינה שאנחנו קודם כל אוכלים עם העיניים, ולא מתוך רעב. אני מאמינה שאורח חיים בריא זו לא סיסמא, אך כדי שהוא יהיה אפשרי צריך להבין את המשמעות האמתית של ההגדרה. אני מאמינה שאהבה אמיתית אינה תלויה בדבר, אם את אוהבת אוכל, הביני שיש לכך השלכות על גופך וקבלי זאת.

אם את לא מקבלת זאת, כדאי שתבחני עד כמה את באמת אוהבת אוכל. אם את אוהבת את גופך, הביני שישנם מאכלים שאת צריכה להיפרד מהם כי הם עושים לגופך רק נזק.

אז מה עושים כדי לשלוט באכילה רגשית?

1. אל תימנעי מאכילת פחמימות: הכוונה היא לפחמימות המותאמות לך ולתזונה היומיומית שלך. יש הרבה מאוד מיתוסים בנוגע לפחמימות. פחמימה מעלה לנו את מצב הרוח ומשחררת הורמון שנקרא "דופמין"- הורמון האושר. אך פחמימה שאינה איכותית תגרום לעלייה חדה ברמת הגלוקוז בדם וצניחה מהירה מידית, מה שיחריף את תחושת התסכול והדכדוך ויגרום לנו דווקא לאכול שוב ושוב פחמימות ריקות ולא מזינות, וכך מעגל האכילה הרגשית רק יחריף.

תזונה נכונה נועדה כדי שתוכלי להנות עוד שנים רבות מבריאות איתנה, ללא תרופות וללא תלות ברופאים. נקודת המוצא צריכה להתחיל מכאן, לא מתוך חוסר שביעות רצון מגופך, ממשקלך ומהמראה הכללי שלך.

"הרבי בפעילות גופנית". רויטל יעיש // צילום: יח"צ
"הרבי בפעילות גופנית". רויטל יעיש // צילום: יח"צ

2. הרבי בפעילות גופנית: בעת פעילות גופנית משתחרר לנו הורמון שנקרא "אנדרופין" - הורמון מצב הרוח. הורמון זה מעלה לנו את מצב הרוח באופן מידי. כשתעשי פעילות גופנית על בסיס יום יומי תרוויחי פעמיים, גם תשמרי על מצב רוח טוב לאורך כל היום וגם תחזקי ותחטבי את גופך.

פעילות גופנית נועדה כדי לשמר את בריאות הגוף, בריאות הנפש, כדי להפיח בגופך חיים, להכיר לו תודה על כך שהוא מניע אותך ועובד עבורך. תעשי את אותו הדבר עבורו. תעבדי בשבילו, שימרי עליו.

3. אל תסתגרי עם עצמך בימים פחות טובים: יש לנו נטייה להתנתק מהסביבה, לשים תכנית בטלוויזיה שברוב המקרים גם לא ממש מעניינת אותנו ולשקוע לתוך דלי של ג'אנק.

סביבה חזקה ותומכת תעזור לך לקחת כל דבר בפרופורציות ותחזק אותך ברגעים בהם קשה לך. עם זאת, הג'אנק שתמשיכי לאכול יפיל אותך, יגרום לך לירידה בביטחון העצמי שלך ולביקורת עצמית הרסנית.

השלמות האישית שלנו תלויה בהבנה הבסיסית של מה מביאים לחיינו תזונה נכונה, פעילות גופנית וסביבה תומכת. גוף ונפש הם מקשה אחת, הוויה אחת. שלמות נפשית תביא עימה שלמות גופנית. כל יתר התפאורה תקרה עם נחישות, התמדה ועבודה. חלק יגידו שזו עבודה קשה, אך אני מאמינה שזוהי דרך חיים.

הכותבת היא מנטורית לאורח חיים בריא ויועצת תזונה

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו