בשורה לילדים ולהורים? זה מה שחשבנו על יוטיוב קידס

ללא פרסומות ממוקדות, עם סינון תוכן ובקרת הורים: בדקנו את השירות החדש והחינמי שהושק הבוקר בישראל • את ספיידרמן ואלזה לא תמצאו שם • ויש גם טיפ של אלופים

ספיידרמן ואלזה הן שתי דמויות אהובות מאוד על ילדים בכל מיני גילים, אבל יכולים להפוך גם לאימת ההורים. ולא בגלל שאלזה לא שלטה בכוחות שלה ופגעה באחותה בתאונה. אלא פשוט כי השניים הפכו לסמל של תופעה בעייתית: סרטונים ביוטיוב שנעים על המנעד של מוזר-קינקי-מיני-מפחיד ונחשפים לעיני לילדים. 

הסרטונים הללו, שהגיעו לכותרות בישראל בסוף 2017, מציגים דמויות שונות מעולם הילדים בסיטואציות שהן לא בדיוק פורנוגרפיות, אבל גם מאוד לא תמימות. הסיטואציות נמצאות איפהשהו באמצע, אבל באופן מובהק לכיוון המטריד. הפתרון של יוטיוב בארה״ב לבעיה הזו, ובכלל לבעיות שעלו בעקבות צפיה של ילדים ביוטיוב, הוא יוטיוב קידס (YouTube Kids), אפליקציה מסוננת ובטוחה יותר מיוטיוב שהושקה הבוקר (ג׳) גם בישראל, ושם אין זכר לסרטונים הללו.

אפשרות של צפייה חוזרת // צילום: צילום מסך
אפשרות של צפייה חוזרת // צילום: צילום מסך

עם פתיחת האפליקציה, שזמינה לאנדרואיד, iOS וגם בגרסת דפדפן, מתנגת אנימציית פתיח הכוללת דבר מה שנראה כמו מלחיה חמודה, תמנון שעושה סלפי ועוד יצורים חביבים. זה נמשך 12 שניות וקורה בכל פעם שסוגרים את האפליקציה לחלוטין ופותחים מחדש, ללא אפשרות לדלג. לאחר מכן, אפשר להתחיל לצפות בסרטים, כאשר בלובי האפליקציה מושמעת מוזיקה מונוטונית וחזרתית שאי אפשר לבטל, בלי להשתיק את המכשיר לחלוטין. 

נקודת הפתיחה הקקפונית הזו מוכיחה שהאפליקציה לא מיועדת למבוגרים. עבור בתי בת החמש וקצת, העניין לא היה משמעותי כלל. לא נראה שהסרטון והמוזיקה מציקים לה, והיא הצליחה באופן מאוד אינטואטיבי למצוא פרקים של סדרות שהיא אוהבת בחינוכית, וסרטונים מצויירים שהם ההפך הגמור מסרטוני ספיידרמן-אלזה.

מי שרגיל לאפליקציית יוטיוב הרגילה, זה שמיועדת למבוגרים, יגלה עולם אחר לגמרי. התכנים צפים במסך צבעוני שמחולק לחמש קטגוריות - מוזיקה, שם תמצאו שירי ילדים, למידה - שם אפשר למצוא יצירה, ניסויים וגם השוואה בין נועה קירל של 2019 ל-2020 שמלמדת מתי היא הוציאה את השיר פאוץ׳, תוכניות - שם יש פרקים מתוכניות טלוויזיה, ועוד שתי קטגוריות שגרמו לי לגרד בראש ולתהות מה ההבדל ביניהן: דברים מעניינים לגלות ומומלצים. מקש חץ קטן יוביל אתכם לצפיה חוזרת בסרטים שילדיכם ראו, או לערוצים שאליהם נרשמתם.

תוכן מסונן ומפוקח // צילום: צילום מסך
תוכן מסונן ומפוקח // צילום: צילום מסך

גם הנגינה של הסרטים שונה מאוד מיוטיוב הרגיל. לחיצה בכל מקום במסך שאינו פליי תגדיל ותקטין את המסך ולא תנגן את הסרט. את זה עושים אך ורק מכפתור פליי גדול בפינה. גם אי אפשר לדלג 10 שניות אחורה או קדימה בסרטון באמצעות הקשה כפולה על המסך (ואם לא הכרתם את זה ביוטיוב הרגיל, אז על לא דבר). 

בפינת המסך יש חיפוש שקל להפעיל, ויש גם חיפוש קולי כולל תמיכה בעברית. זה אמנם דורש שלוש הקשות (ואישור חד-פעמי לפתוח את המיקרופון), אבל כן, הילד או הילדה שלכם יכולים לקרוא בהתרגשות ״פפה החזירה״ ולקבל את כל הסרטונים שלה, ובעברית (שם משום מה היא לא חזירה אגב. אלא ״קטנה״, מה הקטע עם זה?). כך או כך, בכל הנוגע לממשק, התחושה היא שהילדים יוכלו ללמד את הוריהם איך זה עובד.

גישה למערכת השיעורים הלאומית // צילום: צילום מסך
גישה למערכת השיעורים הלאומית // צילום: צילום מסך


 

החלק החשוב ביותר ביוטיוב קידס הוא יכולות השליטה של ההורים. אפשר לחלק את האפליקציה למשתמשים כך שכל ילד יקבל פרופיל משלו (אבל אין מניעה שילד אחד פשוט יפתח את הפרופיל של אחיו בכמה הקשות על המסך). אפשר לראות בכל רגע את הסטוריית הצפייה כדי לוודא שלא היה שם משהו בעייתי, אפשר לחסום סרטון או ערוץ שלם (גם אם התוכן בו סופר ראוי, והוא סתם לא בא לכם טוב בעין). הבעיה היא שאי אפשר לשחרר סרטון או ערוץ בודד מחסימה אם טעיתם או שיניתם את דעתכם. צריך לשחרר את כולם. אפשר לשים טיימר שיגביל את זמן המסך למשך דקה אחת עד 60 דקות.

כך או כך, על כל האפשרויות אפשר להגן באמצעות פתירת תרגיל כפל (הצחקתם. ביוטיוב קידס עצמה יש סרטונים ללימוד חשבון), או באמצעות סיסמה של ארבע ספרות. טיפ של אלופים? תקישו עליהם כשהמסך ממש מולכם ולא בשדה הראיה של הפעוט. יש ילדים עם עיני נץ וזכרון חד.

יכולים לצפות ב"פפה החזירה" // צילום: צילום מסך
יכולים לצפות ב"פפה החזירה" // צילום: צילום מסך

ביוטיוב קידס יש פרסומות, שמסומנות בבירור, מופיעות בתדירות נמוכה ומוגבלות בנושאים שלהן, על פי הבטחת יוטיוב. לא יהיו למשל פרסומות למזון או משקאות, גם אם הם ״בריאים״, לא מודעות לאפליקציות דייטינג ועוד. מי שמשלם על יוטיוב פרימיום כמבוגר, לא יראה פרסומות גם ביוטיוב קידס.

לשים את הילדים?

האם אפשר לסמוך ב-100 אחוזים עגולים ויפים שאפשר לתת לפעוט לצפות בזה ללא השגחה כלל? ממש לא. גם בתכנים ״לילדים״, לכל אחד מאיתנו יש השקפת עולם וגבולות משלו. גם ביוטיוב קידס כבר נמצאו תכנים לא ראויים בלשון המעטה רק לפני שנה וחצי, מה שמצריך את גוגל לשפר את עצמה כל הזמן. 

מנגנוני בקרת ההורים יכולים להשתפר מאוד, וכך גם הממשק, בשביל להפוך את המעבר לקל יותר עבור הורים שרוצים לנגן לילדים סרטונים ורגילים לממשק של יוטיוב הוותיקה.

האם זה פתרון טוב להורה שרוצה לתת לילד שלו זמן מסך וחושש מכל הגועל נפש שיש שם באינטרנט? בהחלט. אבל תמיד בהשגחה כלשהי, גם אם לא צמודה. אפליקציית יוטיוב קידס הרבה יותר בטוחה מיוטיוב הרגילה בכל הנוגע לילדים. הפרסומות מעודנות יותר, ואיסוף הפרטים, על פי יוטיוב הוא הרבה יותר מצומצם. 

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו