בעיות שמיעה // צילום אילוסטרציה: Getty Images //

מחקר: קורונה עלולה לפגוע בשמיעה

חוקרים בריטים מצאו כי מחלימים מקורונה החלו לסבול מירידה בשמיעה • "התופעה לא מתרחשת באופן מיידי אלא כחודשיים אחרי סיום המחלה"

מחקר חדש מצביע כי נגיף הקורונה לא פוגע רק בחוש הטעם והריח של האדם, אלא מסכן גם את חוש השמיעה ועלול להוביל לפגיעה קבועה בשמיעה של החולים. 

צילום: פז בר

מפרסמי המחקר מאוניברסיטת קולג' בלונדון, חקרו מקרה של חולה אסמטי בין 45 שטופל ברדמיסיוויר, סטרואידים ותרופות נוספות בעת שהיה בטיפול נמרץ בבית החולים בבריטניה. שבוע לאחר שהאיש החלים ושוחרר מבית החולים, הוא החל לסבול מירידה בשמיעה ומטנטון באוזניו. 

הרופאים בדקו את כל התרופות שקיבל ולא מצאו בהן אחת שעלולה לפגוע בשמיעה, כמו כן האיש לא סבל מבעיות שמיעה ובחינה של האוזניים שלו לא הראתה בעיה פיזית חדשה. רק סקירה מורחבת יותר הראתה כי עצב השמיעה עצמו בצד שמאל, פיתח דלקת שטופלה בהצלחה חלקית על ידי סטרואידים. 

במאמר שפרסמו החוקרים בjournal BMJ Case Reports,  הם מסבירים: "עד כה לא היו עדויות רבות על הפגיעה האפשרית של קורונה בשמיעה, אבל יכולים להיות שני הסברים לתופעה. ההסבר הראשון הוא שהנגיף חדר דרך האוזן לתאי האוזן הפנימיים והרג את חלקם. ההסבר השני הוא שאותה סערת צ'וקטונים שהנגיף מחולל בריאות, קרי אותה תגובה חריפה של הגוף שמחוללת דלקת בגלל הווירוס, עלולה להתחולל גם באוזן". 

המחברת הראשית של המחקר ד"ר סטפניה קומפה ציינה כי טיפול בסטרואידים הוא דרך טובה למנוע את הופעת הדלקת כתוצאה מתגובת יתר של הגוף אל הקורונה. "לדעתנו צריך לברר עם כל מטופל קורונה שעבר קשה את המחלה, האם הוא חש בירידה מסוימת בשמיעה ולטפל בירידה הזו אם היא מדווחת בצורה מיידית כדי להקטין את הנזקים. הרי גם ירידה מסוימת בשמיעה היא פגיעה באיכות החיים של האדם". 

תופעה מוכרת בווירוסים

העדויות הראשוניות על ירידה בשמיעה כתוצאה מנגיף הקורונה לא מפתיעות את פרופסור קווין מונרו מאוניברסיטת מנצ'סטר, שלא השתתף במחקר. לדבריו "ידוע שווירוסים ומחלות כמו חזרת וחצבת ונגיפים אחרים פוגעים בשמיעה לפעמים". 

פרופ' מונרו ציין כי 16 מתוך 121 מטופלים בקורונה שטופלו אצלו דיווחו על ירידה בשמיעה. "הדיווח לא היה מיידי אלא הופיע חודשיים אחרי סיום המחלה". פרופ' מונרו ציין כי עדיין לא ברור למה השמיעה נפגעת: "האם זו הקורונה עצמה? האם זו הדלקת שהיא גורמת? אולי בכלל זה תוצאה של הלחץ מהטיפול או אפילו השהות בבתי חולים רועשים עם המון מכשירים מצפצפים במקביל. אנו נבחן את כל ההסברים כי לא ברור עוד מה בדיוק הגורם למצב הזה".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו