התפקידים הכי הזויים בצה"ל

מתניע רכבים, מש"קית מכונת צילום ואפילו מציל צבאי • יש לא מעט תפקידים מוזרים למדי בצבא, ואלו רק חלק נבחר מהם

כולנו שמענו על לוחמי גבעתי או גולני, התפעלנו למשמע (או יותר נכון – לא למשמע) הפעילות של 8200 ושוחחנו על מעט הפרטים שנחשפו מהפעילות האחרונה של סיירת מטכ"ל או השייטת. אבל לצד הלוחמים והחיילים שמבצעים פעילויות חשובות מאוד ונצרכות ביותר, שמגינות על המדינה בדרכים שונות, יש גם תפקידים, איך נאמר, פחות דרמטיים. יצאנו למסע בעקבות תפקידים שלהם זוכים חיילים בעלי מזל או חסרי מזל, תלוי בגישה שלכם, במסגרת המערכת הצבאית. 

את הסטורי שלנו כבר בדקתם היום? הצטרפו כאן לאינסטגרם של ישראל היום

מש"קית תפעול מכונת צילום

תאמינו או לא, חיילת שהגיעה לתפקיד סיוע בקורס באחד החילות, מונתה על ידי מפקד הקורס לתפקיד אחד ויחיד – תפעול מכונת הצילום במקום וסיוע למרצים. במשך שנתיים שלמות בילתה החיילת את ימיה בתפעול המכונה, בהחלפת הצבעים בה ובסיוע למרצים שבאו מבחוץ ונזקקו לשירותי הצילום.

יש הרבה חומר לצלם // צילום המחשה: אורן בן חקון

שומר אנדרטאות

מסתבר שיש גם תפקיד כזה. חיילים שהפרופיל הצבאי שלהם הורד, או שאין מה לעשות איתם ברגע נתון, נשלחים לא פעם לשמור על אנדרטאות המועדות לפורענות. אחת האנדרטאות היא באתר ההנצחה של הנח"ל וחיל החינוך בפרדס חנה, שנשמרת באדיקות מכיוון שתלמידי הישיבה התיכונית שפעלה ביישוב נהגו לגלוש עליה בסנפלינג. בנוסף, נשלחים חיילים לשמור על אנדרטת חטיבה 7 ברמת הגולן. חבר המערכת, שלא ננקוב בשמו, בילה חודשים רבים בשמירה על האתר – שבוע באנדרטה ושבוע בבית. 

צריך לשמור על האנדרטה // צילום: אייל מרגולין - ג'יני

קוסם

מפרגנים והכל, אבל לא בדיוק ברור למה צה"ל צריך קוסם. בעבר (ואולי גם היום) הסתובב בין יחידות צה"ל חייל שעסק בעשיית קסמים, ולמעשה הדבר אף נחשב לחלק מפעילות התרבות השבועית. כן, האיש לא שר, לא שיחק בהצגות, אלא הוציא לחיילים מטבע מהאף או ארנב מהכומתה. מי אמר שלא כיף בצה"ל?

יש מי שעושה את זה על מדים. הקוסם חזי דיין // צילום: כפיר זיו

מתניע רכבים

במסגרת תקן החירום של צה"ל, הצבא מחזיק בשגרה מספר לא קטן של רכבי הצלה למיניהם שמאופסנים. רכבים אלא עלולים להיפגם ולהתקלקל עם השנים, והמצברים שלהם עלולים להתרוקן. לכן ישנו בצה"ל חייל שכל תפקידו הוא להתניע כל יום רכב שכזה למספר דקות. ההתנעה של כלל הרכבים אורכת מספר שעות ואחריהם החייל משוחרר לביתו.

מישהו צריך להתניע את כלי הרכב // צילום: קוקו

שרביטן תזמורת צה"ל

ראיתם פעם את תזמורת צה"ל צועדת? בטח שמתם לב לחייל הצועד בראש אוחז בשרביט ומניף אותו בצורות שונות. ובכן הכירו את אחד התפקידים התמוהים ביותר שניתן למצוא בצה"ל, שריד של הדגלנים והמתופפים שמצעידים את הלוחמים מדורות עברו. לנו כמובן אין שום ביקורת על החייל או החיילת שעושים זאת, אבל אנחנו שואלים: באמת?!

קדימה צעד // צילום: אנצ'ו ג'וש - ג'יני

מציל צבאי

כן, כמו שאתם שומעים, יש בצה"ל חיילים שמעבירים את השירות בבריכה עם כל היפים והיפות. אגב, מדובר בקורס מקצועי לכל דבר, שילווה אתכם גם באזרחות. הקורס נעשה במכון וינגייט ובמהלכו לומדים עזרה ראשונה ושיטות הצלה שונות. תנאי הקבלה לקורס הזה הם פרופיל 72, ראייה תקינה ועמידה במבחני השחייה, חתירה 50 מטר ב-42 שניות, חזה 50 מטר ב-52 שניות, וצלילה רצופה של 25 מטר.

יו קום היר אופטן? // צילום מסך מהסרט מבצע סבתא

מש"ק סביבה

תאמינו או לא אבל בחלק מבסיסי צה"ל יש חייל שתפקידו לאסוף סוללות זרוקות או כל מיני חומרים אחרים שמזיקים לסביבה. המש"ק הזה מכהן במשרה מלאה תחת השם הנכבד מש"ק סביבה. אגב יש לציין כי בחיל האוויר יש מדור שלם שעוסק בציפורים שחיות ומקננות ליד הבסיסים וזאת כדי למנוע תאונות אוויריות. אלא שבניגוד למש"ק סביבה, את התפקיד הזה אנחנו מבינים טוב יותר. 

מצאנו בדל ליד הש"ג // צילום: דודו גרינשפן

מש"ק עיתונים

במסגרת קורס מתקדם באחד החילות זכה חייל בצה"ל לתפקיד הבא: לסדר את עיתוני הבוקר בתאים של הקצינים בקורס. החייל זכה לשם מיוחד: מש"ק עיתונים. אגב, התפקיד הזה מקובל בבסיסים רבים בצבא תחת השם מש"ק דואר. גם כאן עיקר התפקיד הוא לחלק עיתונים וכל מיני הודעות, ובעיקר, ככל, הנראה לבלות במשרד.

חייל, פרגן לה עיתון

מדריכת מוזיאון 

אוהבים מוזיאונים? נהנים מהדרכה של אנשים? ובכן מסתבר שבצה"ל יש גם תפקידים כאלו. התנאים הם פרופיל צבאי מעל 45, קב"א מעל 51, הופעה ייצוגית אך לא בהכרח הופעה של דוגמנים. יש צורך בידיעת שפה נוספת. התפקיד מיועד בעיקר לחיילות. 

יודעים להסביר מה יש בציור? // צילום: נעם פנטון ריבקין

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו