צילום: תמיר אברהם // לא רק בטן גב. המגדל הלבן, סלוניקי

טיול מסוג אחר: יוון, גרסת ההרפתקאות

לטייל בקניון העמוק והצר ביותר בתבל, לגלות עולם של מעיינות חמים בלב הטבע, לטפס על ההר שהפך למיתוס או להעפיל אל מנזרים התלויים בראשי מצוקים חשבתם שיוון זה בעיקר איים ציוריים וחופשת בטן-גב? חישבו שוב, כי במרחק קטן מנתב"ג, ממתינות לכם הרפתקאות מסוג אחר

יוון היא בהחלט לא מה שחשבתם. כי פוטוגניים, פסטורליים וציוריים ככל שיהיו, איי יוון הם רק הקינוח לטיול מסוג אחר - שכולו טבע מסעיר, כפרים עתיקים, מפגשים אנושיים מרגשים ושפע של הרפתקאות שאי אפשר לסרב להן.

 

והכל במרחק טיסה קצרצרה מנתב"ג. כמה קצרצרה? ממריאים, מנשנשים שניים-שלושה בוטנים ונוחתים אל חופשה עמוסת חוויות, שהיא הדבר הכי רחוק מבטן-גב.

 

ואגב, מדובר בטיול שאינו דורש כל מאמץ. קצת יותר מ"בטן-גב".

 

 

שיר אהבה למגדל וטיפוס מיתולוגי

 

 

בהנחה שאתם כבר מכירים את כל האיים השווים והחופים הנסתרים של יוון, בדילוג הבא שלכם למדינה השכנה, אתם מוזמנים לפצח את סוד הקסם היווני: הטבע, התרבות, ההיסטוריה ובעיקר – חדוות הגילוי. וחדוות הגילוי היא בעצם הסיבה שאנו בכלל יוצאים לטייל.

 

המלצה שלנו: את טיול העומק שלכם ביוון מומלץ להתחיל דווקא בעיר סלוניקי, הפחות מוכרת לתייר הישראלי. העיר, שאותה פוקדות טיסות ישירות מישראל, תגיש לכם מנה הגונה של עושר תרבותי שאינו מוכר לרובצי האיים.

 

אחרי שיטוט לא מחייב בין מכמני רובע לדדיקה ההיסטורי (המכונה גם "רובע הטברנות") או ביקור במוזיאון היהודי, שמציג באופן מרגש את סיפורה של קהילת יהודי סלוניקי המפוארת, אפשר להתמסר לאחד מסמליה הבולטים של העיר: המגדל הלבן, המתרומם מעל טיילת הים ומציג לראווה את הנמל הסמוך. הוא נבנה במאה ה-13 על ידי העומתאנים, שימש כמבצר איתן ומאוחר יותר – כבית סוהר.

 

ואגב, לא תאמינו מי כתב את השורות הבאות: "בים יש מגדל, ובמגדל חלון. בחלון בחורה צעירה, הקוראת למלחים". ובכן, מדובר בשיר אהבה מפורסם ששרו יהודי סלוניקי בעת שהמגדל משמש להם השראה.

 

כיום פועל במקום מוזיאון היסטורי, ומומלץ שלא להתעצל ולטפס מעלה, כדי לקבל תצפית נהדרת על העיר. עוד כדאי לדעת כי העיר משופעת במסעדות מצוינות, שווקי אוכל מדליקים, שדרות שופינג מפתות וגם חיי לילה סוערים. כבר אמרנו: הכי לא בטן-גב.

 

ומהעיר – אל ההר. כי בטיול הזה אנחנו בעניין של ניגודים. אז האולימפוס כמובן. ההר הזה, שמתנשא לגובה של 2,917 מטרים, שימש כבמה המרכזית שאירחה את שלל סיפורי המיתולוגיה היוונית. הוא היה ביתם של אלים רבים - על סיפוריהם, מעלליהם והדרמות שהם חוללו.

 

אתם לא חייבים להגיע אל פסגתו של האולימפוס כדי לחוש את תהילת העבר. למעשה, טיפוס כולל אורך מספר ימים, ודי גם בטיול בשבילים הציוריים שמקיפים את ההר, חלקם קלים למדי ומתאימים למשפחות.

 

בדרך תפגשו נחלים זורמים ויערות ירוקים. אבל חכו, זהו רק קצה-קצהו של הטבע היווני. אתם בהחלט עומדים להיות מופתעים.

 

 

 

קסם ביער: מעיינות, מפלים ומערות

 

 

המראה בלתי נתפס, והוא מתרחש בכל ימות השנה, גם בשיא החורף. דמיינו יער מושלג, עטוף בשמיכת שלג לבנה ורכה. בזה אחר זה, מגיעים מטיילים אל ערוץ נחל, שמימיו, פלגיו וברכותיו מעלים אדים מהבילים וסמיכים. הם פושטים את המעיל ומזנקים פנימה.

 

ובכן, אתם לא חייבים לחכות לחורף בכדי להתענג על המעיינות החמים הבוקעים בלב היער הירוק של לוטראקי, בצפון יוון. קשה לתאר את התחושה של מי שמגיע למרחב הקסום הזה בפעם הראשונה.

 

אז פשוט תפסו לכם "אמבטיה" פרטית מן הטבע, חמימה ומחבקת, ותבינו בדיוק מהי חדוות גילוי.

 

ואם כבר מדברים על טבע מסעיר, הרי לא הגעתם עד לכאן מבלי לצעוד תחת המפלים השוצפים של אדסה. המפלים הללו מעטרים שבילי טיול נעימים בטבע, שבהם גשרים קטנים, נקיקים יפים, מערות טומנות סוד ובעקר תחושת ניתוק מכל מה שמזכיר מילים כגון "יומיום" או "שגרה".

 

 

גבינות, יין וטרק משפחתי 

 

 

בשלב הזה, הטבע היווני כבר חשף בפניכם את אוצרותיו, אבל מסתבר שהשיא עוד לפניכם. וזה בדיוק הזמן להעפיל אל רכס פינדוס שבצפון-מערב המדינה, הקרוי החיבה "עמוד השדרה של יוון".

 

הרי הרכס מתגאים בפסגות גבוהות, מה שמאפשר תיירות חורף ענפה במדרונות סקי, לצד תיירות קיץ אקטיבית למדי, המתאימה גם לטרקיסטים מושבעים וגם למשפחות עם ילדים קטנים.

 

אחת מכוכבות האזור היא עיירה בשם מצובו, שבתיה הלבנים בעלי הגגות האדומים, חביבה על מטיילים רבים. מעבר לשפע המסלולים הרגליים שיוצאים ממנה, כדאי לדעת כי מצובו מושכת אליה גם חובבי גבינות ויין, המתענגים על התוצרת העשירה המיוצרת כאן. בנוסף, תמצאו כאן חנויות קטנות ואותנטיות לממכר פרטי אומנות, אריגה ורקמה. והכל עטוף ביערות סבוכים ובפסגות נישאות. כמו לטייל בתוך ציור.

אין מצב שאתם לא דוגמים במשך שעות את בתי הקפה // צילום: תמיר אברהם

 

ומעיירה אחת לעיר אחרת: היעד הבא שלכם יהיה יואנינה, כ-50 דקות נסיעה ממצובו. היא נושקת לאגם יפהפה שבו אי העונה לשם ניסקי. העיר, שנוסדה לפני כ-1,500 שנים על ידי הקיסר הביזנטי יוסטינוס השני, מתהדרת באנרגיה תוססת ובשמחת חיים.

 

היא מטופחת ומחייכת למבקריה, ואין מצב שאתם לא דוגמים במשך שעות ארוכות את בתי הקפה, המסעדות והברים המדליקים שמאכלסים אותה. מי שמתחברים למורשת היהודית, ישמחו לגלות כאן בית כנסת מיוחד במינו, שבו התפללו היהודים בנוסח תפילה שונה משאר יהודי יוון.

 

 

שיא עולמי: הקניון הצר והעמוק בעולם

 

 

הדרך אל פלא טבע עולמי עוברת בחבל זגוריה, מרחב שנראה כאילו עמד מלכת מזה דורות רבים. וזהו גם יתרונו בגדול. אזור כפרי זה, המצוי בצפון-מערב יוון, הוא מה שרבים מכנים "יוון האמיתית".

 

כמה עשרות כפרים מצויים בחבל ארץ הררי זה, חלקם ציוריים באופן מפעים, וכולם טובלים בנופי טבע, בין עמקים, יערות ונחלים שוצפים שאותם חוצים גשרים מקושתים.

 

יש פה אפילו עולם חי פראי, הכולל זאבים ודובים. זהו, כפי שניחשתם, מקום שאליו התיירות הגיעה רק לאחרונה, כך שהכל פה בראשיתי, אותנטי ובעיקר מרגש: גם הטבע, גם האנשים וגם הקולינריה.

 

ואז, בלי שום הכנה מראש, אתם מוצאים את עצמכם ניצבים מעל קניון ויקוס, שהוכתר על ידי ספר השיאים של גינס כקניון הצר והעמוק ביותר בתבל. מי שרוצים לחלץ עצמות, ישמחו לגלות שהמקום שזור בשבילי טיול רבים.

 

מדרמה לדרמה: מהמנזרים התלויים לחצי האי פליון

 

טיול עומק יווני לא יהיה שלם ללא הריגושים האורבניים שמזמנת אתונה, עיר הבירה התוססת, ומי שנחשבת לערש התרבות המערבית, ובה חדש וישן דרים זה לצד זה.

 

תחנת חובה נוספת היא כמובן דלפי, אתר עתיקות נערץ ומרתק, שהיה מקום מושבו של האורקל מדלפי (אורקל הוא המקום שבו אומר האל את דברו). זה גם המקום שבו שכנה "אבן האומפלוס", טבור העולם והיקום כולו.

 

אבל יש מקום אחד שאסור לכם בשום אופן להחמיץ – כי כמו סרט מתח טוב, עלילת טיול העומק שלכם ביוון מגיעה כעת לשיא נוסף, בדמות אחד האתרים הדרמטיים ביותר במדינה: המנזרים התלויים של מטאורה, שבמחוז תסאליה.

 

בפסגותיהם של כמה עשרות מצוקי סלע אדירים, נבנו במאה ה-14 מנזרים רבים, הנראים מהעמק שלמרגלותיהם כפלא של ממש. המנזרים הללו, שהוכרזו אתר מושרת עולמית של אונסקו, מתמזגים באופן הרמוני ומעורר התפעלות בטבע העוטף אותם מכל עבר. התוצאה: כרטיס הזיכרון במצלמה שלכם עושי להתמלא בתוך יום אחד בלבד.

 

כך או אחרת, אל תתעצלו, וטפסו במדרגות האבן אל מנזר או שניים, גם בשביל החוויה וגם כדי לזכות בנופים מרהיבים שימלאו את המבט שלכם.

 

דרמה נופית נוספת ממתינה לכם בחצי האי פליון, שאף הוא מאכלס מצוקים רמים. הם אמנם נטולי מנזרים בראשם, אך הם נוטים ליצור מפגש מסעיר עם הים האגאי הלוחך אותם.

 

חמי האי הזה אף מתהדר בכפרים יפהפיים ומסבירי פנים, יערות ונחלים, טבע שוקק חיים ותחושה יציאה של מסע גדול.

 

כל הטוב הזה ממתין לכם במרחק של כשעתיים נסיעה מסלוניקי.

 

וסלוניקי עצמה ממתינה לכם במרחק של שעתיים טיסה מתל אביב.

 

תעשו את החשבון בעצמכם.

 

לטיולים מאורגנים ליוון

לחבילות נופש ליוון

 

 

 

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו