צילום: אלן שיבר // אורי אלון. חלום היורוליג עדיין ריאלי

פוליטיקה, עכשיו: כך תגיע הפועל ירושלים ליורוליג

הפועל ירושלים כבר לא תזכה ביורוקאפ, אך מאחורי הקלעים מתפתחים תרחישים שעשויים להעניק לה את הכרטיס האחרון למפעל הבכיר • על הקהל שמשחק תפקיד מכריע, השיקולים להכניס קבוצות אחרות, ואמארה סטודמאייר אחד

העונה האירופית של הפועל ירושלים הסתיימה ללא הזכייה המיוחלת ביורוקאפ, שהיתה מקנה לאדומים כרטיס אוטומטי ליורוליג. אלא שמתחת לפני השטח המאבק על הכרטיס האחרון למפעל הבכיר רק החל לקראת ההכרזה בסוף חודש מאי, ובחינה מעמיקה של המועמדות לקבל אותו מגלה שסיכוייה של ירושלים לא רעים. איך זה יקרה? בואו נעשה סדר בבלאגן.

11 מתוך 16 הקבוצות ביורוליג משוריינות: באסקוניה, ז'לגיריס, מכבי ת"א, ריאל מדריד, ברצלונה, צסק"א מוסקבה, פנרבחצ'ה, פנאתינייקוס, אולימפיאקוס, מילאנו ואפס אנאדולו.

5 הכרטיסים הנותרים יחולקו כך: לאלופת היורוקאפ, לאלופת הליגה האדריאטית, לנציגה נוספת מליגת ה-VTB  ולאלופת גרמניה. נשאר כרטיס אחד, וויילד קארד. אותו כרטיס היה אמור ללכת לנציגה נוספת מהליגה הספרדית, אך מכיוון שלגמר היורוקאפ הגיעו שתי קבוצות ספרדיות (ולנסיה ומלאגה), הזוכה בכל מקרה תהיה מספרד. על פי תקנון היורוליג, לא יכולות להיות יותר מ-4 קבוצות מאותה המדינה, ולכן הנציגות הכל-ספרדית בגמר היורוקאפ משרתת את ירושלים ומעלה את סיכוייה לזכות בכרטיס האחרון.

אבל ירושלים לא לבד במאבק. היא מתמודדת מול קבוצות בתקציבים גבוהים יותר, מסורת ביורוליג ובעיקר – שווקים גדולים הרבה יותר מישראל הקטנה. ננתח את מכלול השיקולים להכנסת הקבוצה האחרונה ליורוליג.

מכיוון שלגמר היורוקאפ הגיעו שתי קבוצות ספרדיות, הזוכה בכל מקרה תהיה מספרד. על פי תקנון היורוליג, לא יכולות להיות יותר מ-4 קבוצות מאותה המדינה, ולכן הנציגות הכל-ספרדית בגמר משרתת את ירושלים

הפועל ירושלים

למה לא: הסיבה העיקרית לא קשורה כלל לקבוצה עצמה, והיא השוק הישראלי, שהוא שוק זעיר לעומת הפוטנציאל ברוסיה, טורקיה וגרמניה. אם ירושלים תיכנס ליורוליג, ייווצר מצב שבו מעצמה כלכלית כמו גרמניה שולחת נציגה אחת בלבד, את האלופה, וישראל הקטנה מכניסה שתי קבוצות. על פי התוכנית הכלכלית של היורוליג, שלפיה המפעל מחויב להגדיל את כוחו בשווקים הגדולים, דבר כזה לא צריך לקרות.

בנוסף, ירושלים אמנם מחזיקה במסורת עקבית ביורוקאפ, אבל לא ברמת יורוליג. אלא שהשיקול הזה שולי יותר, ולראייה קבוצה כמו דרושפאקה, שקיבלה כניסה אוטומטית בלי שום מסורת ושום ניסיון אירופי מוקדם.

למה כן: הביקור של ג'ורדי ברתומיאו בארנה בסוף נובמבר האחרון עשה בדיוק את מה שאורי אלון ציפה שיקרה: ברתומיאו התרשם מאוד ממפגן הכוח בארנה החדישה, במשחק נגד לובליאנה שמשך כמעט 10,000 צופים. בנוסף, כבר שנה שנייה ברציפות שירושלים מתברגת בעשירייה הראשונה של אירופה (יורוליג ויורוקאפ) במשיכת קהל, כשהיא עוקפת מועדוני פאר כמו צסק"א וברצלונה. 

ברתומיאו בארנה. התרשם מהעוצמות של המועדון // צילום: דני מרון

אז נכון, השוק הישראלי קטן, אבל בדו"חות הכספיים שהיורוליג מציג למשקיעים, הקהל משחק תפקיד עצום. ברתומיאו רוצה קהל במגרשים וירושלים מביאה יותר קהל מכל קבוצה אחרת שמתחרה איתה על הכרטיס האחרון, ואף יותר מכמה קבוצות משוריינות.

סיבה נוספת שנשמעת קצרת טווח אבל משחקת תפקיד היא אמארה סטודמאייר. שימו לב לנתון הבא: כמעט כל הקבוצות שאירחו העונה את ירושלים דיווחו על קפיצה משמעותית במכירת הכרטיסים לעומת התפוסה הממוצעת בשאר העונה.

ממוצע הקהל של ולנסיה העונה ביורוקאפ עומד על 4,689, נגד ירושלים בשלושת משחקי הבית היא משכה 6,246; לובליאנה - 1,840 ממוצע עונתי, נגד ירושלים 2,371; אולם - 4,097 ממוצע עונתי, נגד ירושלים 4,237; ריטאס וילנה - 5,357 ממוצע עונתי, נגד ירושלים 5,933; ניז'ני - 1,338 ממוצע עונתי, נגד ירושלים 1,927; גראן קנאריה - 3,528 ממוצע עונתי, נגד ירושלים 5,202.

כמעט כל הקבוצות שאירחו העונה את ירושלים דיווחו על קפיצה משמעותית במכירת הכרטיסים לעומת התפוסה הממוצעת בשאר העונה. הזינוק הזה מיוחס לאמארה סטודמאייר

שתי הקבוצות היחידות שדיווחו על ירידה בכמות הקהל נגד ירושלים הן זניט סנט פטרסבורג ולוקומוטיב קובאן, ובשניהם הירידה היא קטנה מאוד: ממוצע עונתי של 2,705 צופים לזניט לעומת 2,657 נגד ירושלים, וממוצע של 4,243 לקובאן לעומת 4,122 צופים נגד ירושלים. (*תודה לאייל לוין על נתוני הקהל).

הזינוקים האלו, על פי ההערכות, מיוחסים להגעתו של סטודמאייר העירה. כל קבוצה שאירחה העונה את ירושלים קידמה באגרסיביות את המשחק ברשתות החברתיות באמצעות תמונות וקטעי וידאו של "סטאט". אוהדי ניז'ני אף עיטרו אוטובוס בתמונותיו כמחווה להגעתו. כוכב בסדר גודל כזה מהווה אטרקציה, וג'ורדי ברתומיאו יודע את זה.

סטודמאייר. מושך קהל ברחבי אירופה // צילום: דני מרון

באיירן מינכן/באמברג/אולם

לאלופה הגרמנית מובטח מקום ביורוליג. בירושלים יחזיקו אצבעות לבאיירן או לבאמברג שייקחו את האליפות. במקרה שאולם, שהעונה דורסת את הליגה עם מאזן מטורף של 0-26, תיקח אליפות – הכרטיס האחרון ליורוליג ילך כמעט בוודאות לבאיירן או לבאמברג.

הקבוצות הגרמניות מהוות את התחרות הגדולה ביותר של ירושלים במירוץ. באיירן היא קבוצה בתנופה אדירה, עם צמיחה מתמדת בכמות הקהל והכי חשוב – מועדון מפתח בשוק הגרמני שיש לו חשיבות אסטרטגית ליורוליג. היתרון של ירושלים על באיירן הוא העובדה שהיא הגיעה שלב אחד יותר גבוה ביורוקאפ, וכאמור, הגידול בקהל.

הקבוצות הגרמניות מהוות את התחרות הגדולה ביותר של ירושלים במירוץ. באיירן היא קבוצה בתנופה אדירה, עם צמיחה מתמדת בכמות הקהל והכי חשוב – מועדון מפתח בשוק הגרמני שיש לו חשיבות אסטרטגית ליורוליג

גם באמברג היא קבוצה שתתחרה חזק על הכרטיס הנוסף. לטופ 8 ביורוליג היא לא תגיע העונה, אבל מדובר במועדון שעשה התקדמות עצומה בשנתיים האחרונות והשקיע תקציבים גדולים מאוד כדי לבנות קבוצות יורוליג לגיטימית, ולראייה פיגורה כמו המאמן אנדראה טרינקיירי. ראטיופארם אולם, למרות העונה המקומית הסנסציונית, לא תקבל כרטיס ליורוליג בשום תרחיש למעט אליפות.

באמברג. מועדון שעשה קפיצת מדרגה // צילום: אי.פי

גלאטסראיי

למה לא: בכל עונה הריטואל חוזר על עצמו: גלא בונה סגל מרשים – ובחודש ינואר נגמר הכסף. שחקנים משוחררים או מגישים תלונות לפיב"א על הפרות חוזה. זה קרה גם בעונה שעברה, שבה הקבוצה זכתה ביורוקאפ ולכן חזרה ליורוליג, וזה קרה גם העונה. ביורוליג לא מוכנים להשלים עם אי יציבות כלכלית ולכן סיכוייה של גלא לקבל את הכרטיס האחרון נמוכים. בנוסף, כמות קהל ממוצעת של פחות מ-5,000 צופים למשחק לא מוסיפה לה נקודות זכות.

למה כן: השוק הטורקי, נקודה. טורקיה מספקת ליורוליג משקיעים משמעותיים, וליורוליג יש אינטרס לצרף כמה שיותר קבוצות טורקיות למפעל, כדי לחזק את הקשר עם המשקיעים.

גלאטסראיי. ביורוליג סולדים מההתנהלות הכלכלית של הקבוצה הטורקית // צילום: אי.פי.אי

דרושפאקה

למה לא: חברת "דואוש", שמאמצת את הקבוצה של דיוויד בלאט, היא אחת המשקיעות הגדולות ביורוליג. אלא שגם חברת הענק מזהה שהרומן של דרושאפקה עם היורוליג הולך ומסתיים ועל פי הדיווחים בשנה שעברה היא תעביר את תמיכתה לפנרבחצ'ה. הכסף של "דואוש" היה הסיבה היחידה להכנסתה של דרושאפקה ליורוליג בשנתיים האחרונות, ובלעדיו הקבוצה תיאלץ להסתפק ביורוקאפ.

למה כן: דרושאפקה נותנת עונת יורוליג לא רעה והיא נלחמת על הכרטיס האחרון בטופ 8. אם תצליח, ותעבור שלב נוסף, ייתכן שביורוליג ישתכנעו שמקומה במפעל הבכיר.

בלאט. התמיכה של "דואוש" תיפסק ואיתה גם תמיכת היורוליג? // צילום: אי.פי.אי

חימקי מוסקבה/קובאן

ההערכה היא שאחת מהשתיים תקבל את הכרטיס השני דרך ליגת ה-VTB. כדי שזה יקרה, הן צריכות להגיע לגמר, שככל הנראה יהיה נגד צסק"א שמשוריינת ממילא. ירושלים תקווה שחימקי תצליח להגיע לגמר, ולא זניט, למשל. במקרה כזה, היורוליג עשוי לתת את הכרטיס האחרון לחימקי או לקובאן, כדי לקבל נציגות חזקה מה-VTB.

חימקי מוסקבה הוא מועדון גדול שאמנם קיצץ משמעותית בתקציב שלו לעומת שנים קודמות, אך עדיין מרשה לעצמו לשלם 2.5 מיליון יורו לעונה ל-MVP  הטרי של היורוקאפ, אלכסיי שבד. כניסה מחודשת ליורוליג עשוי להחזיר את התקציב למימדים של השנים האחרונות, וכידוע, היורוליג נוטה לקבל בזרועות פתוחות קבוצות עם תקציבים דימיוניים.

חימקי מוסקבה אמנם קיצצה משמעותית בתקציב, אך כניסה מחודשת ליורוליג עשוי להחזיר אותו למימדים של השנים האחרונות, וכידוע, היורוליג נוטה לקבל בזרועות פתוחות קבוצות עם תקציבים דימיוניים

לוקומוטיב קובאן הוא מועדון שלא מפסיק להתקדם ולצמוח. בשנה שעברה סחף את היורוליג בעונה נהדרת שהסתיימה בפיינל פור, וההדחה העונה מהיורוקאפ בידי מלאגה נחשבת להפתעה גמורה. הסיכויים של קובאן לקבל את הכרטיס שלא דרך ה-VTB נחשבים לפחותים מאלו של חימקי, ולכן סימונה פיאניג'אני יחזיק אצבעות לדושקו איבנוביץ' בהמשך הדרך ב-VTB.

רוצ'סטי וקובאן בארנה. ירושלים תחזיק אצבעות לחימקי // צילום: דני מרון

israelhayom

הכתבות ועידכוני הספורט החמים אצלך בטלגרם

להצטרפות

כך או אחרת, עצוב ששקלול הסיכויים להגיע למפעל הבכיר נוגע למושגים כמו "גודל שוק", "תפוסת קהל" ו"משקיעים עתירי ממון". אבל זה היורוליג, וזה הזמן של אורי אלון להפעיל את כל הקסם האישי על החבר מספרד. מה שבטוח: אליפות בישראל בוודאי לא תזיק לסיכויים.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו