בנציון נתניהו // צילום: זיו קורן // בנציון נתניהו // צילום: זיו קורן

חודשיים לפני: בנציון נתניהו ז"ל הזהיר מפני תוצאות ה"אנשלוס"

ינואר 1938: אביו של רה"מ שוחח עם אלכסנדר אהרנסון ואמר כי יש לעשות הכל כדי למנוע את סיפוח אוסטריה לרייך השלישי • מי שהמליץ לאהרנסון להיפגש עימו היה טשרניחובסקי

המסמכים ההיסטוריים מגלים: במהלך שיחה משנת 1938 התייעץ אלכסנדר אהרנסון, אחיו של ראש מחתרת ניל"י, עם אביו של רה"מ בנימין נתניהו, בנציון נתניהו.

 בשיחה מתאריך 31.1.38 שאל אהרנסון, שהיה בעל מעמד בולט ביישוב היהודי, את נתניהו אם עדיף לרכז מאמץ מדיני לטובת יהדות אוסטריה, או במניעת האנשלוס. נתניהו השיב שלדעתו חשוב יותר לעשות הכל למניעת האנשלוס. 

היטלר ביצע את האנשלוס (סיפוחה של אוסטריה לרייך השלישי, שהתרחש ב־13.3.38) כחודשיים לאחר הפגישה בין נתניהו לאלכסנדר אהרנסון. 

המסמך שנחשף

בעקבות אותו סיפוח הפכה המדינה האוסטרית למחוז ברייך הגרמני, מהלך שלא נבלם על ידי המעצמות. היה זה שלב חשוב בהידרדרות למלחמת העולם השנייה - ולשואה.

המסמך נמסר שלשום לנתניהו במהלך ביקור במוזיאון ניל"י בזכרון יעקב. במוזיאון הציגו אוצרי המוזיאון מסמכים הקשורים לאביו של רה"מ, בנציון נתניהו, כשהיה בן 28.

שאול טשרניחובסקי // צילום: לע"מ

מסמך אחר הוא מכתב המלצה ששיגר המשורר שאול טשרניחובסקי לאהרנסון. "אני מציע לכבודו", כותב טשרניחובסקי, "לקבל לשיחה את מר ב. נתניהו, לשעבר העורך של העיתון היומי 'הירדן' וכיום העורך של 'הספרייה המדינית' שבה נתפרסמו כתבי נורדאו והרצל, לשיחה בקשר עם הצעה ספרותית". 

טשרניחובסקי, שהכיר את נתניהו עוד מזמן שפירסם שירים משלו בירחון הספרותי "ביתר", שנתניהו הקים יחד עם חברו יוסף אור, המשיך וכתב, "אני בטוח, שמשיחה זו עלולה לצמח תועלת מרובה".

israelhayom

הכתבות ועידכוני הספורט החמים אצלך בטלגרם

להצטרפות
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו