דרעי נגד יוסף: המרוץ לגלימת הראשון לציון נמצא בעיצומו

שתי המשפחות החזקות בש"ס נאבקות על תפקיד הרב הספרדי הראשי • הרב דוד, בנו של הרב עובדיה, מתמודד מול הרב יהודה, אחיו של אריה • במי יבחר הרב הראשי המכהן, אחיו של הראשון ומחותן של השני?

הראשון לציון יצחק יוסף. צילום: אורן בן חקון

בחודשים האחרונים מתנהל מתחת לפני השטח קרב לקראת הבחירות לרבנות הראשית, כאשר בצד הספרדי מתמודדים שני אריות ראש בראש.

הראשון לציון הרב יוסף: אם יכריחו אותנו ללכת לצבא - ניסע כולנו לחוץ לארץ (09.03.24)

בצד אחד ניצב הרב דוד יוסף, אחיו של הרב יצחק יוסף ובנו של הרב עובדיה יוסף, שכיהן עד לא מכבר כחבר מועצת חכמי התורה של ש"ס. בצד האחר נמצא הרב יהודה דרעי, אחיו של יו"ר ש"ס אריה דרעי, שמשמש כרבה של העיר באר שבע וכחבר מועצת הרבנות הראשית. 

הרב יוסף אומר שאביו המנוח, הרב עובדיה, הבטיח לו שהוא יהיה רב ראשי, ולכן הוא מבקש מהנהגת ש"ס לכבד את בקשת אביו, מייסד המפלגה. מצד שני, לאריה דרעי, מנהיג ש"ס, יש הזדמנות פז להגשים את חלום חייו ולהביא את אחיו לכס הרבנות הראשית.

יהודה דרעי אחיו של דרעי, צילום: דודו גרינשפן

אריה דרעי, שמכיר היטב את יוסף עוד מימי בחרותם בישיבת חברון, יודע שהוא אדם שעושה את מה שרואה בעיניו לנכון, ולכן הוא מנסה למצוא דרך להגיע להסכמה ללא עימות. לכן, הוצע לאחרונה ליוסף לפרוש מההתמודדות ובתמורה לקבל את הרבנות בעיר ירושלים. הוא סירב.

חורש את הארץ

גם יוסף לא נח. בשנה האחרונה הוא חרש את הארץ כדי לקדם את מועמדותו. אין כמעט רב שאליו הוא לא עלה וביקש שיתמוך בו - כולם זוכים לביקורים שנמשכים שעות ארוכות. "אחרי שהרב דוד עלה לרב וישב אצלו במשך למעלה משלוש שעות, יהיה לו קשה מאוד שלא לבחור בו", אומר ל"ישראל היום" גורם המקורב לאחד הרבנים.

הרב דוד יוסף,

מי שקרוע פה בין שני המועמדים הוא כמובן הרב הראשי המכהן, יצחק יוסף, שצריך לבחור בין אחיו לבין מחותנו. יוסף אמנם שומר, בינתיים, על ניטרליות, אולם מתחת לפני השטח, נראה כי אנשיו לא רוצים שעוד מישהו ממשפחתו יקבל את כס הראשון לציון. הם רוצים שהרב יצחק יישאר כסמכות הרבנית העליונה וכמנהיג תנועת ש"ס הבלעדי – היורש הבלתי מעורער של הרב עובדיה.

גורם המעורב בבחירות לרבנות הראשית סיפר ל"ישראל היום" כי "ש"ס מסובכת פה עד העצם, כי גם אם יהודה דרעי ייבחר, הרב יוסף יעשה לאחיו כאב ראש גדול על כך שלא כיבד את הבטחתו של אביו".

הבטיח לבנו? הרב עובדיה יוסף (ארכיון), צילום: יונתן זינדל

המנצח במרוץ הזה ייקבע באופן רשמי ב־30 במאי על ידי אסיפה שמורכבת מ־150 חברים, 80 מתוכם רבנים ו־70 אנשי ציבור (נציגי הערים והמועצות הגדולות). הרב יוסף אמנם נמצא בקשרים טובים עם רבים מהם, אולם אריה דרעי, שהיה עד לאחרונה שר הפנים, שולט שליטה כמעט מוחלטת במועצות הדתיות ובראשי הערים מטעם תנועת ש"ס. אנשיו משתמשים בכל הנכסים האלה כדי למנות את דרעי לתפקיד.

ארבעת השבועות שנותרו עד להכרעה יחשפו ידו של מי תהיה על העליונה.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר