סיבה לדאגה : ירידת דמי השכירות נבלמת

ממוצע המחירים הארצי עדיין נמוך יותר בהשוואה לתקופה שלפני7 באוקטובר, אבל במספר ערים גדולות נרשמו עליות קלות בחודש האחרון * אנשי המקצוע מעריכים כי תיתכן עליית מחירים משמעותית בקיץ, בשל היצע הדירות שעדיין רחוק מלענות על הביקוש

ירידת דמי השכירות. צילום: שאטרסטוק

התנודות בשוק הנדל"ן נמשכות. מי שהשכיל לנצל בתקופה האחרונה את המצב בשוק הדירות השכורות וחתם על חוזה במחיר נוח יחסית, יכול לחייך לעצמו בסיפוק. אבל החגיגה נגמרה: ממוצע המחירים הארצי אמנם עדיין נמוך יותר בהשוואה לתקופה שלפני המלחמה, אך ירידות המחירים נבלמו.

כך למשל ירושלים מתנתקת מהמגמות האחרונות בשוק, עם עליות מחירים של שבעה אחוזים בשנה, וחיפה עם עליות של 4.5 אחוזים. חשוב להדגיש כי העליות הללו באות דווקא על רקע ירידה של 2.5 אחוזים בממוצע הארצי במחירי השכירות.

בתל אביב רצף ירידות המחירים שנמשך כבר חמישה חודשים נעצר גם הוא ועבר לעליות קלות - 0.4% בהשוואה לחודש הקודם - וגם בחלק מהערים הגדולות האחרות רואים חזרה לעליות מחירים מתונות. ניכר, אם כך, שהשוק סיים את תקופת ירידות המחירים שהחלו מיד לאחר שביעי באוקטובר.

בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד, עדיין ניתן לראות בחלק מהערים מחירים יותר נמוכים וכך, כאמור, גם בממוצע הכלל ארצי. לאורך השנה האחרונה היצע הדירות במדינה המשיך לרדת ועובדה זאת מחזקת את ההערכה שנראה התאוששות בשוק וחזרה - ככל הנראה כבר בקיץ הקרוב - להתייקרות מחירים ככל שהמשק יחזור לשגרה, ובהנחה שלא נראה הסלמה משמעותית בצפון.

עלייה באזור המרכז

חברת הפינטק WeCheck המתמחה בשוק הנדל"ן, השכירות והמשכנתאות, פרסמה לאחרונה את נתוני שוק השכירות בישראל נכון לחודש מרץ 2024. הנתונים מבוססים על מידע אמת מעשרות אלפי דירות ברחבי הארץ ועל מחירי חוזי השכירות הסופיים בהן. נתונים אלו מתעדכנים מדי חודש וזמינים גם במערכת RentAI, המציגה נתוני שכירות עדכניים ברחבי הארץ עד לרזולציה של שכונות ורחובות.

המספרים של חודש מרץ על שוק השכירות מצביעים על סנונית ראשונה לסיום מגמת ירידות המחירים תוך התמתנות קלה בירידה בהיצע הדירות מחודש לחודש. שיאניות המחירים מקרב הערים הגדולות הן תל אביב, הרצליה וירושלים. בתחתית הרשימה נמצאות באר שבע, חיפה ואשקלון. העיר עם ההתייקרות החדה ביותר היא חולון שרשמה עלייה של שני אחוזים במחיר השכירות הממוצע בחודש אחד.

"הירידות החדות בהיצע הדירות להשכרה מתחילות להתמתן אך עדיין נותרות דו ספרתיות, כאשר הירידה במהלך חודש מרץ עומדת על 11.3 אחוז לעומת יותר מ־18 אחוז בחודש פברואר", אומר מנכ"ל WeCheck רמי רונן, "גם במגמה השנתית, היצע הדירות להשכרה בישראל נמוך בכעשרה אחוזים בהשוואה למרץ של השנה שעברה. למרות הירידה בממוצע הארצי, ערים במרכז דווקא נהנו מעלייה בהיצע הדירות משנה לשנה, ככל הנראה בעקבות כניסה של דירות אירוח לשוק עקב המלחמה. תל אביב למשל, חוותה קפיצה של יותר מעשרים אחוזים בהיצע הדירות להשכרה בין מרץ 23' למרץ 24'".

נמשכת הירידה השנתית

במקביל למגמות בהיצע הדירות, מוסיף רונן, מחירי השכירות הגיעו לקיפאון וכאמור מסתמן היפוך מגמה עם עליית המחירים. מחירי השכירות ירדו החודש ב־0.4% בלבד בממוצע הארצי, כאשר בחלק מהערים הגדולות כבר רואים עליות מחירים מתונות כגון חיפה עם עלייה של 1.1% מהחודש הקודם, באר שבע (עלייה בשיעור זהה) ותל אביב.

גם בהסתכלות שנתית, מרבית הערים המרכזיות מצויות בפער של אחוזים בודדים ממחירי השכירות לפני שנה, כאשר יש ערים שאף התייקרו ב־12 החודשים האחרונים, כדוגמת חיפה (4.5%), ירושלים (7%), הרצליה (3%) ופתח תקווה (2.2%).

ובכל זאת איפה עדיין יש ירידות משנה שעברה? הירידה החדה ביותר היא באשקלון, בעקבות המלחמה - 3.3% - ולאחר מכן תל אביב עם ירידה שנתית של 3.1%. חולון בירידה שנתית של 2.7% וראשון לציון עם ירידה של 1.4%.

"במבט קדימה, לפי המחקר, אנו צופים היפוך מגמה בשוק וחזרה לעליות מחירים", מסכם רונן את הנתונים, "הביקוש הגדול לדירות לקראת שנה הלימודים האקדמית והתקופה הרותחת בשוק השכירות בכל קיץ, צפויים לגרום להמשך הקיטון בהיצע. חשוב לזכור שהשוק מתנהל בשגרת מלחמה, ולכן אירועים משמעותיים כגון פתיחת מערכה בלבנון או מול איראן עלולים לשנות מהיסוד את התנהגות השוק".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר