בניין ההסתדרות. צילום: יהושע יוסף

ניצחון להסתדרות: עשרות אלפי גמלאי שירות המדינה ימשיכו לקבל את השלמת תוספת היוקר במלואה

המדינה החליטה על הפחתת הקצבה באופן חד צדדי בטענה ש"נפלה טעות באופן חישוב רכיב השלמה לתוספת יוקר" במשכורת הקובעת לפנסיה • בית הדין האזורי לעבודה קיבל את עמדת ההסתדרות וקבע כי גמלאי שירות המדינה ימשיכו לקבל את התוספת המוסכמת • יו"ר ההסתדרות ארנון בר-דוד: "נמנעה הפחתה של מאות שקלים בקצבה החודשית של פורשי שירות המדינה"

בית הדין האזורי לעבודה בירושלים קיבל אתמול (רביעי) את עמדת ההסתדרות, וקבע כי כל הגמלאים והשארים בפנסיה תקציבית בשירות המדינה ימשיכו לקבל את "רכיב השלמה לתוספת יוקר" (מקדם 3.82%), כפי ששולם עד היום.

בית הדין דחה את טענות המדינה וקבע כי אופן תשלום התוספת עד היום היווה יישום של הסכמות קיבוציות בין המדינה להסתדרות וכי המדינה לא הוכיחה קיומה של טעות או תקלה באופן חישוב ותשלום התוספת. בהתאם לכך, היא מנועה מביצוע שינוי כלשהו בתשלום הקצבאות.

גימלאים בתור לבנק. (ארכיון), צילום: אי.אף.פי

ההסתדרות פנתה בשנת 2021 לבית הדין, אחרי שמשרד האוצר שלח הודעה לקונית לפורשי שירות המדינה בפנסיה תקציבית, שלפיה החל מקצבת חודש מאי 2021 תבוצע הפחתה בקצבתם. המדינה החליטה על הפחתת הקצבה באופן חד צדדי ומבלי להקדים כל פניה להסתדרות, וזאת בטענה ש"נפלה טעות" באופן חישוב "רכיב השלמה לתוספת יוקר" במשכורת הקובעת לפנסיה. זאת לאחר שהמדינה שילמה את "רכיב השלמה לתוספת יוקר" באותו אופן לכל הגמלאים והשארים למעלה מ-30 שנה, ותשלום התוספת נעוץ בחוק שהוא פרי הסכמות בין המדינה לבין ההסתדרות.

בית הדין נעתר אז לבקשת ההסתדרות והוציא צווי מניעה שימנעו את ביצוע ההפחתה בקצבה, עד לסיום בירור התיק. כעת, פסק ההרכב כי לא הוכחה על ידי המדינה טעות או תקלה בחישוב ובאופן תשלום השלמת תוספת יוקר לזכאים לקצבאות (פורשים ושאירים), ולכן המדינה מנועה מלהורות על שינוי אופן חישוב ותשלום התוספת.

כלומר, על המדינה להמשיך ולשלם לגמלאים ולשארים את התוספות בקצבתם כפי ששולמה עד היום. יתר על כן, הפחתת קצבאות הגמלאות שפרשו החל מחודש ינואר 2021 עקב שינוי חישוב ותשלום התוספת אינו כדין, ועל המדינה להשיב להם את כל הסכומים שהופחתו מקצבתם בגובה עשרות ואף מאות שקלים לחודש.

יו״ר ההסתדרות ארנון בר דוד, צילום: מורג ביטו

"אני מברך על החלטת בית הדין האזורי לעבודה בירושלים, שקיבל את עמדת ההסתדרות, ומנע הפחתה של עשרות ואף מאות שקלים בקצבה החודשית של פורשי שירות המדינה", אמר יו"ר ההסתדרות ארנון בר-דוד והוסיף: "ההסתדרות לא אפשרה – ולא תאפשר – למשרד האוצר לפעול באופן חד צדדי נגד גמלאי משרדי הממשלה, הרשויות המקומיות וגופים נוספים במגזר הציבורי. נמשיך להגן על זכויותיהם של עובדות ועובדי המגזר הציבורי במהלך העבודה וגם אחרי הפרישה".

יו"ר הסתדרות עובדי המדינה, עו"ד אופיר אלקלעי התייחס גם הוא להחלטת בית הדין לעבודה ואמר: "ההחלטה היא הישג גדול לטובת עשרות אלפי גמלאי שירות המדינה, שיוסיפו לקבל את השלמת תוספת היוקר במלואה - כפי שנעשה כבר שלושים שנה. אני מודה לשותפים בהסתדרות על העמידה הבלתי מתפשרת על זכויותיהם של גמלאי שירות המדינה".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו