X

ההמצאה שתיתן לכם סוף סוף שקט תשנה את חייכם

רעשי רקע מפריעים לכם לעבוד? לישון? לצפות בערוץ שאתם אוהבים בזמן שהילדים צופים בפעם ה-4,205,287 ב"בייבי שארק"? פתרון חדש יכול לפתור את בעיית הרעש בחייכם אחת ולתמיד

בחור לובש אוזניות מבטלות רעשים באופן-ספייס. צילום: מערכת feedy באמצעות הבינה המלאכותית ideogram

בעולם המודרני הרועש, החיפוש אחר שקט ושלווה מרגיש כמו מאבק תמידי. רעש הוא יותר מסתם מטרד – הוא יכול להשפיע על הפריון שלנו בעבודה ואפילו על בריאותנו. אבל טקסטיל חדשני שפותח על ידי חוקרים מ-MIT יכול לעזור להשתיק צלילים לא רצויים. ביקשנו מ-Claude להסביר לנו איך זה אמור לעבוד.

המפתח הוא הטמעת סיבים מיוחדים, העשויים מחומרים פּיאֶזוֹאלקטריים, בבדים ארוגים מסורתיים כמו משי. לחומרים פיאזואלקטריים יש את היכולת הייחודית להמיר מתח מכני (פיאזו הוא לחץ ביוונית) לאנרגיה חשמלית ולהיפך. על ידי שילוב סיבים אלה בבד, צוות MIT יצר בד שיכול "לשדר" גלי קול כשהוא מוזן בזרם חילופין. בניסויים שלהם, דגימת בד משי בעובי של 130 מיקרון בלבד הצליחה לפלוט צלילים של עד 70 דציבלים – בערך ברמה של שיחה טיפוסית. אבל חשוב מכך, החוקרים מצאו שתי דרכים שונות שבהן ניתן להשתמש במערכת ’רמקולי’ הבד הזו כדי להפחית רעש לא רצוי.

הגישה הראשונה משתמשת בהפרעות הרסניות, הפולטות גלי קול מדויקים שהם הפכים לרעש הנכנס כדי לבטל אותו – בדומה לאופן שבו עובדות אוזניות ביטול רעשים, אך בקנה מידה גדול יותר. באמצעות שיטה זו, הבד הפיאזואלקטרי הצליח להפחית את צלילי הסביבה עד 37 דציבלים. מבטיחה עוד יותר הייתה יכולתו של הבד לשכך רעשים החודרים דרך משטחים מוצקים, כמו קירות או רצפות, עד 75%. הדבר הושג על ידי שימוש בסיבים פיזואלקטריים ליצירת רעידות ש"הרגיעו" את גלי הרטט הנכנסים, ומונעים מהם להפיץ קול.

שלא כמו ביטול רעשים מבוסס הפרעות, שפועל רק באזור מקומי, גישת בקרת הרטט יכולה תיאורטית להשקיט צלילים בחלל סגור שלם. כמו כן היא מאפשרת לכוונן את המאפיינים האקוסטיים של הבד עבור סביבות שונות.

האפשרויות הן עצומות – מווילונות וריפוד בולמי רעש ועד תאי מטוסים שקטים יותר וחללי משרדים פתוחים שקטים. החומרים קלים, דקים וגמישים, ומציעים יתרונות על פני משטחי בידוד מגושמים הקיימים כיום.

"הרבה יותר קל ליצור רעש מאשר שקט", ציין פרופסור יואל פינק, ממובילי המחקר. "עבודה זו מספקת מנגנון חדש ליצירת חללים שקטים באמצעות יריעה דקה של בד בלבד".

הטכנולוגיה עדיין נמצאת בשלב מוקדם, אך הצוות צופה שימוש בה במערכות עתידיות כדי להשקיט אפילו את סביבות הרעש המורכבות ביותר. קודם הם צריכים להבטיח את העמידות והמעשיות של הסיבים החכמים הללו.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר