X

ההבדל בין "לא דתי" ל"לא מאמין" מעולם לא היה גדול יותר

נתונים מראים שיותר ויותר אנשים מזדהים כלא דתיים – אך מצד שני, אחוז האנשים שמצהיר על חוסר אמונה באלוהים לא עולה. מה ההבדל בין התרחקות מהדת להכחשה שלה?

גבר דתי מוריד את הכיפה. צילום: מערכת feedy באמצעות הבינה המלאכותית ideogram

בשנים האחרונות דובר רבות על הקרב בין מאמינים לאתאיסטים – אבל אם לשפוט לפי סקרים אחרונים בארה"ב, נראה שהעתיד טמון לא בחוסר אמונה מוחלט שמסתיים בסימן קריאה (“אין אלוהים!”), אלא בהצבת האמונה בסימן שאלה (“האם יש אלוהים?”). בעזרת Claude נסביר את ההבדל.

מחקר שערכו כריסטופר שייטל וקייטי קורקורן מאוניברסיטת וירג’יניה המערבית מצא כי בעוד שאחוז האמריקאים שמדווחים על עצמם ככאלה שאינם מזדהים או קשורים לאף דת עלה לכ-30%, רק כ-4% מזדהים כאתאיסטים הדוחים על הסף את האמונה באלוהים.

הבלתי קשורים מציגים מגוון תיאולוגי: חלקם עדיין מגיעים לטקסים דתיים מדי פעם או מאמינים בכוח עליון בגרסה כזו או אחרת, בעוד שאחרים דוחים לחלוטין מושגים על טבעיים. על פי המחקר, לסטיגמה יש תפקיד מרכזי – למרות החילון הגובר, אתאיסטים עדיין מעוררים חשדנות וחוסר סובלנות בקהילות אמריקאיות רבות, במיוחד שמרניות. נראה שהמחיר החברתי הזה מרתיע חלק מהמתרחקים מדתם מלתייג את עצמם באופן גלוי כאתאיסטים, גם אם הם כבר אינם מאמינים באלוהים.

"שמרנים פוליטיים נוטים פחות להזדהות כאתאיסטים, גם אם הם לא מאמינים באלוהים – קצת פחות מ-39% מהלא-מאמינים מרקע 'שמרני במיוחד' קוראים לעצמם אתאיסטים, לעומת 72% מהלא-מאמינים מרקע 'ליברלים במיוחד'", כותבים החוקרים.

גזע ואתניות מעצבים גם הם את הנכונות להזדהות כאתאיסט: אנשים שכבר מתמודדים עם סטיגמה הקשורה לגזע או למוצא אתני נמצאו בסבירות נמוכה בהרבה (50-75% פחות) להוסיף לכך גם את הזהות האתאיסטית והעלויות החברתיות הנלוות לה בהשוואה לעמיתיהם הלבנים וההיספנים.

לרמות ההכנסה הייתה השפעה הפוכה: עם כל עלייה במדרגת ההכנסה, אנשים היו בסבירות גבוהה יותר בכ-5% לאמץ בגלוי השקפת עולם אתאיסטית, מה שמצביע אולי על חוסן רב יותר נגד סטיגמות.

החוקרים בדקו גם מה גורם לאנשים לאבד את האמונה מלכתחילה. כצפוי, ככל שהאמונה של האדם באלוהים חזקה יותר במהלך גיל ההתבגרות, כך יורד הסיכוי שיאבד אותה לחלוטין כמבוגר. אבל גם כוחות חברתיים אחרים פעלו: אלה מרקע עשיר יותר ואלו שחיים בקרב רבים אחרים המזדהים כאתאיסטים נטו יותר לאבד את אמונתם לאורך זמן. החוקרים מציעים שכמו אמונה אדוקה, עושר עשוי לספק "ביטחון קיומי" שמפחית את הצורך הנתפס באמונות חיצוניות.

הממצאים ממחישים את הרשת המורכבת של כבלים חברתיים, תרבותיים וכלכליים המעצבים את האמונות והזהויות הרוחניות האישיות שלנו, לא פחות משכנוע טהור בלבד.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר