בדיקת אולטרסאונד. צילום: GettyImages

שינוי קטן בתפריט של נשים עשוי למנוע מומים מולדים

אנחנו מוסיפים אותו לאוכל כמעט בהיסט הדעת – אבל מלח שולחן עשוי לטמון בחובו פוטנציאל לסיוע בהתגברות על אחת הבעיות המצערות ביותר בעולם

הוספת ויטמין חיוני למלח יכולה להפוך אותו לכלי רב עוצמה למניעת מומים מולדים ברחבי העולם – כך קובעת קבוצה של 11 חוקרים מהודו, ארה"ב, קנדה ובריטניה בממצאים שפורסמו לאחרונה בכתב העת JAMA Network Open וננסה להבין בעזרת Claude.

חומצה פולית היא חומר תזונתי חיוני לפני ובמהלך הריון מוקדם, כדי לקדם התפתחות תקינה של המוח ועמוד השדרה של התינוק. בעוד שלמעלה מ-65 מדינות מעשירות כיום מוצרי דגנים בחומצה פולית, ליותר מ-100 חסרות תוכניות כאלו בשל אתגרים לוגיסטיים ופוליטיים, מה שמשאיר נשים רבות בסיכון למחסור בחומצה פולית ומומים מולדים.

הניסוי הקליני שערכה הקבוצה בדרום הודו כלל 83 נשים לא הרות בגילאי 18-45, שצרכו מלח מועשר בחומצה פולית במשך ארבעה חודשים. התוצאות היו מדהימות: רמות הפולאט שלהן עלו פי 3.7, והגיעו לרמות שהוכחו במחקרים קודמים כמונעות מומים בתעלה העצבית.

"הוכחנו שחומצה פולית יכולה להיכנס לדם דרך מלח", אמר הכותב הראשי, ד"ר ג'וגי פַּטיסאפוּ, נוירוכירורג מאוניברסיטת מרכז פלורידה. "אני מקווה שמדינות שעדיין לא יישמו תוכניות העשרה יכולות כעת להסתכל על התשתיות שלהן ולהבין שהעשרת מלח זולה וממש קל להוסיף את כמות החומצה הפולית הדרושה להצלת חיים".

לדבריו, העשרת המלח בוויטמין החשוב משנה את צבעו של המלח לצהבהב, "אבל למשתתפות לא היה אכפת, ואנחנו יודעים שזה עובד. מה שאנחנו צריכים עכשיו זה פעולה".

על פי הערכות, כ-260,000 תינוקות ברחבי העולם מושפעים מדי שנה משדרה שסועה (ספינה ביפידה) וחוסר מוח (אנאנצפלוס), מומים מולדים הרסניים, ולעיתים קטלניים, הנגרמים כתוצאה מהיווצרות צינור עצבי לא תקין. "אלה הם מומים מולדים הניתנים למניעה, וברגע שזה קורה, אי אפשר לרפא את זה”, אומרת ד”ר ויג’איה קַנְצֶ’רְלַה מאוניברסיטת אֶמוֹרי בג’ורג’יה. "ניתוחים וטיפול קליני הם יקרים, ובמידה רבה אינם זמינים במדינות בעלות הכנסה נמוכה ובינונית. בשל כך, רוב התינוקות (שנולדים עם המומים הללו) מתים".

היא ממשיכה: "זה נושא של זכויות אדם, שכולם צריכים להיות מודאגים לגביו וצריכים לשאוף למצוא פתרונות חלופיים שמונעים מהתנאים האלה להתרחש מלכתחילה, לא משנה היכן נולד (הילד). אנחנו מראים שלמלח יש פוטנציאל לסגור את פער המניעה עכשיו".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו