X

הילד קיבל ציון נמוך? יכול להיות שזו הסיבה המרגיזה

הורים טוענים לעתים קרובות שמורים קשוחים מדי עם ילדיהם בחלוקת הציונים מסיבות שונות – אם זה מין, עדה או אפילו סתם שיפוט מוקדם. אבל מחקר חדש גילה גורם שמצד אחד לא ניתן להתווכח על קיומו, ומצד שני אי אפשר להאשים בו אף אחד, משום שהוא לא נעשה במודע

תלמיד עצוב מחזיק מבחן עם ציון שלילי. צילום: מערכת feedy באמצעות הבינה המלאכותית ideogram

הרגלי לימוד, מעורבות בכיתה ויכולת אינטלקטואלית גולמית משחקים תפקידים מרכזיים בציונים שהילדים מקבלים בסופו של דבר. עם זאת, מחקר חדש חשף גורם מפתיע שעשוי לקפח תלמידים מסוימים בחלוקת הציונים – ולא חשוב כמה טובים הם באמת. הסתייענו ב-Claude כדי ללמוד את המסקנות.

חוקרים מאוניברסיטת מישיגן ניתחו מעל 30 מיליון רשומות ציונים וגילו מגמה מרגיזה: תלמידים עם שמות משפחה מאוחרים יותר באלפבית קיבלו ציונים נמוכים יותר בממוצע בהשוואה לאלה בעלי שמות משפחה המתחילים באותיות הראשונות. הסיבה: הטיית סדר רציף כאשר מורים מדרגים מטלות מקוונות לפי סדר אלפביתי של שמות המשפחה של התלמידים.

הממצאים מראים דפוס ברור של ירידה ברמת הציונים ככל שהמורים התקדמו במשימות. סטודנטים עם שמות משפחה המתחילים באותיות האחרונות קיבלו 0.6 נקודות פחות מתוך 100 בהשוואה לחבריהם ששמות המשפחה שלהם נמצאים בתחילת האלפבית. אצל מורים שבדקו את העבודות לפי סדר הפוך, הפער התהפך.

"אנחנו מבלים זמן רב במחשבה על איך להפוך את הציון להוגן ומדויק, אבל אפילו בשבילי זה היה ממש מפתיע שסדר הבדיקה גורם לכזה הבדל", אמרה ג'ון לי, פרופסור בבית הספר למנהל עסקים על שם רוס באוניברסיטה.

למרות שפער של 0.6 נקודות עשוי להיראות קטן, הוא השפיע באופן משמעותי על הממוצעים הכוללים של התלמידים, שמשפיעים על סיכויי קבלה לעבודה. תלמידים עם שמות מאוחרים יותר באלפבית קיבלו ביקורות שליליות יותר ופחות מנומסות על העבודות שהגישו, מה שנובע בבירור מעייפות גוברת וסבלנות פוחתת מצד המורים ככל שהם מתקדמים בבדיקת העבודות. החוקרים מצביעים על עייפות קוגניטיבית וירידה בתשומת הלב.

"המסקנה שלנו היא שאולי זה משהו שקרה באופן לא מודע על ידי הבודקים, אך למעשה יוצר השפעה חברתית אמיתית", אמרה הלן (ג’יהאן) וואנג, דוקטורנטית באוניברסיטה שהשתתפה במחקר.

התיקון פשוט יחסית: לשנות את הגדרות ברירת המחדל במערכות בדיקת עבודות לסדר אקראי, כך שלא אותם תלמידים יהיו תמיד לקראת הסוף, ולשכור עוד בודקים, כדי לחלק את עומס העבודה ולמנוע מצב בו הם מתעייפים ונעשים חסרי סבלנות.

בעבר נחקרו הטיות ציונים לפי מגדר, גזע והרגלי היגיינה של תלמידים – אך ההטיה לפי שם המשפחה התחמקה מתשומת לב עד כה. תלמידים מתמודדים כיום עם לחצים עצומים, והממצאים החדשים חושפים גורם שניתן לטפל בו בקלות יחסית, וכך למנוע השפעה שלילית נוספת ובלתי מוצדקת על עתידם.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר