X

איך עכברוש באסלה כמעט הוביל למותו של גבר קשיש?

גבר קשיש שבסך הכל רצה לבקר בשירותים כמעט מת לאחר שמצא עכברוש באסלה וננשך על ידי בעל החיים. הרופאים אומרים שלמרות שמדובר במקרה נדיר, הוא מדאיג למדי

עכברוש באסלה. צילום: מערכת feedy באמצעות הבינה המלאכותית ideogram

ביקור שגרתי בשירותים הפך למסע ייסורים מצמרר עבור גבר בן 76 בקנדה, שהסתיים בבית חולים. האיש, המתגורר במונטריאול, מצא את עצמו מול יריב בלתי צפוי כאשר עכברוש שארב באסלה שלו נשך שתיים מאצבעותיו. נעזרנו ב-ChatGPT כדי לתקצר את הסיפור, שהפך למחקר רפואי חריג ופורסם בכתב העת Canadian Medical Association Journal.

האיש גילה את העכברות כאשר נכנס לשירותים, ובמהלך ניסיון להרחיק אותו מהאסלה נשך העכבר שתיים מאצבעותיו. הוא הגיע למרכז רפואי וקיבל טיפול בפצע וחיסון-תגבור (בוסטר) נגד טטנוס. תחילה נראה היה שהוא בדרך להחלמה – אך כמעט שלושה שבועות לאחר מכן הוא חזר לבית החולים עם תסמינים של חום, כאבי ראש וכאבי בטן.

עד מהרה גילו הרופאים כי האיש סובל מזיהום פטוספירוזיס – זיהום חיידקי המועבר מבעלי חיים לבני אדם. פטוספירוזיס, המכונה גם מחלת וייל, מידבקת בדרך כלל באמצעות מגע עם שתן של בעלי חיים נגועים, או מים ואדמה מזוהמים. במקרה זה, החיידקים מצאו את דרכם לזרם הדם של הגבר דרך פצעי הנשיכה שגרמה החיה. הידבקות בצורה זו נדירה מאוד, שכן לעתים רחוקות בלבד אנשים נאבקים בידיהם בעכברושים וחולדות.

מצבו של האיש הידרדר במהירות, והוא סבל מהפרעה בתפקוד של איברים רבים ומאלח דם, עד כדי סכנת חיים. בזכות התערבות רפואית מהירה, שכללה אנטיביוטיקה וטיפולים לתיקון נזק שנגרם לכליות ורמות נמוכות של טסיות דם, בריאותו השתפרה בהדרגה. לאחר תקופת אשפוז ביחידה לטיפול נמרץ, הוא שוחרר בסופו של דבר.

פטוספירוזיס מהווה איום בריאותי עולמי, למרות היותה נדירה יחסית, כאשר מיליוני מקרים מדווחים מדי שנה ברחבי העולם. רוב הזיהומים מביאים לתסמינים קלים בלבד, אך מקרים חמורים עלולים להוביל לסיבוכים מסכני חיים, מה שמדגיש את החשיבות של גילוי וטיפול מוקדמים.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר