X

עצוב: הקופים ש"שוחררו" סירבו להבין שהם חופשיים

חוקרים הבחינו בכך שקופים בגן חיות ששיפר משמעותית את תנאי המחיה שלהם נשארו "שבויים" בשטח הכלובים הישנים שלהם, למרות השקעת הענק שנעשתה כדי להקנות להם סביבה טבעית וחופשית יותר

קוף שימפנזה. צילום: איי.אף.פי.

גני חיות מודרניים שואפים ליצור בתי גידול טבעיים ככל הניתן עבור בעלי החיים, אך מחקר חדש ומפכח מגלה את הצלקות הפסיכולוגיות שהשבי עלול לגרום לחיות. המחקר חושף את קיומם של "כלובים בלתי נראים" בתפישתן של חיות שסבלו מתנאי כליאה בשלבים מוקדמים של חייהן. הסתייענו ב-Claude כדי ללמוד על התגלית העגומה.

המחקר המדובר עסק בקבוצה של שמונה שימפנזים בגן החיות של יוהנסבורג בדרום אפריקה, ששטח הכלוב שלהם שופץ והוגדל בשנת 2004. מכלאות הבטון הישנות, בגודל 10X10 מטר, הוחלפו בבית גידול רחב ידיים של 2,500 מ"ר עם דשא, עצים, סלעים ונחלים.

עם זאת, כאשר מדענים מאוניברסיטת אוסטרליה המערבית צפו בשימפנזים חמש שנים לאחר השיפוץ, התנהגותם נראתה מוזרה – נראה היה שהקופים מגבילים את עצמם לחיות בשטחים התואמים את גודל הכלובים הזעירים המקוריים שלהם, למרות הרחבתם. "השימפנזים העדיפו לבלות בחלל שהיה המתחם המקורי שלהם, ויצרו קבוצות שנצמדו לגבולות הדוקים להפליא", כתב לוּק מַנְגַליסוֹ דַנְקֶן, ממובילי המחקר. "זה כאילו כלוב בלתי נראה הקיף את הקבוצות". קבוצות השימפנזים התקבצו יחד בתוך גבולות המשקפים את שטחי המגורים הקודמים שלהם, אפילו כאשר נעו אל יתר שטחי בית הגידול הגדול יותר.

אמנם, לפי מחקרים אחרים, רווחתם של הקופים השתפרה בעקבות הרחבת בית הגידול, אך תופעת "הכלוב הבלתי נראה" מרמזת על מורשת פסיכולוגית עמוקה שנותרה בהם. למרות חצי העשור שעבר, הם שמרו על דפוסי התנהגות שהתאימו לתנאי המחיה הקודמים.

הממצאים משקפים השפעות פסיכולוגיות כמו "חוסר אונים נלמד", שכבר נצפו בעבר במינים רבים, וגורמות לאנשים שהורגלו לנסיבות בלתי נשלטות להטיל על עצמם מגבלות דומות גם כאשר סביבתם משתפרת באופן דרמטי. עבור קופי אדם, זה מצביע על ‘כלא נפשי’ מושרש, שחושל במשך שנים של תנאי שבי קשים.

לדברי החוקרים, אפקט "הכלוב הבלתי נראה" מעלה את חשיבות הטיפול לא רק בתנאי הכליאה הפיזיים של בעלי חיים, אלא גם בטיפוח דרכים להפחתת ההשפעות הפסיכולוגיות שנותרו בהם כאשר הם זוכים סוף סוף לתנאים משופרים וטבעיים יותר.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר