X

לא צריך גינה: את הירקות האלה אתם יכולים לגדל במטבח

תפוחי אדמה, בטטות, חסה, כרוב, בצל ירוק, כוסברה – אלה רק כמה מהירקות שאפשר לגדל בבית בקלות רבה. כל מה שצריך הוא קערת מים, שמש, סבלנות ובחלק מהמקרים עציץ עם אדמה – ותוכלו לבשל או לתבל בירקות טריים תוצרת בית

עציץ עשבי תיבול במטבח. צילום: Anja / Pixabay

האינטרנט מלא מדריכים לגידול ירקות בבית – אבל בדרך כלל הם דורשים עציצים עם אדמה וטיפול קפדני. אבל יש ירקות שכל כך קל לגדל שכל מה שצריך הוא כלי בגודל מתאים, מים ואור שמש. נעזרנו ב-Claude כדי לחשוף כמה מצרכי יסוד בכל מטבח שכל אחד יכול לגדל בעצמו לפחות מעט מהם כדי ליהנות מתזונה טרייה, בריאה וזולה.

שאריות של ירקות רבים יכולים להצמיח ניצנים ושורשים אכילים במים בלבד, אם תספקו להם אור שמש וקצת סבלנות. לא צריך אפילו לקנות זרעים לגידול – כל מה שצריך הוא השאריות של הירקות הקודמים מסוגים אלה שקניתם בסופרמרקט או בשוק, כמה קערות או כוסות, וגם אתם תוכלו להנביט בקלות עלים ירוקים, עשבי תיבול ארומטיים ואפילו פקעות.

לצמיחה מחודשת של זרעים ועלים, תוכלו להסתפק בחלקי הבסיס שאתם בדרך כלל זורקים: מרכז הכרוב או בסיס ראש החסה יצמיחו כמה עלים חדשים לאחר שבוע-שבועיים אם תשאירו אותם בכוס או קערית עם סנטימטרים בודדים של מים; ראש של סלרי או כרישה בכוס קטנה עם 2-3 ס"מ מים (שאותם צריך לחדש בכל פעם שהצמח “שותה” אותם), כך שלא יכסו את כולו, יצמיח גבעולים חדשים; שן שום או בסיס של בצל ירוק על קיסם, כך שהתחתית תהיה טבולה בכוס מים והחלק העליון לא, יצמיחו נצרים שאפשר ‘לקצור’ כל כמה ימים, שהם אמנם לא הדבר האמיתי אך בהחלט מכילים את הטעם האופייני לאותם ירקות לצורך תיבול; נצר בודד של כוסברה, טימין, ג’ינג’ר או בזיליקום באורך של סנטימטרים בודדים יכול להצמיח שיח שלם לאחר שתעבירו אותו מכוס לאדמה כאשר הוא מצמיח שורשים באורך של לפחות 2 ס”מ (ובמקרה של ג’ינג’ר תדאגו שהטמפרטורה סביבו לא תרד מתחת ל-20 מעלות); וירקות פקעת כמו תפוחי אדמה או בטטות אפשר לשים בכוס מים עם צד אחד בולט מעליהם עד לצמיחת עלים, ואז לשתול באדמה כאשר העלים מעליה ותוך מספר חודשים יצמחו ירקות חדשים.

אמנם, סביר להניח שלא תוכלו לגדל כך בבית את כל הירקות שאתם צריכים – אבל יבול של שורשים ומיני-ירקות בהחלט יכולה לחסוך לכם עשבי תיבול או חלק מהירקות שאתם משתמשים בהם בבישול.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר