X

האם זה הסוד לחיים מאושרים?

הפינים מנצחים כבר 6 שנים רצופות במדד האושר העולמי, למרות שהמדינה שלהם סובלת מחודשים ארוכים של חושך וקור מקפיא עצמות בחורף. מה הסוד שמאפשר להם להתחמק מהדיכאון ששולט בכל שאר העמים במדינות צפוניות?

שלוש נשים בסאונה. צילום: Ron Lach / Pexels

פינלנד מדורגת במקום הראשון ברמות האושר העולמיות כבר שש שנים ברציפות. למרות שהסיבות לכך מן הסתם מורכבות, לפחות כתבת אחת בעיתון הבריטי מאמינה שפיצחה את המפתח הסודי לאושר הפיני: löyly. מה זה לעזאזל ואיך זה הופך את תושבי המדינה הקפואה והחשוכה (פיזית, כמובן – אנחנו לא רומזים שום דבר) לאנשים השמחים בעולם? ננסה להסביר בעזרת Claude על בסיס הכתבה שפורסמה בחודש שעבר בגרדיאן.

Löyly (הניסיון הכי קרוב לתעתק את זה לעברית יהיה לַאוּלוּ - אבל את האות Y יש לבטא כמו האות הגרמנית ü, כלומר צליל שהוא בין אוּ לאִי) היא בעיקרון המילה הפינית לקיטור – אבל בתרבות הפינית היא מקושרת עם חוויית הסאונה, עם האוויר החם והריחני העוטף את הגוף וחודר, לכאורה, לנפש. עם יותר מ-3 מיליון סאונות על אוכלוסיה של 5.6 מיליון איש, סאונות ציבוריות יוצרות מרחבים המגשרים מעל קווים סוציו-אקונומיים. לקוחות קשישים קבועים פוגשים חברים ותיקים, הורים מביאים תינוקות לתנומה בזמן שהילדים משחקים, ובסאונת ראיאפּוֹרטי, פאנקיסטים, אדריכלים ואמנים מתווכחים על פוליטיקה ומקרצפים זה את גבו של זה.

במדינה ששיחות חולין אינן סימן ההיכר שלה, סאונות שוברות מוסכמות כמקומות לפרוק חששות בגלוי בקרב חברים או זרים מוחלטים. הפגיעות העירומה מסירה את המעמד והמתח, ומספקת הקלה נפשית טקסית. אפילו בבתים הפיניים כלולות כיום סאונות לרוב, למרות בעיות האיכות של שנות ה-80, שהפינים קוננו עליהן יותר מאשר על עצם מצוקת הדיור.

ההתלהבות מסאונות מתעלה גם על המגדר. חוקים ציבוריים מעודדים להתרחק מנושאים כמו פוליטיקה, וגברים דנים ברגשות שהם חולקים רק לעתים רחוקות במקומות אחרים. בין סיבוב לסיבוב, הם עשויים לשתות בירה מחוץ לסאונה, עטופים במגבות בלבד למרות ממטרי השלג. נשים נהנות מהחופש מביקורת על המראה החיצוני. אמהות לעתיד משתמשות בסאונות ממש עד הלידה, ללא טאבו.

פינים מודרניים מתייחסים כמעט בקדושה לקסם החושי של הסאונות. הם מדברים על כך שהחוויה ‘מנקה’ אותם מדאגות בתום שבוע העבודה, על טבילות חורף משותפות באגמים קפואים המעלות את האנדורפינים וגורמות לעקצוץ בעור, ועל תחושת ההרפיה בעת בהייה ארוכה במי אגם רוקדים על סלעים לוהטים כדי לשחרר אדים מטהרים וארומתיים. אפילו באחת התרבויות המופנמות בעולם, סאונות מייצגות תחושה של יחד.

אמנם, מדובר בזווית אחת בלבד במארג הלאומי, אך המסורת הפינית הייחודית של הסאונה עשויה להוות גורם משמעותי התורם למעמדה כמדינה המאושרת ביותר על פני כדור הארץ, ולקח עבור מי שמחפשים דרכים להפיג מתח תוך בניית קשרים עם אחרים, עם הטבע, ואולי גם עם עצמכם.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר