X

איך “הטיטאניק השוודית” טבעה רגעים בודדים אחרי שיצאה להפלגה ראשונה?

זו היתה ספינת פאר מסוג אחר – היא לא נועדה להרשים אורחים עשירים, אלא אויבים אכזרים. אבל הפאר הזה לא תאם את חוקי הפיזיקה, והספינה טבעה דקות בודדות לאחר היציאה מהנמל

דגם של ספינת המלחמה השוודית ואסה. צילום: Murat Özsoy / Wikimedia

את הסיפור הטראגי של הטיטאניק כמעט כל אדם בעולם מכיר – אבל הרבה לפניה, היתה ספינה מדהימה אחרת שטבעה בהפלגה הראשונה שלה, במה שהיה אסון צפוי מראש עד כדי גיחוך, אך הוביל לתוצאות טרגיות. את הסיפור מביא לנו ChatGPT:

"ואסה" היתה ספינת מלחמה שהוזמנה על ידי מלך שוודיה, גוסטבוס אדולפוס, בתקופת המלחמה שניהלה האימפריה השוודית שהתקיימה במאות ה-17 וה-18 נגד הישות הפולנית-ליטאית. השאיפה היתה ליצור את היהלום שבכתר של הצי השוודי, שיהווה עמדה ימית קדמית במלחמות שוודיה ברחבי אירופה – אך היהלום הזה טבע דקות בודדות לאחר היציאה להפלגת הבכורה שלו, ב-10 באוגוסט 1628 (היום לפני 395 שנה).

הוואסה נבנתה במספנה הימית של שטוקהולם, וכחלק מהניסיון להפוך אותה לסמל מזרה אימה, היא נשאה מערך מרשים של גילופים מקושטים ותרנים נישאים שנועדו להכות פחד בלבם של יריבים. אולם אותו פאר מעורר יראה היה גם הגורם לטביעתה.

דקות ספורות לאחר שיצאה מנמל שטוקהולם בהפלגת הבכורה שלה, משב רוח תפס את המפרשים האדירים של הספינה, וגרם לה ליטות הצידה בצורה מסוכנת. למרבה הצער, המבנה רב-העיטורים שלה גרם לבעיית יציבות קשה, שכן החלק העליון שלה היה כבד מדי לעומת החלק התחתון, וגרם לה לשוט בגובה נמוך מאוד. ברגע שהחלה לנטות, מים חדרו לקומת פתחי התותחים התחתונה, הציפו את הספינה וגרמו לה להתחיל לשקוע. בשורה של חריקות וגניחות, נכנע הכלי המפואר ושקע למעמקי הנמל של שטוקהולם – כלומר, לעומק של 32 מטר, 1,300 מטר בלבד מנקודת היציאה ו-120 מטר מהחוף.

רישומים ארכיוניים מהתקופה מצביעים על כך שבניית הוואסה סבלה מלוח זמנים מואץ מדי של שנתיים, יחד עם מנטליות של "כמה שיותר גדול – יותר טוב". למעצב הספינה, הנריק היברטסון, גם לא היה ניסיון בבניית ספינות בסדר גודל כזה – ובאופן כללי, במאה ה-17 מדע בניית הספינות היה מיושן מכדי לספק את הדרישות המופרזות של המלך גוסטבוס, שכללו שתי קומות של תותחים, מעבר למימדים האדירים של 69 מטר אורך, 52.5 מטר גובה ו-11.7 מטר רוחב.

הספינה נשארה שכוחה למדי על קרקעית נמל שטוקהולם במשך מאות שנים, עד שבמאה ה-20 מצא אותה צוללן שוודי, והוחלט להוציא אותה מהים. בשנת 1961 היא הועלתה אל הנמל לאחר שצוללנים הוציאו ממנה את התותחים ושאר התכולה שעדיין היתה עליה, בנוסף ל-15 גופות מתוך 30 ההרוגים באסון. הכלי שניצל נמצא כעת כמוצג מרכזי במוזיאון ואסה בשטוקהולם, שמושך מיליוני תיירים מדי שנה.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר