דוקטור ג’ימי ומיסטר ביסט: מיהו היוטיובר המצליח בהיסטוריה?

הוא פרץ לתודעה בסרטון שלקח 44 שעות רצופות, ארגן אתגרים נועזים ולפי המבקרים ניצל אנשים מסכנים כדי לצבור צופים ולהפוך למעצמה כלכלית של איש אחד

ג'ימי דונלדסון ("מיסטר ביסט"). צילום: Fidias Panayiotou / YouTube

בכמעט 20 שנות פעילותו של יוטיוב, לא קיים כנראה אף יוצר שהצליח להשיג רמת תהילה והשפעה דומות לאלו של “מיסטר ביסט”, שמחזיק נכון להיום ב-173 מיליון מנויים וכמעט 30 מיליארד צפיות בכל הסרטונים שלו, מה שהופך אותו לערוץ הפופולרי ביותר במערב. אבל מיהו בכלל מיסטר ביסט, ואיך הצליח לעקוף בזמן קצר את מי שנחשב לבלתי מנוצח, הגיימר השוודי פיודיפיי, ולהפוך מיוצר סרטונים למעצמה עסקית של איש אחד? פנינו ל-Forefront בשאלה על הצעיר שכבש את העולם.

מיסטר ביסט נולד בשם ג'ימי דונלדסון ב-7 במאי 1998 בגרינוויל, צפון קרוליינה. רגע הפריצה שלו היה סרטון שהעלה ליוטיוב בינואר 2017, בהיותו בן 18, שבו הוא מתועד סופר מ-1 ל-100,000 ב-44 שעות (אם כי בשל מגבלות טכניות הוא האיץ את התיעוד כדי לדחוס אותו לאורך של 24 שעות). מאז, הוא צבר קהל עוקבים עצום והפך לאחד היוצרים הפופולריים ביותר בפלטפורמה.

את עלייתו של מיסטר ביסט לגדולה ניתן לייחס ליכולתו ליצור תוכן שובה לב וייחודי. הוא התנסה בפורמטים שונים של וידאו עד שמצא את הנישה שלו, שמשלבת בעיקר אתגרים קיצוניים ופעולות פילנתרופיות. הסרטונים שלו מציגים לעתים קרובות אותו ואת חבריו מבצעים משימות מפרכות, סובלים פרקי זמן ארוכים או מעורבים בפעלולים שערורייתיים, כל זאת תוך חלוקת סכומי כסף גדולים לזרים או לתמיכה במטרות צדקה. כך, למשל, הוא ארגן שורת סרטונים בסגנון "משחק הדיונון" מייד לאחר צאת הסדרה הקוריאנית בסוף 2021, וסרטון בו הוא נותן 100,000 דולר לאדם חסר בית.

מעשיו של מיסטר ביסט זכו הן לשבחים והן לביקורת, מנקודות מבט שונות. התומכים מעריצים את מאמציו הפילנתרופיים, ורואים בהם יציאה מרעננת מהאופי המרוכז בעצמו של יוטיוברים רבים. הם מעריכים את מחויבותו להשפיע לטובה על חייהם של אחרים, בין אם זה באמצעות תרומות לנזקקים או מימון פרויקטי צדקה בקנה מידה גדול. מצד שני, המבקרים טוענים שהסרטונים של מיסטר ביסט מנצלים אנשים פגיעים ומנציחים תרבות של צריכה מוגזמת וחיפוש תשומת לב. הם מפקפקים באתיקה של שימוש באתגרים קיצוניים ובפעלולים כאמצעי להשיג צפיות ומנויים, מה שעלול לעודד התנהגות מסוכנת או להציב ציפיות לא מציאותיות ליוצרי תוכן אחרים.

מיסטר ביסט עצמו התייחס לביקורת נגדו בראיונות שונים ובפוסטים ברשתות החברתיות. הוא הדגיש שכוונותיו הן לבדר, לעורר השראה ולהשפיע לטובה על העולם. הוא גם היה שקוף לגבי ההיבטים הפיננסיים של הסרטונים שלו, והודה שההכנסה שנוצרה מהערוץ שלו מאפשרת לו לממן את מאמציו הפילנתרופיים, ואף הקמת מיזמים עסקיים שונים, כמו משלוחי ההמבורגרים שכעת הוא נקלע בגללם לתסבוכת משפטית בדמות תביעות הדדיות בינו לבין החברה המפעילה את המיזם.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר