X

האם זה בית הכנסת המאובטח בעולם?

בית הכנסת הגדול של מינכן הוא לא רק פנינה ארכיטקטונית – אלא גם אחד הבניינים המאובטחים בעולם. אז איך נכנסים לתפילה בלי דלתות?

בית הכנסת "אוהל יעקב" במינכן. צילום: Chabe01 / Wikimedia

בלב מינכן, במרחק שלוש דקות הליכה מבניין העירייה, ניצב בית הכנסת אוהל יעקב – אחד מבתי הכנסת המפוארים בעולם, וככל הנראה גם אחד המאובטחים שבהם. Forefront מספר לנו על ההיסטוריה של אחד מהמונומנטים המשמעותיים ביותר בהיסטוריה היהודית:

בניית בית הכנסת הייתה אבן דרך משמעותית עבור הקהילה היהודית המתחדשת במינכן בעשורים האחרונים. הוא נחנך ב-9 בנובמבר 2006, במלאת 68 שנים לליל הבדולח, שבמהלכו נהרס בית הכנסת המקורי באותו שם, ששכן באזור אחר בעיר. זו היתה הצהרה סמלית של חוסן מצד הקהילה היהודית בעיר.

בית הכנסת עוצב על ידי האדריכלים רנה וונדל-הופר ווולפגנג לורך. חלקו החיצוני של המבנה מחופה באבן, המסמלת חוזק ועמידות. מעל קוביית האבן הענקית מונחת קובייה קטנה יותר, בעלת מסגרת מתכת צפופה המסודרת כך שהאור יחדור לבניין מבחוץ, והאור מבפנים יאיר את כיכר יאקוב שבה נמצא המבנה בשעות הלילה במה שנראה כמו אור שמגיע מאחורי זגוגיות שבורות ומזכיר את ליל הבדולח. צורת הבניית נועדה להזכיר את אוהל מועד, אך דומה לא מעט גם לתפילין. בניית הפנינה הזו עלתה כ-57 מיליון אירו, שמומנו מתרומות של חברי הקהילה, עיריי מינכן, מדינת בוואריה ומכירת מתחם ישן של הקהילה לרשת בתי כלבו.

לאור ההיסטוריה של התקפות אנטישמיות בעיר, שנמשכה אפילו בתקופת הבנייה של בית הכנסת החדש, כאשר קבוצה ניאו-נאצית זממה לפוצץ את טקס הנחת אבן הפינה, בית הכנסת "אוהל יעקב" הוא אחד המקומות המאובטחים ביותר שיש. בכניסה אליו מותקנים גלאי מתכות, ועל המבקרים לעבור בדיקה בטחונית לפני הכניסה. היא פתוחה בשבתות בלבד, בעוד בימי חול דלתות האבן הכבדות סגורות, והכניסה לבית הכנסת מתאפשרת רק מבניין הקהילה הניצב מולו, וגם בו מערכת אבטחה קפדנית. מנהרה תת-קרקעית מחברת בין הבניינים, ולאורך קירותיה מונצחים אלפי יהודי מינכן שנספו בשואה. שני הבניינים בנויים מחומרים משוריינים, כדי להדוף מתקפות מסוגים שונים.

לצד בית הכנסת ובניין הקהילה נמצא גם מוזיאון יהודי, המציג את ההיסטוריה העשירה של הקהילה היהודית במינכן. מרכז הקהילה מספק מרחב לפעילויות תרבות וחינוך שונות, כולל בית ספר לילדים יהודים, מסעדה כשרה, אולמות אירועים ועוד, ומטפח תחושת שייכות ואחדות בין חברי הקהילה.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר