X

היום המקולל בהיסטוריה? כל הדברים שקרו, לפי האמונה, בתשעה באב

המסורת היהודית וההיסטוריה הבינלאומית מספרות על שלל אירועים קשים שאירעו בתאריך שנחשב למועד לפורענות בקרב יהודים – ולא רק אצלנו

חורבן ירושלים, ציור של פרנצ'סקו אייץ

בין יום רביעי בערב לחמישי בערב השבוע נציין את ט’ באב, אחד הימים הבולטים בלוח השנה העברי והצום הארוך בשנה. כידוע, ביום זה מתאבלים על חורבנם של שני בתי המקדש בירושלים, בשנים 586 לפני הספירה ו-70 אחרי הספירה – אך למעשה, לפי האמונה, ואף מסמכים היסטוריים שונים, נראה שלא מעט אירועים רעים אירעו לעם היהודי ביום הזה. שלחנו את מנועי הבינה המלאכותית ChatGPT, Perplexity ו-Forefront, לחפש לנו לפחות את חלקם.

חטא המרגלים

לפי המסורת, המרגלים ששלח משה לתור את ארץ כנען לקראת הכניסה אליה חזרו בתשעה באב, ומסרו את הדיווח על הענקים היושבים בארץ שהוביל לאיבוד אמונם של בני ישראל, ולייאוש שהוביל קבוצת מעפילים לנסות להילחם בעמלקים עוד באותו לילה, מלחמה שבה ניגפו אותם מעפילים בפני העמלקים.

חורבן ביתר

בשנת 135 לספירה דוכא באכזריות מרד בר כוכבא נגד השלטון הרומי, והביא להרס העיר ביתר על ידי צבאו של הקיסר אדריאנוס בדיוק בתשעה באב ולמותם של אלפי יהודים.

גירוש בריטניה

בשנת 1290, הוציא המלך אדוארד הראשון בדיוק בתשעה באב צו לגירוש כל היהודים מאנגליה עד ה-1 בנובמבר באותה שנה.

גירוש ספרד

202 שנה לאחר מכן, הוצא צו בספרד שהטיל על היהודים את הבחירה הבלתי אפשרית – להתנצר או לעזוב. תשעה באב היה היום בו הסתיימה הארכה שקיבלו היהודים למכור את כל נכסיהם ולצאת משטח המדינה.

מלחמת העולם הראשונה

המלחמה הגדולה הראשונה אמנם לא התחילה בתשעה באב, אך גרמניה הצטרפה אליה במועד זה, מה שנחשב לשלב מרכזי בהפיכתה ממלחמה מקומית למלחמה עולמית.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר