נפילתה של אימפריה: כך Temu הסינית נוגסת מיליארדים מאמזון

אמזון הייתה המלכה הבלתי מעורערת של המסחר המקוון • אבל אז הגיעו שיין (Shein) וטימו, שכיום מאיימות באופן ברור על עסקיה של ענקית הטק • אז איך קרה שפלטפורמות המסחר הסיניות לקחו את ההגה לידיים שלהן?

אמזון וטימו. הבכורה במסחר המקוון עוברת מארה"ב לסין. צילום: רויטרס/ אי.פי.איי

אי שם בשנת 2020, בזמן שעסקים רבים נסגרו עקב מגפת הקורונה, אמזון הפכה לאימפריה בלתי ניתנת לעצירה. הביקוש הגואה לקניות מקוונות הזניק את המכירות שלה, הוביל לגיוס עובדים חדשים והרחבה של מרכזי ההפצה. אולם לאחרונה, ענקית הטק מתמודדת עם האיום המפתיע והחמור ביותר לאימפריית המסחר המקוון שלה: הפלטפורמות הסיניות שיין (Shein) וטימו (Temu).

שיין, המתמחה באופנה אולטרה-מהירה וטימו, שמתמקדת בפריטים לעיצוב הבית, הפכו בשקט בשקט לאתרי הקניות הפופולריים ביותר בקרב צרכנים ברחבי העולם, כשהן מוכרות את אותם מוצרים זולים מסין, אבל במחירים שלפעמים נמוכים בעשרות אחוזים מאלו שבאמזון.

אמזון נתבעה בארה''ב בטענה כי פגעה באמון לקוחותיה. לא רק הסינים מסתבכים מול הממשל האמריקני. ארכיון צילום: רויטרס

יישום מוצלח של טכנולוגיות חדשות

ההצלחה של שיין וטימו נובעת במידה רבה מיישום טכנולוגיות חדשניות בתחומי הלוגיסטיקה, המסחר והשיווק הדיגיטלי. הן מנצלות שיטות לניהול שרשראות אספקה וביצוע משלוחים בנפחים עצומים וביעילות גבוהה, שמאפשרות להן לשמור על מחירים תחרותיים.

בנוסף, שיין וטימו תכננו את הפלטפורמות שלהן כמעין "קזינו וירטואלי", במטרה לשמר את תשומת לב המשתמשים זמן רב יותר ולהפוך את חווית הקנייה לחווייתית. הן משתמשות בכלים כמו משחקי הגרלות, עורכות "חגיגות מבצעים" תכופות ואפילו יצרו מעין "תוכניות מנויים" בהן ניתן לצבור ניקוד, להתקדם בדרגות ולקבל הנחות משמעותיות ככל שמתקדמים.

אתר המסחר המקוון של Temu. הנחות ענק ומחירים שקשה להתחרות איתם., צילום: AP

יש לציין ששיטות אלו עומדות בניגוד לגישתה של אמזון, שמנסה להפוך את תהליך הקנייה למהיר ויעיל ככל האפשר, בין היתר באמצעות כלים יותר מסורתיים כמו לחצן "רכוש עכשיו" או פיצ'ר "מוצרים דומים שאולי תאהב/י".

שיווק אגרסיבי

מלבד טכנולוגיה וגישה כללית שונה לתחום הסחר הדיגיטלי, שיין וטימו מצליחות גם הודות למאמצי השיווק האגרסיביים שלהן, פרסום נרחב ומתן הנחות גדולות, כמו גם פניה מכוונת לקהלי יעד צרכניים שהם פחות טכנולוגיים (לשיטתם) - נשים, משפחות ממעמד הביניים ואנשים מבוגרים.

משרדי חברת שיין בסינגפור. הפכה לאימפריה של אופנה אולטרה-מהירה., צילום: רויטרס

יחד עם זאת ולצד ההצלחה המסחררת, עלו, ועדיין עולות, הרבה תהיות וביקורות אודות אופן פעולתן של הפלטפורמות, כמו גם בטיחותם של המוצרים אותן הן מוכרות. מוקדם יותר החודש דווח כי קבוצות שונות העוסקות בהגנה על צרכנים ברחבי האיחוד האירופי, הגישו תלונה נגד טימו בהאשמה כי הפלטפורמה הסינית הפרה את חוק השירותים הדיגיטליים (DSA) של האיחוד.

טימו מואשמת בהפרת חוקי הרגולציה של האיחוד, כאשר התלונות טוענות שענקית המסחר לא עמדה בשורה של דרישות, בהן מעקב אחר סוחרים, יישום כללים נגד מניפולטיביות במסחר וכאמור שקיפות סביב האלגוריתמים שלה הממליצים על מוצרים לצרכנים.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר