בחירות מקוצרות

מערכת בחירות חייבת להימשך לפחות 90 ימים? בקנדה מדובר ב־37 יום • ביוון, בדנמרק ובהולנד בין שלושה שבועות לחודש • באיטליה חודש וחצי • המודל שלנו לא מותאם

נתניהו ורעייתו שרה לאחר עוד ניצחון בבחירות (ארכיון), צילום: רויטרס

ככל שאנחנו מתקרבים ונמצאים כ"פסע מהניצחון המוחלט" - כך גוברות הקריאות לבחירות. בנימוקיו נגד הקדמת בחירות אמר רה"מ נתניהו כי הן "ישתקו את ישראל לחצי שנה, להערכתי אפילו לשמונה חודשים". הוא מתייחס לכך שכיום תקופת הבחירות היא לפחות 90 יום מפיזור הכנסת, ולאחריה הרכבת הממשלה עשויה להימשך כמה חודשים.

למרות מה שנדמה, זו אינה גזירת גורל. מדובר בהסדר חוקי שנמצא איתנו עשרות שנים, ומעט מאוד מחשבה מחודשת הושקעה בו. ניתן להסתכל על מדינות אחרות כדי לדעת שמערכת בחירות יכולה וצריכה להיות קצרה יותר.

לא רק את תקופת הבחירות יש לקצר, אלא גם את תקופת הרכבת הממשלה. המצב כיום מאפשר למתוח את תקופת הרכבת הממשלה חודשים ארוכים, וכטבעם של משאים ומתנים קצובים בזמן, הללו מתכנסים לכדי הכרעה בסמוך למועד הסופי

בקנדה מערכת הבחירות נמשכת לפחות 37 ימים ולא יותר מ־50. ביוון, בדנמרק ובהולנד - בין שלושה שבועות לחודש, באיטליה כחודש וחצי, באנגליה לפחות 25 ימי עבודה, ובשבדיה 60 יום. המודלים הקיימים בעולם מראים כי אפשר לקיים בחירות בפרקי זמן קצרים. תקופת הבחירות בישראל לא הותאמה למאה ה־21.

תקופת בחירות ארוכה גוררת עימה השלכות בעייתיות - היא פוגעת ביכולתן של הממשלה והכנסת היוצאות למלא את תפקידן כראוי עד לכינון הרכב חדש; היא מנציחה "אווירת בחירות" עכורה ורווית הכפשות הדדיות לאורך זמן. ולבסוף, היא מאלצת את המפלגות המתמודדות להשקיע משאבים כספיים ניכרים בקמפיין ממושך.

בחירה לקצר את תקופת הבחירות צפויה להיתקל בהתנגדות - מוועדת הבחירות, עבור בממשלה היוצאת ועד לשחקנים פוליטיים חדשים אשר עשויים לטעון שהדבר יפגע במועמדותם. אך תקופת בחירות מקוצרת עשויה להיטיב עם הציבור והמערכת הפוליטית, לצמצם את תקופת חוסר הוודאות הפוליטית ולצמצם הוצאות תפעול ושיווק.

אפשר לחשוב ביצירתיות על הדרך לקצר את מערכת הבחירות בישראל, שנמשכת בממוצע כ־100 ימים של קמפיין, שיתוק מערכות והמאסת המערכת על ציבור המצביעים. דרושים פוליטיקאים יצירתיים שיפעלו לקיצור מערכת הבחירות ולאימוץ מסגרת זמנים קצרה שתאפשר מחד גיסא התמודדות דמוקרטית שוויונית, ומאידך גיסא צמצום תקופת חוסר הוודאות הפוליטית והיעדר יציבות המערכת.

לא רק את תקופת הבחירות יש לקצר, אלא גם את תקופת הרכבת הממשלה. המצב כיום מאפשר למתוח את תקופת הרכבת הממשלה חודשים ארוכים, וכטבעם של משאים ומתנים קצובים בזמן, הללו מתכנסים לכדי הכרעה בסמוך למועד הסופי. הגבלת תקופת המשא ומתן תיצור תמריץ למפלגות לנקוט הכרעות מהירות ולהרכיב קואליציה בזריזות.

ב־20 השנים האחרונות התקיימו עשר מערכות בחירות. לא פחות מארבע שנים במצטבר הוקדשו לתהליכי הבחירות ולהקמת ממשלה. אפשר לקיים את כל תקופת הבחירות בישראל בפחות מ־90 יום. ניתן לקצר את תקופת הבחירות כך שתארך בין 45 ל־60 ימים, ותקופת המו"מ להרכבת הממשלה לשלושה שבועות. לכולנו יש אינטרס שמערכת הבחירות תהיה קצרה ויעילה, ושהיא תאפשר להתחיל את תקופת התיקון בהקדם.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר