ארגנטינה, 1994

התבוננות בתהליכי האנטישמיות באמריקה הלטינית מחייבת התייחסות גם להשפעתה המועצמת של איראן באזור • 29 שנים מלאו לפיגוע בבניין הקהילה היהודית בבואנוס איירס • צריך לוודא שהאמת תתגלה

אנטישמיות (להמחשה), צילום: ASSOCIATED PRESS

הבור שנפער בכניסה לבניין הקהילה היהודית בבואנוס איירס לא הותיר מקום לספק: האסון כבד. ב־18 ביולי 1994 מכונית תופת התפוצצה וגרמה למותם של 85 בני אדם. מאות נפצעו. הטראומה מהמעשה הנפשע של המחבל הלבנוני עדיין מהולה בספקות ובחוסר אמון של חברי הקהילה היהודית באשר לחשיפת ההקשר הכולל שבמסגרתו התרחש הפיגוע, ובכלל זה חלקה של איראן בו. יותר משלושה עשורים לאחר מכן, האנטישמיות בארגנטינה לא נעלמה.

עבור חברי הקהילה היהודית בארגנטינה - מהססגוניות והגדולות שבתפוצות ישראל - ציון יום השנה משתלב כחלק מהוויה של משבר מתמשך: ראשיתו בפיגוע בשגרירות ישראל בארגנטינה ב־1992, שגבה את חייהם של 29 בני אדם ובהם ארבעה ישראלים, עובדי השגרירות; והמשכו בפיגוע הרצחני בבניין AMIA. אלו הולידו זעקה עמוקה על כך שהממשל המקומי אינו מחפש את האשמים או עומד בתוקף על העמדתם לדין. לכך יש להוסיף את השלכות המשבר הכלכלי המתמשך בארגנטינה, הפוגע גם באנשי הקהילה היהודית אשר נמנים ברובם עם מעמד הביניים. גם המרקם החברתי העדין נסדק.

התבוננות בתהליכי האנטישמיות באמריקה הלטינית מחייבת התייחסות גם להשפעתה המועצמת של איראן באזור, שכבר בראשית ימי המהפכה בה, פעלה לביסוס קשריה עם כמה מדינות באמריקה הלטינית, במטרה לפגוע באויבת המרכזית שלה, ארה"ב, ולהציג את עצמה כאלטרנטיבה לעולם המערבי. המסוכנות של פעילויות אלו למדינת ישראל ולעולם המערבי באה לידי ביטוי בהפצת רעיונותיה באזור ובתאי ארגון חיזבאללה הפזורים ביבשת.

בהקשר זה יש לראות את הקמתם של מרכזים דתיים ברחבי דרום אמריקה המקדמים התאסלמות, חינוך פרו־איראני ואנטי־אמריקני. לנוכחות האיראנית הזו יש השלכות ומשמעויות רבות לקהילות היהודיות, כמו גם למדינת ישראל, בשלל היבטים כגון הברחות נשק ותמיכת איראן בארגוני הטרור בדגש על משולש הגבולות (ארגנטינה־פרגוואי־ברזיל) ובערי הגבול. הדבר מהווה בעיה בינלאומית ומחייב ערנות, מעקב, ניטור קבוע ובניית מענה מדיני וארגוני למול פעילות זאת באופן שוטף.

מתחילת השנה הנוכחית נרשמה עלייה מטרידה של כ־25 אחוזים בהיקף אירועי האנטישמיות בעולם ביחס לזמן המקביל אשתקד. זו משתלבת עם הנתונים החריפים של ארגון הגג של הקהילות היהודיות בארגנטינה (DAIA), שתיעדו בדו"ח האחרון שורת מעשי השחתה בבתי עלמין במדינה, ציורי גרפיטי בעלי אופי ניאו־נאצי ועוד, ומעל לכל אלה השוואתו מעוררת הביקורת של נשיא ארגנטינה, אלברטו פרננדס, בין מספר מקרי המוות ממגיפת הקורונה למספר הנספים בשואה.

29 שנים מלאו לפיגוע בבניין הקהילה היהודית, המונה יותר מ־200 אלף איש, והצדק עדיין לא נעשה: חברי הקהילה, הידועים בזיקתם החזקה לישראל ולתנועה הציונית, עדיין ממשיכים לקוות שבעתיד, אולי, האמת תיחשף. זה התפקיד שלנו במאבק כנגד האנטישמיות: לוודא שהאמת תתגלה ושהאשמים ישלמו את חובם כלפי הקורבנות היהודים, לחברה ולנו.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר