טראמפ: הפסקת הריון? כל מדינה תחליט לעצמה

המועמד הרפובליקני לנשיאות התייחס לראשונה לאחת הסוגיות הטעונות במרוץ: "יש שוני רב בין המדינות שלנו, אבל בסופו של דבר הבחירה נמצאת בידי העם" • סירב לתמוך באיסור פדרלי גורף: "צריך גם לנצח בבחירות" • ברקע: מפלת הרפובליקנים בבחירות האמצע לאחר ששופטי עליון שמינה טראמפ ביטלו את הזכות החוקתית להפסקת הריון

טראמפ על הפסקת הריון: כל מדינה תחליט לעצמה

אחרי חודשים ארוכים של איתותים סותרים, המועמד הרפובליקני לנשיאות דונלד טראמפ הציג היום (שני) את עמדתו ביחס לאחת הסוגיות הטעונות ביותר בבחירות הקרובות: הפסקת הריון. בתמצית: לדעת הנשיא לשעבר, ההחלטה צריכה להישאר בידי כל מדינה ומדינה, למעט מספר מקרים חריגים.

רקע קצר: ביוני 2022 ביטל בית המשפט העליון האמריקני את ההחלטה ההיסטורית בתיק רו נגד וייד, שהקנתה לנשים בארה"ב זכות חוקתית להפסיק את ההריון עד השבוע ה-24. עם ביטול ההחלטה, חזרה הסוגיה לבתי המחוקקים של כל מדינה ומדינה בארה"ב, וגררה עמה גל של איסורים. נכון להיום, ב-14 מדינות בארה"ב ההפלות אסורות כליל, ו-11 נוספות צמצמו את מספר השבועות שבמהלכן אפשר עוד להפסיק את ההריון.

ויכוח בין מתנגדת הפלות לתומך מול בית המשפט העליון בוושינגטון, מארס השנה, צילום: אי.פי

"עמדתי היא שהמדינות יקבעו (את דרכן) בהצבעה או בחקיקה, או בשתיהן", אמר טראמפ בנאום מוקלט. "ותהיה החלטתם אשר תהיה, זה יהיה החוק באותה המדינה. יש שוני רב בין המדינות, רבות יתירו מספר שבועות שונה (לקבלת היתר לביצוע ההפלה) ויהיו שמרניות יותר מאחרות, וזו הדרך שבה הדברים יקרו. בסופו של דבר, הדבר תלוי ברצון העם".

תומכות בזכות העובר לחיים מפגינות בקפיטול של טלהסי, בירת פלורידה, 2022, צילום: אי.פי

בה בעת, הבהיר טראמפ כי הוא תומך בהפסקות הריון במקרים של אונס, גילוי עריות וסיכון לחיי האם" – לא החרגות המקובלות על כל תומכיו.

ככלל, ניסה טראמפ להלך בין הטיפות. כך, למשל, הזכיר כי שופטים שהוא מינה לעליון הובילו לביטול הזכות החוקתית וקירבו את המצב לזה הרצוי על ידי קבוצות שמרניות. עם זאת, למגינת לבם של השמרנים, הוא סירב לתמוך באיסור פדרלי גורף להפסיק הריון מעבר לשבוע ה-15, אף שהתייחס באופן חיובי לרעיון בעבר. "הצביעו בנושא כרצונכם, אבל זיכרו שצריך גם לנצח בבחירות כדי להציל את אומתנו, שנמצאת בדעיכה", נימק - והתכוון לכך שעמדה שמרנית מדי תשמש כלי בידי הדמוקרטים. תזכורת: ביטול הזכות להפלה ביוני 2022 עלה לרפובליקנים בבחירות האמצע.

הפגנת תומכי הזכות לבחור מחוץ לקפיטול בטלהסי (ארכיון), צילום: אי.פי

במהלך הנאום, נרשמו גם כמה רגעים משונים, שעה שטראמפ טען ללא כל בסיס שהדמוקרטים "רוצים להוציא להורג תינוקות אחרי הלידה".

"אנחנו מאוכזבים עמוקות לעמדת הנשיא טראמפ", אמרה בתגובה לנאום מרג'ורי דננפלסר, נשיאת אחד הארגונים הבולטים של מתנגדי ההפלות. "ילדים שטרם נולדו ואימהותיהם ראויים להגנות לאומיות מפני הברוטליות של תעשיית ההפלות. החזרת הדיון למדינות מוותר על הפולמוס הלאומי לטובת הדמוקרטים".

ביידן נואם בעד זכות להפסקת הריון בוועידה הדמוקרטית, 2022

הסנאטור הרפובליקני לינדזי גראהם, בעל בריתו של טראמפ, הצטרף לביקורת. "במלוא הכבוד, אני חולק על קביעת הנשיא טראמפ, שלפיה הפלות הן נושא להחלטה של המדינות", מסר גראהם. "אמשיך לפעול להצבת 15 שבועות כגבול להפסקת הריון". סגנו לשעבר של טראמפ, מייק פנס, היה חריף אף יותר ואמר כי דברי המועמד הם "סטירה בפני מיליוני אמריקנים תומכי הזכות לחיים (של העובר) שהצביעו לו ב-2016 וב-2020".

סקר KFF שנערך בחודש שעבר מצא כי 55% מהאמריקנים והאמריקניות תומכים בהיתר גורף לבצע הפלות, לעומת 19% שדורשים איסור גורף (השאר אינם מעוניינים בהתערבות הממשל הפדרלי). בקרב הדמוקרטים, שיעור התומכים בהיתר עומד על 77%, בעוד 7% תומכים באיסור גורף ו-25% באי התערבות הממשל; ואילו בקרב הרפובליקנים, 26% תומכים בהיתר מוחלט, 36% תומכים באיסור מוחלט ו-37% אינם מעוניינים בהתערבות וושינגטון. בקרב המצביעים העצמאיים, השיעורים הם 58%, 18% ו-24%, בהתאמה.

הפסקת ההיריון היא הנושא החשוב ביותר עבור 12% מכלל בעלי זכות הבחירה. קבוצות שמעניקות לנושא משקל גבוה במיוחד - נשים שחורות (28%) ונשים דמוקרטיות (22%).

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר