סוריה הצטרפה לתוכנית הענק הסינית "דרך המשי החדשה"

מדובר בפרויקט תשתיות ענק שנועד לחבר בין מדינות וליצור דרך משי חדשה של סחר, השקעות ותשתיות • לדברי סין, מטרת התוכנית היא שסין וסוריה יפעלו יחד כדי לייצב את האזור, ישתפו פעולה נגד טרור, יפעלו לפתור את סוגיית הפליטים ולחזק את השלטון המקומי • קאריס ויטי, מייסדת ומנכ"לית מכון SIGNAL: "טוב תעשה ממשלת ישראל אם תגבש מדיניות ברורה מול סין"

נשיא סין שי ג'ינפינג., צילום: איי.פי

סין מחזקת את אחיזתה במזרח התיכון ומודיעה על הצטרפותה של סוריה לתוכנית הענק "דרך המשי החדשה".  על פי הודעת סוכנות הידיעות הסינית, שינחוואה מלפני עשרה ימים, סוריה הצטרפה ל"יוזמת החגורה והדרך", כפי שמכנה בייג’ינג את הפרויקט.

על הודעת שינחוואה, ב-12 בינואר 2022, נערך בדמשק טקס החתימה על "מזכר הבנות בין ממשלת הרפובליקה העממית של סין וממשלת הרפובליקה הערבית הסורית, על קידום משותף של בניית החגורה הכלכלית של דרך המשי ודרך המשי הימית של המאה ה-21". 

מדובר בפלטפורמת שיתוף הפעולה הבינלאומית הנרחבת והגדולה ביותר בעולם כיום. במכון SIGNAL לחקר יחסי ישראל-סין, אומרים בעקבות המהלך הסיני-סורי כי "המציאות שהכרנו בעשורים הראשונים, שבה היחסים התמקדו בעיקר ביחסי הסחר - השתנתה".

לדברי קאריס ויטי, מייסדת ומנכ"לית מכון SIGNAL: "סין היא היום המעצמה השנייה בגודלה בעולם והיא כבר לא מסתפקת בסחר בלבד. היא מבקשת להיות שחקנית בזירה המדינית, ולעצב מחדש את הארכיטקטורה האזורית, כך שתשרת את האינטרסים שלה. דווקא משום כך, נדרשת מדיניות ישראלית ברורה ביחס לסין, אשר תשרת קודם כל את האינטרסים של ישראל במציאות המשתנה". 

לדברי חוקרי מכון SIGNAL, טומי שטיינר ודייל אלוף, מבט חטוף על אירועי החודש האחרון מעיד כי בסין ממקדים בימים אלו מאמץ בחיזוק האחיזה במזרח התיכון, המתרחש ברקע השיחות בוינה, בהן לסין תפקיד מרכזי.

על פי פרסומים בסין, הכוונה היא לייצר מהלך סיני-סורי משותף, שבו שתי המדינות יפעלו יחד כדי לייצב את האזור, ובין היתר, ישתפו פעולה נגד טרור, יפעלו לפתור את סוגיית הפליטים ולחזק את השלטון המקומי. סין צפויה להוביל את הפיתוח הכלכלי, בעוד שרוסיה תספק ביטחון.

עוד בשבוע שעבר, אירח שר החוץ הסיני, וואנג יי, ארבעה משרי החוץ של מדינות המפרץ (ערב הסעודית, כווית, עומאן ובחריין), במטרה להקים שותפות אסטרטגית. שר החוץ הטורקי ערך גם הוא ביקור רשמי בסין במהלך השבוע.

גם שר החוץ האיראני נפגש עם מקבילו הסיני. שני הצדדים הודיעו על השקת עבודת היישום של הסכם שיתוף הפעולה המקיף ל-25 שנה בין שתי המדינות. ההסכם, שנחתם בטהרן במרץ 2021, כולל שיתוף פעולה כלכלי, צבאי וביטחוני.

בחודש שעבר נחשף כי סין מסייעת לסעודיה לפתח תוכנית ייצור טילים משלה, מה שעלול לסיים את תלותה ברכישת טילים בליסטיים זרים. זאת לצד הפעילות הכלכלית הענפה בתחום הנמלים והתשתיות, רשתות 5G וערים חכמות ברוב מדינות המזה"ת ופעילות עסקית רחבה.

ויטי מסכמת: "סין היא חד-קרן. לאף מדינה אין את שילוב מקורות העוצמה הסיני. בניגוד לאופן החשיבה המערבי, ה"דרך הסינית" אינה חותרת 'לשלוט בעולם', אלא לגרום לכך שהעולם יתאים את עצמו לאינטרסים של סין ולדרך ראייתה. סין מונחית ע"י חשיבה ארוכת-טווח החותרת ליצירת מנופי השפעה. השקעות, הלוואות לפרויקטים, מכרזי תשתית, רכש, מיזמים אקדמיים משותפים הינם מנופים פוטנציאליים עתידיים. בבחינת "שלח לחמך" עם מאפיינים סיניים. בבואנו לנווט נכונה את היחסים גם בעשורים הבאים, טוב תעשה ממשלת ישראל אם תגבש במדיניות ברורה מול סין".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר